Britský deník The Guardian informuje o ohrožení svobody tisku populistou Babišem

Andrej Babiš (ANO) (ČTK/AP/Petr David Josek)

Andrej Babiš (ANO) | FOTO: ČTK/AP/Petr David Josek

Reklama na internetový pořad “Čau lidi” expremiéra Andreje Babiše, otištěná na titulní straně Mladé fronty DNES a Lidových novin, zaujala i zahraniční média. Připadá jim totiž zvláštní, že deníky, které předseda hnutí ANO vlastní, upřednostňují inzerci na svého “šéfa” před důležitými zprávami. 

Navíc třeba britský The Guardian upozorňuje, že se tak děje přesně týden před začátkem soudu, který rozhodne o tom, zda Babiš získal padesátimilionovou dotaci z EU na Farmu Čapí hnízdo oprávněně, nebo se jednalo o dotační podvod. 

FORUM 24 (Pavel Hofman)

“Populistický bývalý český premiér Andrej Babiš byl obviněn z podkopávání svobody tisku poté, co použil titulní stránky dvou celostátních deníků, které vlastní, aby zaútočil na integritu nezávislých zpravodajských médií,” píše britský deník. Cituje také některé kritiky této “inzerce”, kteří hovoří o znevážení práce novinářů, a upozorňuje, že Mladá fronta DNES a Lidové noviny “dříve patřily k nejrespektovanějším v České republice”.

The Guardian také zmiňuje slova Veroniky Sedláčkové, která titulní strany pondělního vydání Babišových deníků označila za útok na seriózní žurnalistiku a seriózní média. Předsedkyně Českého národního výboru Mezinárodního tiskového institutu navíc na twitteru vyzvala vládu, aby konala.

“Jestliže bývalý premiér tlačí důvěryhodnost médií skrze ta vlastní holdingová na minimum, měla by stávající vláda podpořit profesionální média, včetně veřejnoprávních. Potřebuje to celá společnost a rychle,” napsala Sedláčková na sociální síť.

Podobný názor na současnou situaci má i Michal Klíma, vládní zmocněnec pro média a boj proti dezinformacím. “Bývalý redaktor Mladé fronty DNES na sociálních sítích uvedl, že to představuje definitivní krach jeho starých novin, a já s tím naprosto souhlasím – je to hrozné,” cituje britský deník Klímu. “Ale Andrej Babiš od začátku útočí na svobodná média, a to je důvod, proč ty noviny koupil: aby je ovlivnil,” dodává vládní koordinátor boje proti dezinformacím.

(Týdeník FORUM)

Klíma na problém s kumulací Babišovy moci upozorňoval již v roce 2018 v rozhovoru pro server Hlídací Pes. “Je problém, jestliže existuje oligarcha jako Babiš, který vlastní média a současně má vliv i na ostatní majitele médií,” varoval Klíma. “Ať už jako politik, nebo dominantní oligarcha v nějakém odvětví. Když jsou ti ostatní nějakým způsobem závislí na jeho rozhodování. Když jsou na něm závislí jejich inzerenti. Pak samozřejmě existuje nebezpečí zneužití tohoto postavení,” připustil renomovaný novinář, vydavatel a mediální manažer.

The Guardian dává Babišův inzerát v jeho novinách do kontextu se začátkem soudního řízení, které odstartuje 12. září. V případě odsouzení hrozí Babišovi až deset let vězení, přestože státní zástupce Jaroslav Šaroch navrhl pouze tříletou podmínku a pokutu 10 milionů korun.

Britský list také připomněl, že i díky jeho zjištění byly odhaleny informace, shromážděné v dokumentu Pandora Papers. Podle nich si měl Babiš několik let před vstupem do politiky koupit zámek na jihu Francie. “Za 340 milionů korun z prostředků záhadné offshorové struktury,” uvádí deník.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Související články