Ministerstvo obrany předalo takzvaný Dopis s žádostí o nabídku americké straně. Tento dokument sice není závazným požadavkem, ale česká vláda jeho prostřednictvím projevuje zájem začít s americkou stranou o nákupu letounů F-35 Lightning jednat. Předání dopisu je pro americkou stranu nutným předpokladem pro další vyjednávání.
V polovině října budou zástupci ministerstva obrany jednat o konkrétních možných parametrech pořízení a provozu letounů. Jedním z hlavních bodů těchto nadcházejících jednání bude možné zapojení českého průmyslu do provozu či oprav pořízených letadel.
Expertní týmy obou zemí již několik týdnů jednají. Rozhodnutí vlády zahájit jednání s USA vychází z analýzy, kterou vypracovala Armáda ČR, a která říká, že jen nejmodernější stroje páté generace mohou obstát na bojišti budoucnosti.
V meziresortním vyjednávacím týmu jsou vedle zástupců ministerstva obrany také zástupci ministerstva zahraničí, financí a ministerstva průmyslu a obchodu, ale také odborníci z jednotlivých složek Ministerstva obrany a Armády ČR. Česká vláda pověřila ministerstvo obrany vyjednávat o pořízení letounů v návaznosti na končící pronájem 14 švédských letounů Gripen. Nejpozději 1. října 2023 bude ministryně obrany informovat vládu o dojednaných základních parametrech pořízení a provozu letounů F-35. Na základě obdržených informací pak vláda rozhodne, zda si Česká republika tyto nejmodernější stíhací letouny pořídí.
Americké letouny by měly nahradit čtrnáct švédských gripenů, které má smluvně pronajaty do roku 2027 s možností využití dvouleté opce.
Pět let, během nichž musí být definitivně rozhodnuto, je přiměřená doba na to, aby se zvládla dojednat nejen koupě, ale i vše další podstatné, například výcvik leteckého a pozemního personálu i úprava leteckých základen.
Přestože se může zdát, že české gripeny jsou v nejlepší formě, mají díky působení v zahraničních misích své již „odslouženo“. Mají totiž relativně vysoký nálet hodin, a jsou tudíž celkově opotřebované. V současnosti mají nálet okolo 2500 hodin a do roku 2029 to bude minimálně 3200 hodin, což je na poměry evropských leteckých sil skutečně vysoké číslo.
K nejdůležitějším kritériím výběru nového stroje bude patřit kompatibilita v rámci NATO. Gripeny různých typů v rámci NATO používá kromě našeho letectva ještě Maďarsko a pro výcvik pilotů i Velká Británie. Naopak F-35A je již ve výzbroji USA, Belgie, Dánska, Itálie, Nizozemska, Norska, Velké Británie a o jejich zařazení do výzbroje uvažuje Kanada, Německo a Řecko.
Často rozhodujícím faktorem však bývají finance. A v tomto případě se musí počítat s tím, že nadzvuková letadla jsou zkrátka natolik sofistikované stroje, že jejich cena je takřka vždy astronomická. V případě uvažovaných 24 kusů pro dvě plnohodnotné letky by se cena za F-35A vyšplhala na 80 miliard korun. K tomu je však nutné připočítat zhruba 5–6 miliard pro běžný každoroční provoz.