V prosinci má být dokončen audit Evropské komise ke střetu zájmů premiéra Babiše a dotacím pro Agrofert. Odpovědná ministerstva i holding jeho závěry rozporují. Vzniká však otázka, kdo připravoval podklady pro reakci českých úřadů, jelikož jim Agrofert poslal svoji analýzu. Jak je to možné, když není auditovaným subjektem?
Auditoři v předběžných závěrech evropského auditu konstatují, že Andrej Babiš má na svoje firmy nadále rozhodující vliv, ačkoli jsou vloženy do svěřenských fondů, a porušuje tak evropskou i domácí legislativu. To má bezprostřední účinky na proplácení investičních dotací Agrofertu, které byly pozastaveny. Audit zjistil i vysoké procento chyb při posuzování projektů holdingu a vyčíslil celkovou škodu na 451 milionů korun, které by se měly vracet do evropského rozpočtu.
Pokud by byl definitivně potvrzen pokračující střet zájmů premiéra, mělo by to závažné dopady na veřejné penězovody pro jeho firmy, potýkající se s poklesem zisku. Bez dotací ve výši dvou miliard korun by se loni Agrofert po dlouhé době propadl do ztráty.
Rozporujeme každou větu
Po zveřejnění návrhu auditní zprávy letos v květnu rozpoutal konglomerát vlády ANO a Agrofertu mohutnou mediální ofenzívu. Premiér Babiš, aniž znal její detaily, obvinil auditory z útoku na Českou republiku. Vyloučil, že se bude vracet jediná koruna, ačkoli je podle svých slov od holdingu zcela odstřižen a nemůže mít žádné informace o jeho vnitřních poměrech.
Do kruhové obrany se zapojili i nejloajálnější rétoři ve vládě v čele s ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou, koordinující odpověď českých úřadů Evropské komisi, a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem (oba ANO).
Dostálová koncem srpna oznámila, že její úřad odeslal odpověď do Bruselu, a odmítla auditní zprávu jako celek. „Rozporujeme každou větu na každé stránce. Cítíme se velmi dotčeni, protože spousta věcí není pravda,“ řekla tehdy. Konkrétní detaily odpovědi ale prozradit nechtěla.
Odmítnutí nezávislé kontroly
Ministryně nechce vydat stanovisko ani senátní komisi, která vznikla z toho důvodu, aby byla zajištěna objektivita šetření této kauzy. Je totiž absurdní, že kontrolu nad dotačními penězovody mají ministři hnutí ANO, hájící v první řadě zájmy svého šéfa. Pokud se odkazují na údajně nezávislou pozici svých podřízených, účelově matou veřejnost. Zadání znali předem, počínaje dramatickým výpadem premiéra.
Rezorty odmítly vydat senátní komisi nejen odpověď, ale i oficiální verze obou auditů, jelikož jim v tom údajně zabraňuje Evropská komise. Jenže komise nezakazuje ministerstvům poskytnout senátorům požadované dokumenty, pokud bude zachován důvěrný režim jejich projednávání. Což není problém.
(Ne)vyžádaná analýza Agrofertu
Nyní vyšla najevo další znepokojivá skutečnost. Portál Seznam zjistil, že 29. července, tedy měsíc předtím, než čeští úředníci odeslali reakci do Bruselu, dostalo Ministerstvo pro místní rozvoj analýzu auditu zpracovanou Agrofertem.
Holding veškerá obvinění opakovaně odmítá. Už v červnu vydal prohlášení, že vždy postupoval v souladu se zákonem. Pochybení nepřipustil ani v jednom ze sedmnácti zjištěných případů.
V září poskytl výkonný ředitel Agrofertu Josef Mráz deníku Mladá fronta DNES rozhovor, kde přiznal vypracování vlastní analýzy závěrů auditu, kterou zaslal českým úřadům. „Bezesporu jsme se stali součástí boje, kdy je Agrofert používán při tlaku na našeho bývalého majitele, dnes premiéra Andreje Babiše,“ vyhodnotil celou kauzu.
Podobně komentují analýzu zástupci Agrofertu dnes. „Ani v jenom případě se neztotožňujeme se závěry auditu. Vyvrátili jsme je v celém rozsahu,“ tvrdí mluvčí Karel Hanzelka. „Jsme si jisti, že se v žádném střetu zájmů nenacházíme a že se prokáže, že jsme ve všech případech postupovali správně a podle zákona.“
Jak se Agrofert dostal k auditům?
Tento nestandardní krok jen prohlubuje podezření z nekonečného střetu zájmů premiéra Babiše i poté, co svůj majetek formálně vložil do svěřenských fondů. Je nepřijatelné, aby soukromá firma na vlastní pěst poskytovala státu vlastní interpretaci kauzy, když jí to ze zákona nepřísluší.
Nad touto aktivitou se podivil i předseda senátní komise Zdeněk Nytra (ODS). „Hlavně mě bude zajímat, jak je možné, že měl Agrofert tyto auditní zprávy k dispozici, když nebyl auditovaným subjektem,“ řekl deníku FORUM 24.
Zájem auditorů se totiž netýkal holdingu, ale auditovanými subjekty byly Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo zemědělství.
Co je zvláště zarážející, ministryně Dostálová i Agrofert odmítají inkriminovanou analýzu zveřejnit. Důvody jsou bizarní. Ministerstvo k tomu prý nemá svolení, jelikož dokument vznikl ze soukromých peněz Agrofertu, navíc analýzu údajně k ničemu nepoužilo.
Má někdo skutečně uvěřit tomu, že mocný premiérův holding pošle z jeho pohledu závažný dokument, a odpovědní úředníci třesoucí se o svoje místa ho obrazně řečeno hodí do koše?
Zveřejnit analýzu i reakci úřadů
Jedinou možností, jak toto podezření vyvrátit, je zveřejnit nejen analýzu Agrofertu, ale i stanovisko českých úřadů. Jedině tak se prokáže, zda se materiál soukromé firmy nestal podkladem pro stanovisko České republiky vůči evropským orgánům. To by byl mimořádný skandál, potvrzující spojité nádoby Agrofertu a státní správy.
Peripetie kolem evropských auditů jsou jen dalším důkazem, že střet premiéra Babiše není vyřešen. Nic nenasvědčuje ani tomu, že existuje byť jen minimální vůle ho vyřešit.