YouTube zablokoval německé kanály ruské stanice RT kvůli dezinformacím

Vladimir Putin při návštěvě nového vysílacího centra RT. (commons.wikimedia.org/CC BY 4.0/Kremlin.ru)

Vladimir Putin při návštěvě nového vysílacího centra RT. | FOTO: commons.wikimedia.org/CC BY 4.0/Kremlin.ru

Internetová služba YouTube zablokovala německé kanály ruské televizní stanice RT. Jak RT oznámila na svých webových stránkách, k zablokování došlo v úterý odpoledne. Podle RT měl její kanál na YouTube více než 600 000 odběratelů.

Televizní kanál nemohl po dobu jednoho týdne nahrávat žádná aktuální videa, protože ho YouTube zastavil, píše Süddeutsche Zeitung. Kromě RT DE byl postižen také záložní kanál „Ausweichkanal“ s názvem „Der fehlende Part“. Společnost YouTube jeho zablokování potvrdila. Šéfredaktorka moskevské RT Margarita Simonjanová na twitteru krok YouTube ostře kritizovala a hovořila o „mediální válce“. „Opravdu se těším, až náš stát okamžitě zakáže Deutsche Welle a další německá média v Rusku a zavře pobočky ARD a ZDF. O sankcích na YouTube ani nemluvím. Alespoň z úcty k sobě samým bychom to měli udělat,“ tvrdí Simonjanová.

Andrej Babiš a Petr Kellner (profimedia.cz / ČTK)

YouTube obviňuje RT z šíření dezinformací o pandemii koronaviru, což je podle pravidel komunity zakázané. Původně za to YouTube kanál RT potrestal tím, že mu znemožnil nahrávat nové příspěvky. „Během tohoto pozastavení se RT DE pokusila obejít toto omezení tím, že k nahrávání svých videí použila jiný kanál,“ vysvětlil mluvčí YouTube. „Kvůli tomuto pokusu o obcházení byly oba kanály ukončeny pro porušení podmínek používání služby YouTube.“ Po pozastavení vysílání RT DE na svých webových stránkách agresivně označovala kanál jako „Der fehlende Part“ („Chybějící část“), zatímco na svých stránkách ho pojmenovala „Záložní kanál“.

RT, dříve Russia Today, byla opakovaně kritizována jako propagandistický nástroj Kremlu, který jménem ruského státu šíří konspirační teorie a dezinformace. Již delší dobu se RT snaží získat vysílací licenci pro Německo, ale zatím se to nedaří. V srpnu se RT pokusila získat licenci pro německojazyčný program v Lucembursku, ale žádost byla zamítnuta, protože německojazyčný kanál sídlí v Německu a Lucembursko se k tomu nepovažuje za kompetentní.

Pověst RT utrpěla v Německu i další kauzou. Německý novinář Daniel Lange, který pracoval pro RT Deutsch, opustil tuto stanici na protest proti jejímu sledování Alexeje Navalného, který se léčil v německé nemocnici poté, co byl otráven FSB. Podle Langeho nemělo zadání nic společného s novinařinou, neboť byl pověřen v první řadě otestovat bezpečnost nemocnice, popsat počet vnitřních kontrolních bodů a vedení RT mu jasně naznačilo, že shromážděné informace nebudou použity ke zveřejnění. Lange také popsal zaujatost reportáže v RT, kdy dostal od redaktora pokyn, aby cíleně vybíral záběry ukazující „všechnu špínu v Německu“.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]