Premiér Babiš rázně zakročil. Poté, co vyšlo najevo, že jeho poradce pro dopravu Roman Lenner má pod kontrolou projekt výstavby dálnice D11, se s ním už neradí a jde prý jen o dezinformaci. Zmizel i ze stránek Úřadu vlády. Jeho skandální střet zájmů však vymazat nelze.
[ctete postid=“229548″ title=“Ve střetu zájmů: Nejen premiér, ale i jeho poradce Lenner a šéf sněmovny Vondráček“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/01/Babiš-Ťok-D11-385×230.jpeg“ excerpt=“Se střetem zájmů se v okruhu hnutí ANO nepotýká jen premiér Andrej Babiš vyšetřovaný “ permalink=“http://forum24.cz/ve-stretu-zajmu-nejen-premier-ale-i-jeho-poradce-lenner-a-sef-snemovny-vondracek/“]229548[/ctete]
Pokud by se taková situace odehrála před pěti nebo deseti lety, vyvolala by obří aféru. Firmy odborného poradce předsedy vlády mají lukrativní veřejnou zakázku na projekt a přípravu dálnice D11 s celkovými investičními náklady 2,6 miliardy korun, a zároveň pracují pro následně vybraného dodavatele stavby. Snížený práh citlivosti mediálního mainstreamu však dnes umožňuje zahrát tento ukázkový střet zájmů do autu.
Označen za poradce v čase
Andrej Babiš poskytl rozhovor Deníku N. Čelil otázce, co říká tomu, že se projekční kanceláře jeho poradce pro oblast dopravy Romana Lennera podílejí na vybudování dálnice D11.
„Není to můj poradce,“ reagoval premiér a několikrát to opakoval. „Viděl jsem se s Lennerem čtyřikrát. Neměl žádnou smlouvu. Je to člověk, se kterým jsem v minulosti mluvil a označil jsem ho tak v čase, ale ve spolupráci jsme nepokračovali.“
Na dotaz, zda tedy jeho jméno vyškrtne ze sboru poradců, jelikož stále figuruje na stránkách Úřadu vlády, přisvědčil. „Ano, v minulosti jsem se s ním radil kvůli dopravě, ale posledního tři čtvrtě roku jsem ho neviděl. Ale zkrátka i na základě této dezinformace s ním nebudu spolupracovat,“ oznámil.
Jedno se šéfovi ANO upřít nedá. Dokáže se okamžitě a bez mrknutí oka zbavovat lidí, kteří mu mohou na veřejnosti uškodit. Přitom červená kontrolka Lennerova potenciálního střetu zájmů blikala už loni na jaře, a tehdy se jeho klíčová firma dokonce dostala do hledáčku policie.
Dnes se veškeré pochybnosti potvrdily v plné míře a premiér reaguje až s velkým zpožděním poté, co je pozice jeho poradce neudržitelná.
Práce pro stát i dodavatele
Informace o Lennerově střetu zájmů přinesly Hospodářské noviny (8. 1. 2019). Výstavba úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi v délce 15,5 kilometru byla slavnostně zahájena loni 2. října za účasti premiéra Andreje Babiše a ministra dopravy Dana Ťoka, pod něhož spadá investor Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Do stavby se postupně zapojily tři společnosti, které Lenner ovládá: Valbek, IBR Consulting a Novák & Partner. Tyto firmy pracují jednak pro ŘSD, ale i pro konsorcium stavebních firem Eurovia–Metrostav–Swietelsky. Premiérův poradce tak stál zároveň na straně investora i dodavatele stavby.
Valbek připravil projektovou dokumentaci pro provádění stavby, IBR Consulting zpracoval podklady pro výběrové řízení na dodavatele stavebních prací a podílel se i na jeho technickém dozoru a společnost Novák & Partner zajistila realizační dokumentaci.
Je nemyslitelné, aby vlastnicky provázané firmy, navíc premiérova poradce, vypracovaly zadávací dokumentaci pro veřejné tendry a následně zajišťovaly realizační projekt a technický dozor dodavatele stavby. Otvírá se tak prostor pro korupci, maskování chyb v projektu i v samotné realizaci, ale i pro snazší navyšování nákladů proti původní vysoutěžené ceně v rámci víceprací.
Výsměch veřejnosti
Podle ministra dopravy Dana Ťoka, který kráčí od skandálu ke skandálu, je těžké se bez Lennerových firem obejít, jelikož v této oblasti zaujímají zhruba pětinu trhu. Takto zdůvodnil premiérovi angažmá jeho poradce, místo aby proti němu dávno zasáhl. A zřejmě to myslí úplně vážně.
Stejně tak Lennera přikrylo Ředitelství silnic a dálnic, které se v poslední době zapsalo kolapsem dopravy a půldenními kolonami na rekonstruované dálnici D1 na Vysočině, když v půlce prosince „nečekaně“ napadl první sníh, aniž by uznalo jakoukoli odpovědnost.
Nejprve tři týdny nereagovalo na dotazy novinářů a teprve po premiérově nátlaku zveřejnilo nevěrohodné prohlášení, že „majetková účast Lennera ve firmách, které se podílely na vybudování úseku dálnice D11, neznamená z hlediska zákona o veřejných zakázkách ani jakéhokoli jiného předpisu střet zájmů“.
Proč se tedy Babiš svého poradce promptně zbavuje, když je vše v naprostém pořádku? Arogantní chování ŘSD v poslední době hraničí s výsměchem veřejnosti a jeho generální ředitel Jan Kroupa by se měl po těchto lapsech poroučet.
Služba vlasti za státní peníze
Lennerovo jméno bylo skloňováno krátce poté, co premiér Andrej Babiš loni v březnu zveřejnil seznam svých poradců. „Beru to jako svou službu vlasti,“ prohlašoval Lenner, jehož projekční firmy zaměstnávají stovky lidí, a za poradenství nežádal honorář. Proč také, když je jeho skupina téměř zcela závislá na veřejných zakázkách?
[ctete postid=“229244″ title=“Babišovy slevy na jízdném: Šest miliard ročně, půl miliardy pro Jančuru“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2016/10/Radim-Jančura-385×230.jpeg“ excerpt=“Loni v září začaly platit 75procentní slevy na jízdné ve vlacích a autobusech pro “ permalink=“http://forum24.cz/babisovy-slevy-na-jizdnem-sest-miliard-rocne-pul-miliardy-pro-jancuru/“]229244[/ctete]
To se to radí zadarmo, když v roce 2017 bylo v registru smluv publikováno 206 kontraktů jen na firmu Valbek, zahrnující projekty na nové i opravované dálniční úseky, mosty, obchvaty, křižovatky či železniční tratě. Již loni na jaře média upozorňovala, že žádný jiný z premiérových poradců není v takovém potenciálním střetu zájmů.
Už jeho samotné angažmá na Úřadu vlády bylo absurdní. Poradce pro dopravu může ovlivňovat podobu dopravních projektů a legislativy a zároveň může vytěžit pro svůj soukromý byznys. Lenner se tehdy dušoval, že své pozice nezneužije, jde mu prý o celospolečenský užitek a chce „rozhýbat zamrzlý systém“. Teď jde jen o to, jak to skutečně myslel.
S Andrejem Babišem se poznal už před čtyřmi lety a hned si podle něj „padli do oka“. Dnes je všechno jinak a premiér se k němu nehlásí.
Podvody za 56 milionů
Společnost Valbek se přitom zviditelnila ještě v jedné nelichotivé záležitosti. Loni v květnu navrhla policie obžalovat šest lidí a jednu firmu za zmanipulování dvou tendrů Správy železniční dopravní cesty v celkovém objemu 56 milionů korun. Skupinu viní mimo jiné z poškození finančních zájmů Evropské unie, z podplácení nebo ze sjednání výhody při zadání veřejné zakázky.
Mezi nimi je i obchodní ředitel a jednatel firmy Valbek Lukáš Hruboň, nejbližší Lennerův spolupracovník. Premiér tehdy nereagoval, ale není už těch podezření z podvodů na evropské úrovni na Úřadu vlády trochu příliš?