Očkování celé populace je jediným způsobem, jak porazit covid a umožnit zemím znovu otevřít ekonomiku a odstranit většinu omezení souvisejících s virem. Hlavní překážkou, která jim stojí v cestě, jsou mnozí občané odmítající očkování.
Dva izraelští experti na komunikaci, Srulik Einhorn a Jonatan Urich soudí, že neúspěch vlád při přesvědčování občanů spočívá v tom, že nevyužívají možnosti, po kterých jinak rádi sáhnou při svých politických kampaních.
V článku na The Jerusalem Post píší, že doba se změnila a politické a obchodní kampaně dnes nepoužívají jediné sdělení pro celou populaci. „Místo toho se každá kampaň skládá z desítek sekundárních kampaní, které oslovují různé lidi různými sděleními. V mnoha kampaních se zaměřujeme na vlivné skupiny, aby je předaly naší cílové skupině. Je účinnější, když se kampani povede oslovit vaše přátele, aby ONI vás povzbudili k volbě nějakého kandidáta, než když kampaň oslovuje přímo vás.“
Ty technologie tedy existují a používají se, ale vlády se je nenaučily využít k potlačení koronaviru.
Autoři uvažují o tom, proč se lidem do očkování nechce: „Proč však občané trvají na tom, že očkování uniknou? Vždyť vědecké důkazy dokazují, že vakcína nepoškozuje jejich zdraví, a ekonomická cena, kterou musí zaplatit, je mnohem nižší než cena způsobená pandemií! V úvahu přicházejí dvě možné odpovědi: občané nedoceňují osobní výhody očkování, nebo se lidé vakcín prostě bojí, protože naslouchali falešným zprávám a nepravdivým obviněním, která vytvářela dojem, že mohou ohrozit jejich zdraví nebo kvalitu života.“
Současné technologie přitom umožňují oslovit neočkované lidi na sociálních sítích a cíleně jim vysvětlit, proč je třeba se nechat očkovat.
„Pokud si vypůjčíme existující možnosti z politických kampaní, můžeme je využít k oslovení různých skupin neočkovaných lidí relevantním sdělením. Například mladí lidé, kteří nebyli očkováni, budou chtít slyšet více o výhodách vakcíny ohledně zábavy, dovolených a letů. Někteří z těchto mladých lidí však budou chtít také získat více faktů o bezpečnosti vakcín a o rizicích, která odmítání očkování znamená pro jejich rodiče. Starší lidé budou potřebovat získat jiné informace – o významu očkování pro jejich rodinný život, odstranění strachu z falešných zpráv o nemocech způsobených vakcínami a další.“
Místo obviňování facebooku a twitteru z šíření nepravdivých informací o vakcínách by se podle autorů měly vlády snažit sociální sítě využít pro své cíle. „Vlády mají být těmi, kdo mohou a musí zmapovat každou skupinu na facebooku, kde chatují odpůrci očkování, a přesně na tyto lidi se zaměřit s jasnými lékařskými a vědeckými informacemi vyvracejícími lži a vysvětlujícími význam očkování.“
Izraelští experti mají nepochybně z hlediska svého oboru pravdu. Pokud jde o naši situaci, je to bohužel tak, že moderní komunikační strategie nevyužívají političtí činitelé dokonce ani pro svůj stranický prospěch, natož aby to ještě zvládli pro nějaké vyšší cíle.