Prázdné regály v obchodech, omezený rozvoz potravin nakoupených po internetu, hysterické komentáře na sociálních sítích. Tak zapůsobil koronavirus na Českou republiku. Přitom u nás není zatím ani jeden prokázaný případ výskytu této nemoci. Některá média se na vlně šířící se paniky svezla a počítají čtenáře a diváky, kteří hltají každou novou informaci. Vedle TV NOVA se „činí“ i Babišův iDNES.cz. Přitom premiér se naoko snaží občany uklidňovat.
Web patřící do vydavatelství Mafra, vlastněného (nyní ve svěřenském fondu) Andrejem Babišem, se do šíření paniky pustil po svém. Místo vyjádření redaktorů listu nechal promluvit „odborníky“. Překvapivě je jeden z nich instruktor sebeobrany a druhý instruktor kurzů pro přežití. Místo lidí, kteří vědí, co by se skutečně mělo dělat, pokud zemi zasáhne pandemie, oslovil Babišův server experty z jiného oboru.
Jejich odpovědi podle toho také vypadají. Podle Pavla Houdka může nastat něco podobného, čemu se ve filmovém žargonu říká zombie apokalypsa. „V případě mimořádné události může být bankovní systém přetížený, může být výpadek elektřiny atd. A kartou nezaplatíte, bankomaty samozřejmě v tu chvíli budou okamžitě vybrané,“ upozorňuje s tím, že by občané měli mít doma hotovost zhruba ve výši měsíčního platu. Ovšem v menších bankovkách, na ty velké totiž prý nikdo nebude rozměňovat.
„Voda na tři dny je minimum. Já bych ale uvažoval třeba o dvojnásobku,“ naráží Houdek na další problém, který podle něj hrozí. To potvrzuje i druhý instruktor, kterého iDNES.cz oslovila, Amar Ibrahim. Ten má na věc stejně katastrofický pohled a doporučuje, že kromě vody je třeba mít doma i dostatek jídla. Podle Ibrahima je třeba se zásobit přibližně na 14 dní. Proto je údajně nutné si pořídit dostatek mouky, cukru, rýže nebo třeba těstovin. „Lidé by měli být předzásobení, protože když bude hrozit uzavření měst, vznikne panika a lidi všechno hned vykoupí,“ říká „odborník“ pro iDNES.
V šíření strachu z něčeho, co se na našem území ještě ani neprojevilo, se tak web ministerského předsedy postavil hned vedle TV NOVA. Zpravodajství této komerční televize je totiž už několik dní zaměřeno převážně na koronavirus. Temný hudební podklad a strašidelná znělka jsou trumfem hlavních zpráv nejsledovanější stanice. Vzniklo už i několik speciálů, které rozhodně na diváka nepůsobí uklidňujícím dojmem. Občané, kteří rádi podléhají mediální masáži, se bojí a některé sdělovací prostředky je každý den utvrzují v tom, že je jejich obava oprávněná. Po uprchlících tu máme dalšího strašáka, který dokáže lidi zbavit logického uvažování.
Paniku proto pocítily i supermarkety Tesco. Nejenže v prodejnách chybí například mnoho trvanlivých potravin, ale špatně funguje i rozvoz nákupů, který společnost nabízí. Místo běžné možnosti objednat si dovoz zboží třeba už na druhý den jsou nyní první volné termíny až kolem 5. března. Společnost Košík zase omezila počet položek, které je možné si objednat, stejně jako maximální hmotnost nákupu.
Současná situace připomíná „máselnou krizi“. Tentokrát se ovšem lidé pouštějí do zbytečných nákupů většího množství potravin. Až panika přejde, budou přemýšlet, co udělají s těmi kily mouky, rýže a dalšího zboží. Mezitím se prázdné regály v supermarketech budou plnit dražšími výrobky, které si lidé, postižení vlnou strachu z neznámého, stejně koupí. Doplatí na to však i ti, kteří si střízlivě uvědomují, co se právě děje, a nešíří hysterii.