Šéf Pirátů Ivan Bartoš tvrdí, že Andrej Babiš se ve volební kampani snaží vše lakovat na růžovo. „My postavíme hospodářství zpátky na nohy,“ prohlásil Bartoš sebevědomě v rozhovoru pro FORUM 24. Babiš prý má z Pirátů strach, proto o nich šíří lži a dezinformace. Premiér i další lidé se podle Bartoše obávají, že přijdou o byznys a „malé domů“. Kandidát na předsedu vlády také vysvětlil, proč koalice postavila svou kontaktní kampaň na rozdávání zmrzliny či jakými návrhy Pirátů se premiér drze chlubí.
Naše republika se za posledních 30 let nachází asi v nejhorší ekonomické situaci. Nebojíte se této výzvy? Jak byste to spolu se Starosty dali dohromady?
Situace naší země opravdu není dobrá, i když se Andrej Babiš snaží před volbami vše lakovat na růžovo. Jeho vláda nás vede na pokraj krachu, kdy by se muselo výrazně omezovat například zdravotnictví, školství, doprava. Tomu musí příští vláda zabránit a zastavit šílené zadlužování. Za Piráty a Starosty jsme proto připravili realistický plán, jak rozpočet do roku 2026 vyrovnat.
Máme zároveň i plán, jak postavit živnostníky, firmy a hospodářství zpátky na nohy. Což znamená změny nejen v ekonomice, ale také chytře zacílené investice. Musí se podpořit rozvoj například opomíjených regionů, boj proti korupci, řešit návrat lidí z exekučních pastí do legálního pracovního režimu, omezit byrokracii a házení klacků pod nohy podnikavým aktivním lidem, dostat školství, inovace i vědu na špičkovou úroveň a mnohé další.
To všechno bude pro novou vládu velká výzva, ale věřím, že jsme na ni připraveni. Vše máme podrobně rozepsané v programu.
Co říkáte na to, že koalice SPOLU vám začíná ubírat hlasy? Myslíte, že tím důvodem je váš volební program?
Piráti a Starostové mají nejpropracovanější program například z hlediska ekonomiky a rozpočtové odpovědnosti, což nedávno potvrdila v médiích i ekonomka Helena Horská, která hodnotila programy jednotlivých stran právě ve vztahu k těmto oblastem. My s lidmi hovoříme otevřeně, netváříme se, že vše bude snadné, ani že bude stačit propustit pár úředníků a vše se zázračně vyřeší. Máme ale jasný plán, jak zemi z krize dostat a postavit ji nejen na nohy, ale opravdu zde zvednout kvalitu života a posunout nás do 21. století.
Kde vidíte hlavní chyby při tvorbě vaší kampaně? Lidé se smějí například tomu, jak poslanec Michálek chytá lasem korupčníka. Udělali byste, po tom, co teď víte, něco jinak? Pracujete na „aktualizaci strategie“?
Co se týká zpětné vazby na naši kampaň, ať již pozitivní či negativní, velmi pečlivě jí nasloucháme, jsme za ni rádi a samozřejmě s ní pracujeme. Je ale důležité říct, že hlavní část kampaň teprve začíná. Dosud jsme se zaměřovali primárně na práci pro lidi, tedy tu ve sněmovně. Před létem jsme například zabránili miliardové malé domů s biopalivy pro Agrofert, která by znamenala zdražení pohonných hmot a peníze občanů by vyletěly oknem. Bojovali jsme proti energošmejdům, za lepší podmínky pro naše pedagogy a prosazovali jsme přeměnu kojeneckých ústavů, kam nechceme umisťovat nejmenší děti.
Některé prvky kampaně oživíme a budeme více zdůrazňovat autentičnost a sílu našich dvou stran a jejich unikátního spojení. Voliči oceňují naši koalici, kde se kloubí energie Pirátů s lokální zkušeností Starostů, přínosy tohoto spojení chceme jasně komunikovat. Stejně tak budeme s lidmi hovořit o našem programu, který je i podle komentátorů velmi propracovaný. Věříme, že může téhle zemi skutečně připravit takovou budoucnost, v níž se tady všem lidem bez výjimky bude příjemně žít.
Podle vašich slov plánujete největší kontaktní kampaň v historii této země. Jak se na to připravujete? Dokážete její pomocí dohnat ztracená procenta?
Jak už jsem uvedl, hlavní část kampaně nás teprve čeká, vyrážíme do regionů na setkání s lidmi. Na to se všichni naši zástupci a kandidáti těší, protože kontaktní kampaň byla pro Piráty i Starosty vždycky to nejdůležitější a nelze ji ničím nahradit. Můžete si poslechnout zpětnou vazbu, hovořit s lidmi o tom, co je nejvíc trápí a štve, diskutovat s nimi o našem programu.
Jak se zrodil nápad s ideově vhodným nanukem?
Nanuky nemají s žádnou ideovostí samozřejmě nic společného, jde jen o jednoduchý nápad, jak lidem zpříjemnit v letních horkých měsících naše setkávání. Zmrzlinovým autem budeme rozvážet po obcích i menších vesničkách jahodové sorbety. Zatím vybíráme hrací melodii, která bude příjezd oznamovat, zvažujeme například nahrávku mojí harmoniky. Pro lidi to bude příjemné letní osvěžení a pro nás možnost, jak si s nimi neformálně popovídat a vyslechnout si jejich názory a přání.
Budete nějakým způsobem cílit například na tu „nerozhodnou“ skupinu lidí, kteří neví, komu svůj hlas hodí?
Z průzkumů je stále zřejmé, že má naše koalice silnou důvěru mezi lidmi, a toho si velice vážím. Věřím, že během kontaktní kampaně dokážeme naším kvalitním programem pro rozvoj Česka přesvědčit i další voliče. Stejně tak výsledky práce, které za námi za poslední léta zůstaly, protože to je to nejdůležitější.
Jsem hrozně rád, že se nám povedlo i z opozice po dlouhodobém úsilí protlačit například ošetřovné a kompenzační bonus v pandemii pro dohodáře, odklad 3. a 4. vlny EET, stopku na diskriminaci maloobchodu, tunel s biopalivy či výstavbu Dukovan Ruskem a Čínou. Zasadili jsme se o levnější změnu telefonního operátora, omezení energošmejdů a mnoho dalšího.
Vaše koalice se dostala do hledáčku hnutí ANO, které proti vám spustilo velkou kampaň často využívající i lživá tvrzení. Je to z toho důvodu, že se vás jako konkurence bojí? Jak tento tlak vnímají naopak Starostové?
S blížícími se volbami se bohužel ve veřejném prostoru místo férové kampaně objevují skutečně lži a dezinformace o naší koalici. A to v masovém měřítku. Je zřejmé, že z nás mají některé zájmové skupiny či politici, včetně pana premiéra, strach. Obávají se o své obchodní zájmy, že přijdou o přísun peněz daňových poplatníků, že už nebudou moci v pozadí tahat za nitky a přihrávat si „malou domů“.
A mají proč se bát – poslední čtyři roky skutečně naplňujeme slib našim voličům a děláme vše pro to, aby se zde vymetla korupce, stát byl transparentní a peníze místo k šíbrům putovaly do zdravotnictví nebo třeba školství. A to máme ve velkém v plánu i v případném vládním angažmá.
Se Starosty vnímáme problém podobně. Lži, které o nás kolují ve veřejném prostoru, nám vadí hlavně z toho důvodu, že se snaží nahnat strach lidem a vyvolat v nich paniku. To je samo o sobě nepřípustné, ale dvojnásobně víc v době pandemie, kdy mají občané již tak svých obav plno. Pro nás jsou podobné praktiky nepřípustné a v zájmu občanů se proti nim jasně stavíme.
Jak vnímáte například premiérův marketing a nedávno vydanou knihu?
PR knihu sepsanou týmem pana Babiše jsem neměl možnost podrobněji číst, protože jsem se věnoval důležitější práci pro lidi, jako třeba přípravě plánu proti covidu na podzim, abychom ochránili lidi před další vlnou lockdownů, ohrožení zdraví, ekonomiky či uzavírání škol. V čemž vláda opět zaspala. Viděl jsem nicméně, že pan Babiš promoval knihu slibem, že konečně poví pravdu, což tradičně nedodržel. Úvod knihy naopak věnoval opětovnému šíření lží a poplašných zpráv o tom, že chceme někam přivážet migranty. Migrační kvóty odmítáme už od roku 2015 a stejně tak vystupujeme proti nelegální migraci, což pan premiér dobře ví. Byl to naopak pan Babiš, který v roce 2015 prohlašoval do médií, že máme v Česku 18 tisíc volných míst pro pomocné dělníky, na která by se dali najmout právě běženci.
Mrzí mě, že pan premiér místo představování vlastního programu vytváří hoaxy a dezinformace, aby překryl korupční kauzy své i svého okolí, selhání v řízení země nejen v období epidemie, ale i rozvrat ekonomiky v naší zemi.
Média také informovala o části knihy, kde se pan Babiš chlubí návrhem na podporu platů učitelů, který jsme ve skutečnosti prosazovali my a právě ANO ho ve sněmovně nyní blokuje. To vypovídá o všem. Pan Babiš se tváří, jako by osm let ve vládě nebyl, jinak si nelze vysvětlit, proč už dávno část věcí, které teď slibuje, neprosadil. U některých by to tedy ani nešlo, protože se jeho vizím vysmáli i odborníci, že jsou to naprosto nerealistické nesmysly.
Četl jste knihy od Jaroslava Kmenty „Babišovo Palermo I“ nebo „Boss Babiš“? Můžete to srovnat s nově vydanou publikací premiéra?
Vámi zmíněné knihy nelze srovnávat, jedno je marketingové dílo PR týmu, plné lží a bez základů v realitě. Druhé je faktický novinářský popis značně pochybných podnikatelských začátků pana Babiše, jeho zapojení do průšvihů 90. let, privatizace, prostředí kmotrů a mnoho dalšího.
Jedním z důležitých témat před volbami mohou být i daně. Jak se na tento problém dívá vaše koalice?
Chceme jednoduchý daňový systém, který zajistí kvalitní veřejné služby, důstojné důchody, dostupné zdravotnictví a špičkové školství. Prosazujeme nízké daně z práce, aby lidé, kteří poctivě pracují, měli vyšší čistou mzdu. Podporujeme daňová opatření snižující náklady na práci, například valorizovanou slevu na poplatníka či snížení zdanění zkrácených úvazků.
Abychom na to získali peníze, je třeba odstranit nedůvodné daňové výjimky a omezit nelegální daňovou optimalizaci. Zdroje lze získat i digitální daní, ekologickými daněmi či zdaněním konopí. Zvažujeme vyšší zdanění komerčních nemovitostí, které nezatíží malé a střední podnikatele, ale narovná podmínky pro velké výrobní haly. Šlo by o příjem obcí. Obcím, krajům i státu zajistíme více peněz i vyšším zdaněním těžby nerostných surovin na jejich území.