Teodorik a Karolína Menšlovi, majitelé In August Company FOTO: Adam Mráček / se souhlasem
FOTO: Adam Mráček / se souhlasem
V pražské Bubenči se mezi kavárnami a mini samoobsluhami nachází modré dveře do světa designu, tedy do showroomu značky In August Company. Tři malé místnůstky tvoří showroom, sklad i zázemí pro vedení a také útočiště pro všechny milovníky zajímavých bytových doplňků, produktů do kuchyně, ale i oblečení. Značku založila Karolína Menšlová s Teodorikem Menšlem a už téměř osm let prodávají keramiku z českých dílen, ilustrovanou originálními nápady, i trička s vlastními designy.
Seznámili se při práci pro stejného klienta. Teodorik dělal grafiku, Karolína ilustrace. Po letech praxe zjistili, že práce na projektech pro externí zadavatele bývá frustrující a výsledek se často liší od původního návrhu. Rozhodli se proto jít vlastní cestou a po roce zkoušení vznikl nápad na keramiku a textil. Za hrníčky, vařečkami, utěrkami, obrazy i oblečením stála vlastní potřeba udělat si to doma takzvaně hezké. Název In August Company vyjadřuje ve volném překladu být v dobré společnosti, kterou kromě lidí tvoří i věci, jež v domácnosti každý má.
Showroom In August Company FOTO: In August Company / se souhlasem
FOTO: In August Company / se souhlasem
„Jako český design se nejčastěji bere sklo a porcelán, ale keramika bývá opomíjena. Chtěli jsme lidem ukázat, že může být zajímavým médiem. Na rozdíl od skla není tak technologicky náročná a můžete z ní vytvořit téměř cokoliv,“ vysvětluje spoluzakladatel značky Teodorik. Nápady na produkty vznikaly jednoduše. „Představili jsme si, co všechno potřebujeme na stolování, ať už s kamarády, či s rodinou, a postupně jsme zjišťovali, co nám chybí,“ vysvětluje.
Užitek versus estetično
Vztah k estetice mají oba už od malička. Karolína od dětství kreslila a její rodina měla podle Teodorika cit pro design. On měl zase blízko k umění. „Navštěvovali jsme výstavy a moji prarodiče měli sbírku umění a starého nábytku, tudíž jsem tím byl vždy obklopen,“ vzpomíná Teodorik. I když je dnes termín design či designová prodejna všeobecně vnímán jako něco stylového a nového, Teodorik za ním vidí mnohem více. „Design je pro mě o funkčnosti. Designové je vizuálně zajímavé, ale mělo by to sloužit člověku, o což se snažíme i my.“ Jako příklad uvádí kuchyňský tác s ilustrací, který poté, co na něm odnesete kávu nebo jídlo, opřete v kuchyni o zeď a díky ilustraci vytvoří zajímavé vizuální prostředí. „Užitek versus estetično,“ dodává.
In August Company, keramický hrníček, tác FOTO: In August Company / se souhlasem
FOTO: In August Company / se souhlasem
Jedním z principů značky je udržitelnost a lokální výroba. Pracují například i s chráněnými dílnami, kde pro ně šijí utěrky a podtácky. „Keramiku vyrábíme přímo v Praze, truhláře máme v Havlíčkově Brodě, jen textil na oblečení odebíráme z Portugalska, kde ale víme, že je vyráběn za dobrých podmínek při využití obnovitelných zdrojů.“
Japonsko, Amerika, Švédsko
Českou keramiku od In August Company dnes najdete i ve světě. Více odběratelů mají mimo Evropu. „Francouzi si potrpí na francouzský design, Italové zase na italský. Dodáváme ale do Ameriky, do prodejny Woodland Mod v Seattlu, dříve jsme prodávali i v New Yorku, naše produkty jsou ve švédské prodejně Artilleriet a paradoxně jsme populární v Japonsku, které je světoznámým producentem vlastní keramiky,“ říká Teodorik a dodává, že je v showroomu nedávno navštívili majitelé prodejny z Tokia a budou nově dodávat i k nim.
In August Company, Matcha set FOTO: In August Company / se souhlasem
FOTO: In August Company / se souhlasem
Mezi nejprodávanější produkty patří hrnečky s obličeji. „Je to takový vstupní produkt, který si u nás koupíte jako první.“ I v In August Company se snaží reagovat na trendy. „Už několik let spolupracujeme s Janem Rubínem z Tea Mountain, s nímž pořádáme workshopy na přípravu čaje matcha. Před Vánocemi jsme udělali set na přípravu matchi, který byl velmi populární.“
Firma se velmi rozjela v období pandemie, kdy jim stouply prodeje, protože si lidé začali více uvědomovat, jak to vypadá u nich doma a chtěli se v home officech cítit dobře. Ve stejné době navíc začali rekonstruovat prostory v Bubenči a s uvolněním protipandemických opatření se jejich zákazníci těšili do nového showroomu. „Nezažili jsme tudíž žádné velké propady jako spousta podobně zaměřených, ale větších firem, i když k nám chodí hodně turistů.“ Právě cizinci dnes tvoří značnou část jejich zákazníků. Nejen název, ale i webové stránky mají v angličtině. „Nechtěli jsme se omezovat jen na určitý segment lidí,“ vysvětluje Teodorik.
Turisté přijíždějící do Prahy najdou In August Company v různých designových průvodcích, a i když nemají prodejnu v centru, najdou si k nim vždy cestu. „Dozvědí se o nás díky Instagramu a TikToku. Praha už není známá jen skvělým pivem a památkami, ale i designovými produkty nejen od nás.“