Nápad, aby stát zachránil soukromou leteckou společnost Smartwings, bych neváhal nazvat pokusem o podvod. A vůbec by nebylo od věci, aby případ pečlivě sledovaly vrchní státní zastupitelství a policejní útvar NCOZ. Jde tu totiž opět o jasný střet zájmů premiéra Andreje Babiše. Jeho svěřenské fondy spoluvlastní prostřednictvím finanční skupiny Hartenberg letecké opravny Avia Prime.
Tento podnik přitom servisuje letouny společnosti Smartwings. Babišova opravna je tak svázaná s firmou Smartwings jako obchodní partner. Když nebudou stroje Smartwings létat a nebudou domovsky v ČR, ztratí opravny svěřenských fondů Andreje Babiše důležitého referenčního zákazníka.
Andrej Babiš pomoc státu soukromé firmě Smartwings osobně podporuje a velmi o ni stojí. Ve vládě to dostali za úkol ministryně financí Alena Schillerová a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Proti se zatím postavil jen ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Babišova iniciativa se nelíbí opozici ani expertům. Podle nich nedává státní pomoc soukromým aerolinkám racionální smysl.
Problém je, že Andrej Babiš veřejně neříká pravdu a v celé kauze sleduje „osobní a rodinný zájem“. Případný krach Smartwings by přivodil ekonomické ztráty i opravnám Avia Prime.
Právě v tom by mohl být shledán pokus o podvod, neboť nejde o strategicky významný podnik, jak se to Babiš snaží veřejně prezentovat. Ve skutečnosti jde o záchranu Babišových investic do letectví. A jde také o budoucnost, neboť z dosavadních desítek milionů korun ročně jejich vzájemné spolupráce může jít poté, co budou aerolinky státní, o mnohem větší byznys.
Fond Hartenberg koupil poloviční podíl v leteckých opravnách Avia Prime v roce 2017. Fond za ně zaplatil nejspíš tři čtvrtě miliardy korun.
Avia Prime má opravny i v dalších státech. Vlastní společnosti Adria Tehnika ve Slovinsku a Linetech v Polsku. A v prosinci 2019 investovaly Babišovy fondy stamiliony do dalšího podniku v Srbsku. Koncem loňského roku schválila srbská vláda prodej leteckých opraven JAT Tehnika firmě Hartenberg. Avia Prime tak před pár měsíci zaplatila Srbům za podíl celkem 10,3 milionu eur.
Avia Prime poskytuje servis kromě Smartwings i pro letouny dalších světových leteckých společností. I ty se ovšem kvůli koronakrizi ocitají v těžké finanční situaci.
„Čelíme největší krizi v historii světových aerolinek,“ píší na svém webu Smartwings. A dodávají: „Pro pražské letiště jsme největší zákazník. Smartwings Group zaměstnává téměř 2500 lidí.“ Babiš o víkendu prohlásil, že ho o pomoc pro Smartwings žádají české cestovní kanceláře.
Ano, až 85 % českého trhu využívá linek Smartwings právě prostřednictvím cestovních kanceláří. Jenže ani v tom národní či strategický zájem není. Když Smartwings projde očistnou kúrou, budou její letouny k dispozici pro české cestovky i nadále. Nebo se na trhu najdou jiné. To se v tržním hospodářství stává.
Je nutné zmínit i to, že majiteli Smartwings jsou premiérův přítel, podnikatel Jiří Šimáně, a také čínská státní společnost CITIC, kterou podporuje Babišův „koaliční partner“, prezident Miloš Zeman. Šimáně byl Babišovi i na svatbě, což dokazují fotografie, které premiérova rodina sama v roce 2017 zveřejnila na Instagramu.
Respektovaný ekonomický server MotejlekSkocdopole.com o víkendu uvedl, že z lidského hlediska lze spolumajitele Smartwings Jiřího Šimáněho chápat.
„V roce 2018 půjčil Smartwings 700 milionů. A pravděpodobnost, že mu byly peníze vráceny, je mizivá. Spíše půjčku ještě navýšil. Stát ale není zaopatřovací ústav. Ať si to vyřeší standardní cestou, nikoli přes daňového poplatníka,“ napsal server, za nímž stojí novináři Miroslav Motejlek a Petr Skočdopole. „Takže insolvence. Vše ostatní rovná se zlodějna,“ dodali ekonomičtí experti.
Podotýkám, že tato analýza vznikla na základě veřejně dostupných zdrojů, které si mohou udělat „levou zadní“ i zpravodajské služby, policie či státní zastupitelství.
Mimořádná opatření proti šíření pandemie koronaviru zasáhla mnohá velká odvětví průmyslu, ale také celou řadu malých a středních podniků. O tom, kdo státní pomoc v tuto chvíli potřebuje, by neměly rozhodovat osobní ani byznysově-rodinné zájmy.
V kauze Smartwings jde o podvod na vládní úrovni. Andrej Babiš si opět zaměňuje správu státního majetku se správou svých fondů. Což je na pováženou a na rázný postup státního zastupitelství.
Vyšlo na facebookovém profilu autora.