Ministerstvo školství představilo ve spolupráci s fakultami připravujícími učitele nový Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Je to poprvé, co byl v České republice přijat na celostátní úrovni závazný dokument popisující kompetence začínajících učitelů a učitelek, připomnělo ministerstvo. Česko se tak zařadilo mezi země Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), které podobný nástroj pro zvyšování kvality vzdělávání už využívají.
Kompetenční rámec vznikl ve spolupráci MŠMT, odborníků z fakult připravujících učitele, České školní inspekce, dalších organizací věnujících se přípravě učitelů a také z řad ředitelů škol či z praxe samotných učitelů.
Rámec klade důraz na profesní dovednosti, jako je využívání moderních technologií, formativní hodnocení, vytváření bezpečného prostředí pro učení nebo spolupráce mezi učiteli. Dále zmiňuje potřebu do hloubky rozumět vyučovanému oboru a jeho didaktice, dovednost efektivně plánovat hodiny nebo vyučovat tak, aby každý žák a každá žákyně mohli zažívat ve třídě úspěch.
Fakulty budou nově připravovat budoucí pedagogy tak, aby dosahovaly tohoto cíle. Má se posílit také spolupráce mezi jednotlivými katedrami, které se podílejí na přípravě budoucích učitelů, a také mezi vysokou školou a mateřskými, základními a středními školami.
„Na učitele a učitelky jsou kladeny veliké nároky, protože vykonávají zásadní společenskou úlohu. Mají velký vliv na formování dětí a hrají zásadní roli ve snaze zajistit všem žákům v České republice rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání, které umožňuje maximální rozvoj jejich potenciálu,“ řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek (STAN).
„Chceme proto dát učitelům a učitelkám tu nejlepší možnou přípravu na jejich profesi. Spolupráce na jasně vytyčeném cíli je základem pro zvyšování kvality. Proto jsem rád, že tento dokument, který se mimo jiné opírá o nejmodernější výzkumy, vznikl,“ dodal.
„Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství definuje společný cíl, ke kterému všichni v přípravě budoucích učitelů a učitelek směřujeme. Dává nám společný jazyk, jak o přípravě učitelů společně mluvit, a představuje důležitý vstup do přípravy uceleného kariérního systému pro učitele, k němuž potřebujeme dospět,“ oznámil náměstek člena vlády Jiří Nantl.
Dokument bude závazný pro přípravu učitelů na fakultách a také v kvalifikačním studiu pedagogiky pro získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy. Nově mohou ve spolupráci s vysokými školami uskutečňovat tuto přípravu také zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.