Tomio Okamura (SPD) a Andrej Babiš (ANO) FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
Zatímco ještě před pár dny se mluvilo o tom, že by se ministrem dopravy ve vládě Andreje Babiše (ANO) mohl stát současný šéf Správy železnic Jiří Svoboda, nyní je ve hře nové jméno. Podle zákulisních informací jím má být stávající generální ředitel Železnic Slovenské republiky (ŽSR) Ivan Bednárik, který má blízko k hnutí ANO. I když podle rozdělení resortů z pátku minulého týdne by měla doprava připadnout hnutí SPD, začíná být jasné, že údajnými experty zřejmě budou lidé spojeni s Babišovou partají. Zástupci Okamurova hnutí složení budoucího kabinetu odmítají komentovat, někteří dokonce prý žádné informace nemají. Podobná situace panuje okolo ministerstva zemědělství.
Hnutí ANO společně s SPD a Motoristy sobě minulý pátek oznámilo dohodu na rozdělení resortů nově vznikající vlády. Ta má mít šestnáct členů, včetně premiéra. Devět křesel podle týden staré dohody obsadí ANO, tři SPD a čtyři křesla Motoristé. Okamurova partaj by měla do čela ministerstev poslat namísto svých členů údajné odborníky. Stanout mají v čele resortů obrany, zemědělství a dopravy.
Jako o možném ministrovi dopravy se minulý týden začalo mluvit o stávajícím generálním řediteli Správy železnic Jiřím Svobodovi, který v čele státní organizace stanul v období první Babišovy vlády, konkrétně v březnu 2018. Dlouholetý železničář na postu šéfa Správy železnic vydržel i za ministrování Martina Kupky (ODS). Svoboda však odmítl, že by jej nyní s nabídkou ministerského křesla kdokoli oslovil. Zároveň zdůraznil, že o místo ani nemá zájem.
Svoboda serveru Novinky.cz prozradil, že jej Babiš naposledy oslovil v době, kdy hledal náhradu za končícího ministra dopravy Dana Ťoka. „Jediná ministerská nabídka, kterou jsem kdy dostal, je zhruba sedm let stará,“ řekl v pátek s tím, že nabídku tehdy odmítl proto, že si chtěl ponechat „svou apolitičnost a zůstat na Správě železnic“.
Šéf slovenské železnice má blízko k ANO
Ze zákulisí vyjednávání o nové vládě však na konci tohoto týdne vyplavalo další jméno, které by se na postu ministra dopravy mohlo objevit. Opět však nejde o nikoho, kdo by měl blízko k hnutí SPD, které by mělo post podle dohody obsadit. Naopak má blízko k ANO. Podle serveru se jedná o generálního ředitele Železnic Slovenské republiky Ivana Bednárika, který v období minulé Babišovy vlády působil jako manažer na železnici.
Současný první místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček jej ještě jako ministr dopravy jmenoval do čela Českých drah. Na post sám rezignoval krátce po nástupu kabinetu Petra Fialy (ODS). Před angažmá u Českých drah byl šéfem nákladní dceřiné společnosti ČD Cargo.
Proč mají údajní odborníci, které má do vlády nominovat SPD, blízko k hnutí ANO, nechtějí špičky Okamurovy partaje komentovat. Na dotazy novinářů nereaguje ani šéf SPD Okamura, ani místopředseda partaje Radim Fiala. Ostatní členové vedení údajně nemají z jednání o nové vládě žádné informace.
Nad ministrem se vznáší stín Agrofertu
Podobná otázka se vznáší nad postem ministra zemědělství. Tam SPD navrhla jako „svého odborníka“ Martina Šebestyána. Ten nyní šéfuje Iniciativě zemědělských a potravinářských podniků, která lobbuje i za zájmy Babišova holdingu Agrofert. Šebestyán byl navíc ještě jako ředitel Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) zodpovědný za vyplacení miliard korun firmám šéfa hnutí ANO.
Ministerstvo zemědělství přitom zahájilo pár dnů před volbami správní řízení, která mají vést k odebrání několika miliard, jež měly být neoprávněně vyplaceny skupině Agrofert v době, kdy byl Babiš ještě premiérem.
Babiš ani Okamura na dotazy ohledně možného jmenování Šebestyána na resort zemědělství neodpovídají. Podle končícího ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) je nominace ukázkou toho, že personální nabídky SPD jsou ve skutečnosti výsledkem dohody s Babišem. „Odborníci SPD byli fakticky ti, které napsal na papírky Andrej Babiš, a ty papírky pak předal Tomio Okamurovi,“ řekl deníku FORUM 24. Tématu se deník FORUM 24 podrobně věnoval ve středu.