Již jsme v Česku zvyklí na masivní marketing našeho předsedy vlády, kterým pravidelně vymývá mozky svým voličům. Nyní nastolil Andrej Babiš téma sucha a stavby dálnic. Když Babiš vzývá vodu a přivolává déšť, dá se to ještě snést. Ale jeho verbální bojovnost při stavbě českých dálnic si říká o pár verbálních facek.
Premiér Babiš dokonce začal vyzývat Rakušany, aby konečně dokončili dálnici od českých hranic na Linec a vytvářel dojem, že naši jižní sousedé ve stavbě dálnic zaostávají. Pravda je přesně opačná. Zaostává Česká republika. A to nejen za Rakouskem, nýbrž i za Polskem a třeba také za Řeckem.
Rakousko má při podobné rozloze svého území 2000 kilometrů dálnic. Podle německé Wikipedie to bylo už k roku 2010 1719 kilometrů plus 288 rychlostních silnic s dálničními parametry. To vše v terénu, v němž hory a velehory pokrývají více než polovinu území Rakouska. Česko má v provozu jenom 1273 kilometrů dálnic a nemá přitom žádné velehory. Klíčová dálnice D1 je ovšem místy v havarijním stavu a na mnoha místech se již léta opravuje. Občas bývá prakticky nepoužitelná.
Rakousko postavilo v posledních letech vynikající dálnici z Vídně k českým hranicím. Zatím končí severně od Poysdorfu a k hranicím chybí 9 kilometrů. Na české straně je starší dálnice z Brna do Pohořelic a dál nic. Stavba jihočeské dálnice D3 se sice nyní o deset kilometrů přiblížila k Budějovicím, ale vyhlídky na dostavbu její první části z Prahy do Mezna jsou v mlze. Z plánovaných 172 km není v provozu ani 60 kilometrů. Takže silácké výroky předsedy vlády jsou prostě jen trapné.
Babiš byl nedávno v Otázkách Václava Moravce v České televizi usvědčen z toho, že si mezi statistiky postavených dálnic připočítává i opravené úseky z D1. Ve skutečnosti v roce 2018 postavila vláda pouhé 4 kilometry dálnic.
Před finanční krizí mezi lety 2003 a 2008 postavily vlády ostouzených tradičních demokratických stran 211 kilometrů dálnic. Vlády, v nichž seděl na rozhodujících postech Andrej Babiš, však za dobu mezi lety 2014 do dnes zatím postavily na 60 kilometrů a podle plánu k tomu do konce roku ještě 15 kilometrů přibude. I tak je tempo Babišových vlád méně než poloviční oproti tomu, jak rychle se stavěly dálnice před finanční krizí. Jinými slovy, současná vláda je neschopná využít dlouhodobé konjunktury ekonomiky k tomu, aby modernizovala dopravní infrastrukturu.
Dodejme, že v posledních letech se prudce rozšířila dálniční síť v sousedním Polsku. Kdo jede do Polska, zažívá příjemný šok z toho, jak jsou polské dálnice moderní a jak rychle přibývají nové úseky. Jistě, Polsko je rovina, má tři a půlkrát větší rozlohu a na ní má jen přes 1637 km dálnic a 2251 km rychlostních silnic. Ale rychlost současné výstavby je hodná zaznamenání. Fascinující a moderní dálnice v neskutečně náročném terénu má Řecko navzdory své pověsti finančního bankrotáře. V roce 2017 byla kupříkladu dokončena dvousetkilometrová dálnice ze severu země na Peloponés včetně gigantického mostu přes Korintský záliv. Řecko s pomocí Evropské unie investovalo do své infrastruktury, což přispělo k překonání finanční krize.
Podle míry Babišových řečí to vypadá, že nám Andrej Babiš takřka s osobním nasazením všude staví a opravuje dálnice. Ve skutečnosti jde, jak to u něj bývá i v jiných oblastech, spíše o budování pusou, nikoli rukama. Česká vláda není schopná v dopravní infrastruktuře dohnat zaostávání za většinou zemí Evropské unie.