Andrej Babiš vyzval krátce před volbami voliče, aby si při téměř beznadějném kurzu vsadili na jeho výhru. Poslechly ho tisíce lidí a utopily několik milionů korun. Jejich riziko. Zarážející je ovšem cynismus, jak se k této věci postavily špičky ANO.
Na hanebnou Babišovu kampaň se snášela kritika ze všech stran. Odsoudila ji řada expertů, ale i významní představitelé ANO Ivo Vondrák a Tomáš Macura. Přidal se i prezident Zeman, když vytušil, že jeho favorit závěr kampaně nezvládl. Autoři kampaně pohořeli. Oslovili antisystémové radikály, ale odradili umírněné středové voliče.
ANO si bere na paškál odpovědnost marketingového týmu. Stranou kritiky ale zůstanou četné lapsy samotného kandidáta, jež mají minimálně stejný podíl na jeho debaklu. Nejoddanější stoupenci Schillerová, Havlíček a Nacher je omlouvají spiknutím médií. Drtivou porážku rozdílem milionu hlasů Schillerová dokonce považuje za fenomenální úspěch.
Vsaďte si a vyhrajete
Mezi Babišovy osobní excesy lze zařadit výzvu, kterou zveřejnil v dopoledních hodinách den před začátkem druhého kola voleb. Původně se zdálo, že je autorem nějaký parodický twitterový účet, jaký má například Jaroslav Faltýnek. Zdání někdy klame.
„Byl jsem ve Fortuně, kurz je 12. Vsaďte si 1000 Kč a přijďte všichni volit, vyhrajete 12 000 Kč. Babiš vždycky pomáhá, za Babiše bude líp,“ napsal originální Babiš. Narážel tím na nepříznivý kurz, který se za dva týdny propadl až čtyřnásobně.
Vzápětí byl upozorněn, že by mohlo jít o nepovolenou propagaci sázkových her, chybí upozornění na riziko závislosti na hazardu, a že aktuální šance na výhru je osm procent.
Babiš na tyto formální „drobnosti“ nereagoval, přestože vyplývají ze zákona. Teprve při večerní debatě v televizi Nova s Petrem Pavlem začal couvat. Možná tam prý měl napsat jen sto korun, byla to jen nadsázka.
„Já jsem byl velký bojovník proti hazardu, zničil jsem všechny automaty po hospodách,“ pochválil se. Příliš pozdě, přičemž mezitím se sázková kancelář Fortuna od této aktivity distancovala, že s ní nemá nic společného.
Nápor tisíců sázkařů
Hlavní bookmaker Fortuny Michal Hanák po skončení voleb v televizi CNN Prima NEWS prozradil, že Babišova výzva okamžitě zafungovala jako signál k sázení. Zareagovali hlavně klienti středního a staršího věku.
„Hodinu po zveřejnění příspěvku jsme zaznamenali doslova nápor tisíců nových registrací. Většina z nich sázela na Andreje Babiše. Byly to sumy od 500 korun do vyšších desetitisíců,“ uvedl Hanák s dovětkem, že nic podobného dosud nezažil.
Sázkaři vybuzení Babišovým optimismem, který si mohli vykládat i tak, že má speciální informace z interních průzkumů, utratili u Fortuny v krátké době miliony korun.
Sázková kancelář mohla být spokojena, protože takto masově sázet na krajně nepravděpodobný kurz je pro ni terno. Ne tak pro zmanipulované sázkaře, kteří příliš pozdě pochopili, že naletěli Babišově mystifikaci.
Je to jen hra
Tento zbytečně založený požár, který připravil tisíce lidí o peníze, hasil v nedělním pořadu Partie tradičně Karel Havlíček. Bývalý ministr je schopen hájit a bagatelizovat jakýkoli průšvih svého šéfa, tedy i jeho výzvy k hazardu.
„Nešlo o nic neetického, sázka je přece hra,“ reagoval na výhrady Havlíček. „Je to svým způsobem nadsázka, byla to výzva na sociálních sítích, které musíme brát s velkou rezervou, protože sociální sítě nerozhodují.“ Tak proč na nich šéf ANO každodenně komunikuje?
Pokud jeden z nejbližších spolupracovníků Andreje Babiše vnímá jeho tweet jako nadsázku, lze za ni považovat i jeho dovětek, že „Babiš vždycky pomáhá, za Babiše bude líp“. V tomto případě lidem pomohl maximálně od úspor a všem bylo hůř.
Je to jen zábava, kterou nemůžete brát vážně, vzkazují Babiš a Havlíček svým fanouškům. O čem to vypovídá? O aroganci představitelů ANO a jejich pokleslém komunikačním stylu, kdy nikdy není jasné, co myslí vážně, a kdy jen vědomě ohlupují svoji voličskou základnu.
Ve stopách Koženého
Babišova „jistota dvanáctinásobku“ byla od počátku jen fikce, které nevěřil ani její autor. S „nadsázkou“ lze rovněž připomenout, že tento nápad není nový, jelikož kopíruje jiného kontroverzního polistopadového šíbra Viktora Koženého.
Kožený byl v první polovině devadesátých let autorem známého sloganu „Jistota desetinásobku“. S pomocí masivní reklamy vykoupil milion kuponových knížek za deset tisíc korun a napomohl rozhýbat kuponovou privatizaci. Později se uchýlil ke kriminálním praktikám a před spravedlností se dlouhodobě ukrývá na Bahamách.
Je tu ještě jeden rozdíl. Multimiliardář Babiš za svoji „jistotu dvanáctinásobku“ nevyplatí ani korunu. Na výzvy podvedených, ať jim peníze vrátí, nereaguje. To není jeho styl. Je zvyklý rozdávat hodně peněz, ale na dluh ze státní pokladny. Sázková epizoda je pod jeho rozlišovací schopností. Sázeli jste? Vaše věc.