
Pražští tramvajáci před válkou FOTO: Paměť národa, se souhalsem
FOTO: Paměť národa, se souhalsem

Muzeum hromadné dopravy ve spolupráci s Nakladatelstvím Pražské příběhy připravilo výstavu o historii dopravy v hlavním městě v době před druhou světovou válkou a během ní. Zájemci mohou navštívit vernisáž v pondělí odpoledne. Výstava následně potrvá až do poloviny srpna.
Výstavu, která je instalována v prostorách muzea sídlícího v tramvajové vozovně ve Střešovicích, seznámí návštěvníky s dramatickými okolnostmi, které provázely pražskou hromadnou dopravu v letech německé okupace v letech 1939 až 1945 a krátce i s dobou, která okupaci předcházela.
Na dvaceti panelech jsou stručně představeny hlavní události tehdejších let. A tak se návštěvník nejprve ocitne uprostřed třicátých let, která znamenala „zlatý věk“ rozvoje pražské dopravy. Zároveň však zjistí, jak se republika připravovala na neustále sílící hrozby napadení ze strany nacistického Německa, kde si svoji pozici upevňoval Adolf Hitler. Je paradoxem dějin, že se do podobné situace jako tehdejší Československo dostala o více než osm desítek let později Ukrajina, kterou napadl stejně krvelačný soused, jakým byl Hitler.
Další panely pak přinášejí ukázky změn, které přinesla nejprve tzv. druhá republika vzniklá po odevzdání pohraničních oblastí Hitlerovi. Pro někoho bude možná překvapivé, že s perzekucí některých občanů začaly již československé úřady, které „nečekaly“ až na dobu okupace. Takže třeba Osvobozené divadlo zakázali Češi, nikoliv Němci, židovské lékaře, právníky, herce, ale i další profese začaly perzekvovat také české úřady. A přidaly se k tomu i některé spolky, do kterých by to ne každý řekl. Třeba sokolové…
Okupace a vznik protektorátu pak přinesly největší viditelnou změnu v dopravě. Začalo se totiž ze dne na den jezdit vpravo. Praha jako jediná oblast v zemi dostala desetidenní výjimku, protože bylo nutno předělat nástupní ostrůvky tramvajových stanic, výhybky a další věci spojené s provozem tramvají.
Důraz je kladen na povstání
Maximální důraz však klade výstava i s ohledem na osmdesát let od ukončení druhé světové války na úlohu zaměstnanců tehdejších Elektrických podniků v odboji, a hlavně v Pražském povstání. Podle dobových dokumentů se povstání zúčastnilo 1480 zaměstnanců Elektrických podniků a 239 zaměstnanců elektráren, které patřily do společného podniku. Celkem 69 z nich položilo své životy, buď přímo se zbraní, nebo byli zavražděni nacisty při brutálních masakrech, jimiž se nejčastěji vojáci Waffen-SS mstili. Památku padlých, umučených či zavražděných zaměstnanců připomíná speciální panel se jmény všech těchto hrdinů, kteří položili život za osvobození vlasti.
Stručné texty doplňují desítky dosud neznámých a nepublikovaných fotografií, map a dokumentů. Ty přibližují jak všední život města a jeho dopravy v těžkých válečných letech, tak odboj zaměstnanců spojených s pražskými tramvajemi, autobusy či trolejbusy.
Vernisáž výstavy začíná v pondělí 5. května přesně v 15. hodin a akci bude moderovat Jaromír Bosák. Během akce bude pokřtěna kniha Pražská doprava a život civilní za 2. světové války, která výstavu mnohonásobně rozšiřuje o stovky dalších fotografií a množství informací, a také bude představena dobrodružná interaktivní hra pro malé i velké zájemce Tripper – 2. světová válka.
Následně pak bude výstava otevřena do 17. srpna v době určené pro návštěvníky muzea, tedy o víkendech a svátcích a od 18. června i ve středu vždy od devíti do sedmnácti hodin.