Krize střídající krizi nemá vliv pouze na samotné domácnosti, ale především na růst tuzemské ekonomiky. Ten je již dlouhou dobu přinejmenším zčásti závislý na výsledcích Škoda Auto. Automobilový průmysl je jedním z cyklických odvětví. Znamená to, že v době ekonomické konjunktury vykazuje nadmíru skvělé výsledky a v horších časech se propadá hluboko pod tržní průměr. Jak je na tom automobilový průmysl po prvním kvartálu letošního roku? Je možné počítat se zlepšením aktuální situace?
Válka na Ukrajině způsobuje automobilovému průmyslu nenahraditelné škody. Roztrhané dodavatelské řetězce jsou příčinou nedostatku zejména kabelových svazků, katalyzátorů a čipů. Právě tyto strategické komponenty omezují možnost výroby, proto se některé automobilky rozhodly vyrábět nekompletní vozy, jež jsou odstaveny na parkovištích u továren. Je však nutno podotknout, že takto odložená vozidla po dlouhé měsíce ztrácejí svou kvalitu, neboť musí odolávat přírodním podmínkám, nyní jsou to ovšem pouze deště.
Vlivem omezení produkce jsou snižovány i počty směn pro zaměstnance. Na tuto situaci velmi hbitě zareagovaly odborové organizace a například ve Škoda Auto bude zaměstnancům hrazeno 80 % mzdy. Nejen pro Škodu se tady míchá velmi nebezpečný koktejl. Nižší tržby způsobené nižší produkcí jsou umocněny vyplácením finančních náhrad.
Problém však nastává i při samotné výrobě nepojízdných automobilů. Základní komoditou pro produkci je ocel, která se stala odpovědí na sankce vůči Rusku. Ruský výrobce ocelových produktů Severstal totiž omezil její export do zemí EU, neboť jeho majoritní akcionář Alexej Mordašov byl umístěn na sankční seznam. Z kontextu dnešní doby tak vyvstává otázka, jak bude vypadat import oceli do evropských zemí v budoucnu, protože, pokud bychom se měli spoléhat na zahraniční import z USA, došlo by k rapidnímu prodražení výroby a s tím spojenému růstu inflace.
Škoda Auto v době války
Automobilka Škoda vykázala v prvním kvartálu letošního roku oproti tomu loňskému snížení prodejů vozů o 25,4 %, kdy celkový počet dosáhl pouze 186 200 kusů. Jedná se o hlubší pokles, než který zaznamenal celý koncern Volkswagen. Ten vykázal za první kvartál o 21,9 % méně prodaných vozů. Ve střední a východní Evropě pak poklesl prodej o 54 000 kusů, tedy oproti loňskému období leden-březen o 30,8 %.
Velký problém však nastal na bombardované Ukrajině, kde měly společnosti úzce spolupracující se Škodou své závody. Již v březnu bylo avizováno, že by se právě tyto firmy vyvážející kabelové svazky měly přemístit do České republiky včetně dělníků a jejich rodin. Škodovce tak vzniknou další výdaje, ale obecně lze konstatovat, že koncern Volkswagen je natolik dobře finančně zajištěn, že by ho to nemělo vážněji ohrozit.
Jak je to s polovodiči?
Polovodičové čipy jsou kapitolou samy o sobě, protože nedělají vrásky na čele pouze manažerům a akcionářům automobilek, ale prakticky všem.
Jeden z největších producentů zařízení na výrobu čipů využívající inovativní ultrafialovou litografii při zveřejňování výsledků hospodaření oznámil, že se některé společnosti rozhodly nakupovat pračky, aby z nich vymontovaly čipy. Za předpokladu, že by se touto cestou vydalo více společností, krize se přesune i na bílou elektroniku. Toto gesto lze však vnímat pouze jako zoufalý čin v době, kdy poptávka extrémně převyšuje nabídku.
Může být hůř?
Hůř může být vždy, avšak vše závisí na tom, jak se k aktuální situaci postaví vedení společnosti. Přesun továrny je náročný proces, podobně jako nalézt spolehlivého dodavatele oceli nebo polovodičových čipů. Nedá se říct, že čím déle bude konflikt na Ukrajině pokračovat, tím horší to pro společnost bude. Celý koncern Volkswagen by již dnes měl vyhledávat nové možnosti importu, zejména oceli. Nedostatek kabelových svazků se dá alespoň částečně pokrýt přesunem firmy z Ukrajiny do oblasti Mladé Boleslavi. Naopak problematika polovodičů se potáhne ještě dlouho, protože poptávka neslábne.
Co dělat, pokud chci koupit auto
Nákup vozidla je dnes pro některé české rodiny absolutně vyloučený. Úrokové sazby jsou vysoké, nedostatečná produkce vytlačila i ceny nových vozů vzhůru a jejich dostupnost se rapidně snížila. Nejjednodušším řešením je využívat sítě veřejné dopravy. Pokud však rodina potřebuje vozidlo i na jiné účely než na přesun po městě, je ideální zvolit ojeté automobily. Potenciální zákazníci by se však měli mít na pozoru, že i cena těchto vozů se bude zvyšovat, proto je nejlepší možnou variantou koupit auto v podzimním či zimním období, kdy jsou ceny trvale nejnižší.
* * *
Deník FORUM 24 dává prostor mladým ekonomům a nadaným studentům, aby se zapojili do veřejné debaty o současné krizové situaci v souvislosti s koronavirem, jeho ekonomických dopadech, veřejných financích a ekonomice jako takové. Ve spolupráci s Institutem ekonomického vzdělávání (INEV) proto pravidelně zveřejňujeme jejich texty. INEV vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda — největší ekonomická soutěž v České republice.