Předseda senátu Miloš Vystrčil se ve středu vyjádřil, že termín prezidentských voleb vyhlásí zřejmě během srpna. Na první pohled to nepůsobí jako moc důležitá zpráva, přesto svůj význam má. Od vyhlášení termínu voleb se totiž kandidátům na prezidenta započítávají prostředky vynaložené na předvolební kampaň do zákonného limitu. Ve skutečnosti se však některé kampaně odehrávají již teď a už nyní se za ně utrácejí nemalé finanční prostředky, které se do žádného limitu nezapočítají.
Stačí se podívat na facebookovou stránku předsedy hnutí ANO Andreje Babiše, aby člověku došlo, že už minimálně několik týdnů naplno jede svoji prezidentskou kampaň. I když svou kandidaturu na Pražský hrad stále ještě neoznámil a podle svého nedávného vyjádření, pokud ji vůbec vyhlásí, udělá to až na poslední chvíli, tedy někdy na konci září nebo na začátku listopadu.
Pozoruhodné je, že nic z toho, co aktuálně Babiš dělá, se nezapočítá do limitu na kampaň, který je pro první kolo volby hlavy státu 40 milionů korun a pro druhé kolo dalších 10 milionů korun. Šéf hnutí ANO si tak ve svém „obytňáku“ objíždí republiku, podepisuje si knížky, potkává se s lidmi, ale žádná kampaň to není a do uvedeného limitu se mu to nezahrne.
Samozřejmě že to je velmi nespravedlivé vůči případným jiným kandidátům, kteří nemají tolik finančních prostředků, takže se spolehlivě vejdou do oněch 40 milionů korun.
Velkou výhodu oproti dalším prezidentským uchazečům má také předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula, který se už nechal slyšet, že pro svou kandidaturu na Pražský hrad sbírá podpisy. Středula stojí v čele odborů a už jenom z této pozice je hodně vidět a slyšet.
Navíc ČMKOS svolává do Prahy na září shromáždění, na kterém chce zveřejnit své požadavky proti zdražování a připravit se na svůj další postup. Do hlavního města se tak má sjet 1500 až 2000 odborářů. A kdo bude hlavní hvězdou tohoto shromáždění? No, samozřejmě že odborářský předák Středula, který pak v lednu chce kandidovat na prezidenta republiky. A bude se něco z toho započítávat do zmíněného limitu na předvolební kampaň? Jistěže nebude. Jako polehčující okolnost uveďme, že podobné shromáždění odbory pořádají každý rok.
Plyne z toho všeho jednoduchá věc. Na jednu stranu je sice hezké, že uvedené limity jsou, ale to, nakolik se obcházejí a jak jsou nefunkční a ve výsledku nespravedlivé, je činí problematickými, a nakonec i nesmyslnými.
Je logické, že musí existovat nějaký moment, odkdy se náklady na předvolební kampaň do oněch 40 milionů započítávají, a není od věci, že to je od okamžiku vyhlášení voleb. Přesto by ale možná dávalo smysl, aby to byla o něco delší doba. Nakonec, proč by nešlo vyhlásit volbu prezidenta už rok předem a od té doby hned počítat náklady na kampaně?
Nejdůležitější ze všeho ovšem je, aby v tomto ohledu Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí, který na průběh prezidentské kampaně stejně jako na ostatní volební kampaně dohlíží, byl skutečně důsledný a trval na tom, že do ní má být započínáno pokud možno všechno, co opravdu dané kandidáty propaguje.
Prezidentská volba by měla být rovná soutěž, kde by pravidla měla platit pro všechny, když už nějaká jsou, a ne že uvedený limit se vztahuje jen na toho, kdo více než výše zmíněných 40 milionů, respektive 50 milionů korun nemá.