Z Prahy do Brna za hodinu? Rychlovlaky se pomalu blíží

(Profimedia)

FOTO: Profimedia

Když jste v programovém prohlášení nové vlády četli, že je výstavba vysokorychlostních tratí vládní prioritou, možná jste to považovali jenom za jeden z mnoha vágních slibů. I minulá vláda o nich mluvila. Nyní ale nejde o vizi z říše snů, ale o vážný projekt, který se brzy dostane do hmatatelné fáze výstavby. První rychlovlaky vyjedou po českých tratích v roce 2030.

Během pár let změní tvář české i moravské krajiny. O nových vysokorychlostních železnicích, jež známe pod zkratkou „VRT“ se ale přitom mluví překvapivě málo. Mnohem méně, než třeba o nových dálnicích. Proč zůstávají nové železnice tak trochu stranou zájmu, ačkoli jejich příprava běží naplno? Vždyť do tří let se má začít stavět!

Hlavním důvodem jsou komunální volby letos na začátku října. Ministerstvo dopravy i Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se celkem oprávněně obávají, že intenzivní diskuse o nových tratích, které pro­tnou mnohdy panenskou krajinu, vyvolají vznik lokálních protestních uskupení, která by mohla uspět v komunálních volbách. Mohl by tak vzniknout odpor proti výkupu pozemků a dalším přípravám, které už nenápadně naplno běží. Projekt rychlotratí by tím byl na další čtyři roky zablokován.

Odpor místních inicia­tiv lze přitom očekávat. Vysokorychlostní železnice mnohde nepovedou průmyslovými oblastmi, kde jsou lidé na liniové stavby zvyklí. Z dopravních důvodů jsou projektovány do málo zalidněné krajiny. To ale pochopitelně způsobí škody v mnoha přírodně cenných lokalitách a vyvolá silné negativní reakce.  Na rozdíl od dálnic, které přinášejí pro venkovské obyvatele bonusy například při dojíždění do práce ve městech, nemají vysokorychlostní železnice pro místní starousedlíky žádné výhody. Zato přinesou hluk, naruší krajinný ráz a přetnou staleté cesty.

Peníze jsou na cestě

Odpůrci vysokorychlostních železnic se dlouho upínali k myšlence, že celý projekt ztroskotá na nedostatku peněz. V poslední době ale dostali dvě těžké rány. Zásadní studie proveditelnosti před pár dny potvrdila, že nové rychlotratě tratě Praha – Brno – Břeclav a Brno – Přerov – Ostrava dávají…

Přečetli jste část exkluzivního obsahu pro předplatitele Týdeníku FORUM

Pokračujte dál ve čtení přihlášením do čtenářské zóny. Online verze článku je dostupná pouze pro předplatitele digitální verze předplatného.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]