NÁZOR / V minulém roce došlo ke skokovému zdražování jak v souvislosti s válkou na Ukrajině, tak také i v důsledku nezodpovědného rozdávání peněz vládou Andreje Babiše před posledními parlamentními volbami. Právě proto bylo zdražování v České republice takřka nejhorší v celé Evropě.
Bylo to drsné, ale dalo se to vysvětlit. Současné zdražování potravin ale už žádnou tržní logiku nemá a jde prostě jen o to, že převládá drzost a nenažranost jak mezi výrobci, tak i obchodními řetězci. V současné době jsou zveřejňovány výroční zprávy akciových společností. Dovídáme se z nich, že zisky velkých potravinářských firem jsou skutečně královské. Skládá se jim na ně doslova celá společnost.
Této kolosální drzosti ovšem kraluje obří podnik, jehož majitele charakterizuje naprostá licoměrnost a prolhanost. Jde o Andreje Babiše. Z výroční zprávy Agrofertu za rok 2022 vyplývá, že potravinářským firmám holdingu stouply tržby ze 47 miliard na 58 miliard korun a zemědělským podnikům z 32 na 37 miliard korun. Jen jeho agrární a potravinářská divize tak loni utržila celkem 95 miliard korun.
Největšímu domácímu výrobci drůbežího masa, společnosti Vodňanská drůbež, loni vzrostly tržby o pětinu na téměř sedm miliard korun a zisk na 240 milionů korun (o 165 procent). Je otázka, kdo na tom vydělává, ale zaměstnanci to asi nebudou, když dělníkům ve výrobě nabízí tato společnost plat od 17 940 korun.
Nejlépe v historii si vedly také klíčové mlékárenské firmy holdingu. Největší český producent čerstvého mléka Olma loni zvýšil zisk na 215,8 milionu korun. Dvojnásobně – na 163 milionů korun – narostl zisk Mlékárně Hlinsko, vyrábějící mléčné výrobky pod značkou Tatra. Tržby obou společností přesáhly sedm miliard korun. Tyto informace najdete v souhrnné analýze našeho spolupracovníka Jiřího Sezemského v nejnovějším vydání Týdeníku FORUM, které najdete na stáncích ve čtvrtek 10. srpna.
Celý fenomén Andreje Babiše je ukázkou toho, že drzost je vlastnost, kterou část společnosti oceňuje. Na třicet procent voličů, vesměs chudších lidí, je podle průzkumů ochotno volit člověka, který je okrádá, jak může a kde může. Babiš jako premiér znehodnotil lidem peníze a pak jako podnikatel zvedl ceny často ještě více, než je průměrná inflace. A tak na těch lidech, které okradl jednou, vydělal ještě tím, že je okradl podruhé. A oni ho za to milují. To je naprostý blázinec.
Lidé by měli v maximální míře bojkotovat předražené zboží. Je to ale těžké, když jde o základní životní potřeby.