Xaverova poslechovost stagnuje navzdory milionové kampani. Prý je to ale úspěch

YouTube/Xaver ZIVĚ

Luboš „Xaver“ Veselý | FOTO: YouTube/Xaver ZIVĚ

Pořad kontroverzního moderátora Lubomíra Veselého Xaver a host v Českém rozhlase má po roce a půl vysílání zhruba stejně posluchačů jako na začátku – navzdory reklamní kampani za několik milionů korun. Je to přitom údajná „úspěšnost pořadu“, čím vedení Českého rozhlasu obhajuje Veselého angažmá. I když moderátor opakovaně přitahuje svými kauzami k rozhlasu negativní pozornost, nadřízení ho vždy podrželi.

Lubomír Veselý začal v Českém rozhlase moderovat v červnu 2019 a z dlouholetého působení na komerční Frekvenci 1 si do veřejnoprávního média přenesl i přezdívku Xaver. Ta se záhy stala marketingovou značkou rozhlasu a promítla se do názvu Veselého pořadu Xaver a host. Sám rozhlas tehdy Veselého příchod označil za „moderátorský přestup roku“.

archiv

Za onen rok a půl stihl Veselý několik skandálů, které by většinu jiných moderátorů veřejnoprávního média zřejmě stály místo. Opakovaně urážel novinářky a novináře různých médií, otevřeně sliboval voličskou podporu Václavu Klausovi mladšímu a zapózoval s extremistou Tomášem Vandasem. Už jako člen Rady České televize se pak veřejně přimlouval za dobrovolné koncesionářské poplatky (namísto stávajících povinných), což jakožto neudržitelný model odmítá jak ČRo, tak ČT.

Úspěšný pořad? Čísla nerostou

Rozhlas pokaždé Veselého podržel. Někdy po urážkách novinářek stačila omluva na facebooku, jindy mluvčí rozhlasu vzkázal, že „pan Veselý má právo na svůj názor, forma, kterým ho vyjádřil, ale byla nevhodná“. Rozhlas i kvůli Veselého excesům chystá závazná pravidla pro chování svých pracovníků na sociálních sítích.

Veselý nedávno oznámil, že svůj youtubový kanál, který patří k televizi XTV, ještě víc uzavře tak, aby některé jeho části mohli sledovat jen platící členové. „Takový stream lze považovat za neveřejný a tam už si můžeme říct věci trošku víc na rovinu a můžeme tu a tam někoho urazit a nemusíme toho tolik předstírat,“ řekl v lednu divákům svého youtubového kanálu.

Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral Veselého opakovaně hájil slovy, že „pořad Xaver a host patří mezi úspěšný síťový formát regionálních stanic ČRo“. To logicky vede k závěru, že má pořad tak zajímavou poslechovost, že se veřejnoprávnímu rádiu vyplatí kvůli kontroverznímu moderátorovi riskovat i újmu na reputaci u jiné části publika. Jenže čísla pořadu Xaver a host nic takového neukazují.

HlídacíPes.org si na základě zákona o svobodném přístupu k informacím vyžádal u Českého rozhlasu data poslechovosti regionálních stanic v časech, kdy se od pondělí do čtvrtka mezi 13. a 14. hodinou pořad vysílá (v pátek v roce 2020 ve stejném čase regionální stanice vysílaly pořad Xaverův veselý kvíz, moderovaný také Veselým).

Ve třech měřeních Radioprojektu od poloviny roku 2019 do konce roku 2020 (výsledky za první pololetí roku 2020 nebyly kvůli pandemii covidu zveřejněny – pozn. red.) dosáhl pořad téměř identických hodnot (viz tabulka).

Hlidacipes.org

Zatímco první měření z doby, kdy se pořad začal vysílat, ukazuje průměrnou denní poslechovost 128 tisíc, poslední zveřejněné měření ke konci roku 2020 ukazuje hodnotu 127 tisíc. Při pohledu na srovnatelná období 2. pololetí roku 2019 a 2020 pak z dat vychází jen minimální nárůst kolem čtyř tisíc posluchačů. Jinak řečeno, negativní mediální pozornost, kterou moderátor k ČRo opakovaně přitáhl, zdaleka nevyvážil přílivem nových posluchačů.

ČRo: Posluchačům se to líbí

„Na čas vysílání je to slušný výsledek, nemám ale dost dat k tomu, abych řekl, jestli je to zrovna Xaverem Veselým, a ani k tomu, abych řekl, kolik posluchačů bylo v tomto čase před jeho angažováním. Zajímalo by mě třeba, jestli za ním přešlo nějaké publikum z jeho původního působiště, tedy z Frekvence 1. Ale myslím, že spíš ne. Rozhovor s osobností je typický rozhlasový formát, takového nekonfliktního zábavného povídání je spousta,“ hodnotí výsledky poslechovosti mediální analytik a editor serveru Digizone.cz Filip Rožánek.

Na dotaz HlídacíPes.org, proč Veselého pořad rozhlas při stagnujících číslech poslechovosti označuje za úspěšný, mluvčí ČRo Jiří Hošna opět neodpověděl.

Ředitel rozhlasu Zavoral však už dříve zmínil, že angažmá Lubomíra Veselého přineslo „pozitivní reakce ze strany posluchačů regionálních stanic ČRo“, což má dokládat evaluační výzkum zpracovaný pro Český rozhlas loni v říjnu. I otázku, co konkrétně průzkum ukázal, však nechal mluvčí Hošna bez odpovědi.

O tom, jak si pořad Xaver a host v poslechovosti vede, částečně vypovídá i srovnání s podobným formátem lifestylových rozhovorů – pořadem Blízká setkání. Ten vysílá celoplošná stanice Český rozhlas Dvojka každý všední den dopoledne. Pořad odstartoval jen o něco dříve než Xaver a host, v únoru 2019. Za tu dobu poslechovost Dvojky v daný čas vzrostla o 16 tisíc lidí (viz tabulka).

Jak pořad Blízká setkání a novinky ve vysílání Dvojky, tak regionální stanice včetně pořadu Xaver a host rozhlas v roce 2019 promoval rozsáhlými reklamními kampaněmi. Konkrétně ta, ve které se tvář moderátora Lubomíra Veselého objevila například na polepech laviček v různých českých městech, stála 5 585 544 korun, celkové náklady na barterovou část kampaně pak vyšly na 1 847 146 korun.

„Oproti roku 2019 u žádného z obou pořadů nedošlo k vývoji co do počtu posluchačů. Kampaň z roku 2019 Dvojce přinesla u Blízkých setkání lehký nárůst ze 109 na 121 tisíc, ale trend – zdá se – nepokračuje. Xaver a host od dubna 2019 stojí na svých číslech, takže jakékoli peníze vynaložené na propagaci těchto pořadů po červenci 2019 nepřinesly nic,“ komentuje výsledky poslechovosti bývalý šéfredaktor Českého rozhlasu Dvojka Martin Groman.

Stanice ČRo Dvojka v poslední době celkově mírně posílila, v lednu zveřejněné výsledky měření Radioprojektu ukázaly nárůst denní poslechovosti o 18 tisíc lidí. Jasnou jedničkou nejen v rámci rozhlasu byl Radiožurnál, který se s náskokem stal nejposlouchanější stanicí v Česku. Propadly se však zmíněné regionální stanice, které se s poklesem poslechovosti potýkají dlouhodobě.

Urážky za paywallem

„Pozice regionálních stanic se léta zhoršuje a v zásadě platí, že čím menší stanice, tím víc to je vidět. Relativně nejsilnější je tradičně brněnské vysílání, které má zároveň nejvěrnější posluchače,“ říká analytik Filip Rožánek. Připouští nicméně, že současné vedení rozhlasu se snažilo regiony více provázat a zefektivnit.

Zatímco před pěti lety zasahovaly regionální stanice zhruba půl milionu posluchačů denně, v posledních výsledcích Radioprojektu už je to jen kolem 350 tisíc. Ještě na začátku roku 2015 si aspoň jednou týdně zapnulo nějakou regionální stanici Českého rozhlasu přes 800 tisíc lidí, teď je to o 200 tisíc míň. Pokles dobře dokládá i graf prezentovaný na lednovém zasedání Rady Českého rozhlasu (viz obr.).

„Problém je v tom, že Český rozhlas jako celek neustále nahání obdobné publikum, které se přelévá mezi jeho stanicemi, ale zároveň nenachází nové posluchače mimo tuto bublinu. Částečně se to projevilo i teď při koronakrizi, kdy posluchači potřebovali aktuální zpravodajství a vyměnili regionální programy za celoplošné,“ dodává Rožánek.

Výrazně nové publikum zjevně nenašel ani Lubomír Veselý se svým nekonfliktním stylem vedení rozhovorů. Právě ten mu také vynesl širokou kritiku. Veselého rozhovor s premiérem Andrejem Babišem kvůli možné nevyváženosti řešila na podzim 2019 Rada ČRo i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Nešlo však jen o Babiše. V pořadu Xaver a host se vystřídala i řada dalších politiků, od loňského léta až do letošního ledna se však hosté z nejvyšších pater politiky v pořadu neobjevili. Když pauzu přerušil senátor Lumír Kantor (zvolen jako nestraník za KDU-ČSL), představil ho moderátor Veselý jen jako neonatologa a soudního znalce. To, že je to i politik, se posluchači dozvěděli až v poslední třetině pořadu.)

Článek zveřejňujeme s laskavým svolením serveru HlídacíPes.org.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner