Národní pedagogický institut (NPI) a organizace Učitel naživo už loni spustily kvalifikační program pro vzdělávání ředitelů škol. Program s názvem Lídr školy má vedoucí pracovníky škol naučit, jak mohou podporovat pedagogy a zavádět do výuky inovace.
Lídr školy je dvouleté inovativní kvalifikační studium pro ředitele škol, které vzniká ve spolupráci MŠMT, NPI ČR a organizace Učitel naživo. Cílem projektu je podle jeho zřizovatelů mít v Česku takové ředitele, kteří trvale zařizují to, že se v jejich škole každý žák učí naplno a s radostí.
Studium je primárně určené pro zájemce, kteří potřebují nebo chtějí získat kvalifikaci pro výkon funkce ředitele školy, ale také pro zástupce ředitele, členy vedení školy a učitele. Součástí je také praxe u zkušených ředitelů jiných škol.
Pilotní ročník programu se otevřel v září 2022 s finanční podporou MŠMT. Jeho pokračování nyní zajistila úprava v návrhu státního rozpočtu, jak informovali poslanci Olga Richterová a Jakub Michálek (oba Piráti).
„Cíl je mít dobré lídry pedagogického procesu se schopností efektivně řídit a vést pedagogický tým za účelem zvyšování kvality výuky. V květnu jsem se totiž byla podívat na vzdělávání ředitelů a ředitelek škol přes program Lídr školy. Zaujal mě moderní přístup, hodně odkazů na studie a prokazatelnou dobrou praxi a přitom akční, týmový způsob práce. Viděla jsem, že účastníci programu mají výuku a prokazatelné výstupy učení dětí velmi na srdci, stejně tak ale i bezpečné klima pro všechny ve škole. Jedná se samozřejmě hodně i o vztahy mezi žáky, ale i o vztahy ve sborovně. Zkrátka celá paleta témat, od právních, finančních a manažerských až po ta odborně pedagogická. Navíc navržené škálování projektu umožní, aby se takto vzdělávali zájemci o ředitelování i současné vedení škol i v příštích letech,“ uvedla k projektu místopředsedkyně poslanecké sněmovny Richterová.
Richterová spolu s Michálkem navrhla právě kvůli projektu Lídr školy posílení rozpočtu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Konkrétně se jedná o přesun pěti milionů z vládní rozpočtové rezervy ve všeobecné pokladní správě do kapitoly ministerstva.
„V programu je v současné době 72 začínajících ředitelů a zástupců ředitele, což je dvojnásobek kapacity předchozího programu Ředitel naživo, na nějž navazuje. Je to investice do vzdělávání našich dětí. Ředitelky a ředitelé nemají být jen správci budov. Mají být skutečnými hybateli změn v našem školství,“ dodala.
Michálek potom napsal, že má ze získání prostředků na projekt velkou radost. „Podařilo se nám získat prostředky na pokračování programu Lídr školy! Ten je tedy zachráněn a bude dál zlepšovat české školy. Navazuje na projekt Učitel naživo, pomáhá zlepšovat vedení učitelů a tím i kvalitu vzdělávání pro mladou generaci,“ uvedl.
Ředitelé škol jsou v Česku často zatížení administrativou a organizačními záležitostmi instituce, kvůli tomu nemají prostor věnovat se přímo výuce a vytvářet podmínky pro růst učitelů. I to je podle průzkumu agentury PAQ Research jeden z důvodů, proč české školství zaostává za těmi nejlepšími ve světě, jako je Estonsko, Finsko, Nizozemsko nebo Kanada.