Máme zcela fungl novou dálnici Praha – Brno. Tak zněla první slova premiéra Andreje Babiše (ANO) na sobotní tiskové konferenci ke zprovoznění posledního zrekonstruovaného úseku dálnice D1 mezi Velkým Beranovem a Měřínem. Podle předsedy lidovců a lídra koalice SPOLU v Olomouckém kraji Mariana Jurečky zapomněl předseda vlády říct, že je nutné dotáhnout opravu úseku dálnice D1 u Ostravy a dokončit úsek u Přerova.
„Stojím u Přerova a dívám se tu jen na velkou hromadu hlíny. Žádnou dálnici nevidím! Pan premiér si to asi představuje, jak kdyby člověk natřel 20 let stará vrata od stodoly a začal křičet na celou vesnici, že zrovna dovezl fungl nová,“ reagoval Jurečka na Babišova slova o „nové dálnici“.
„Co tak normálně říct, že rekonstrukce D1 začala za předchozích vlád v roce 2013 a teď za hnutí ANO se jen dokončila, a to ještě s tříletým zpožděním oproti původnímu plánu? Omluvit se všem řidičům za komplikace? Že je nutné taky dotáhnout opravu D1 u Ostravy a dokončit D1 u Přerova a je jen chyba této vlády, že to ještě není? Nic?“ pokračoval šéf lidovců na facebooku.
Modernizace nejvytíženější české dálnice trvala dlouhých devět let. O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později. V té době byl v čele ministerstva dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Opravy měly původně skončit v roce 2018, termín dokončení byl však dvakrát posunut.
Babiš průtahy hodil na ekologické aktivisty, to však není pravda. Největší komplikace vznikly na úseku u Humpolce, když Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před třemi lety odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli opravy čtrnáctikilometrového úseku.
Rekonstrukce dálnice D1 doposud vyšla celkem na 21,8 miliardy korun bez DPH. To je proti původním plánům asi o dvě miliardy méně. Více než osmdesát procent částky putovalo z evropských dotací. „Přejeme bezpečnou jízdu po modernizované D1! EU přispěla přes 80 % nákladů na většinu úseků, celkem 16 miliardami korun,“ oznámila v sobotu na twitteru Evropská komise. O tom se však premiér Babiš doposud nikde nezmínil.
I přes chlubení se „novou dálnicí D1“ a stříhání pásek není nejdůležitější dopravní tepna mezi hlavním městem a moravskou metropolí stále hotová. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Připravuje se ještě také oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023 a omezení se bude týkat úseku o délce asi jednoho kilometru. Stavět se budou také odstavná parkoviště, jejichž nedostatek dlouhodobě kritizuje například sdružení automobilových dopravců ČESMAD.