I když státní účtenková loterie oficiálně skončila už letos v dubnu, stát za ni přesto platí každý měsíc zhruba jeden milion korun. Stále totiž běží výpovědní lhůta s provozovatelem herní loterie, společností Diebold Nixdorf. Smlouva má vypršet až na konci března příštího roku.
Herní loterii k elektronické evidenci tržeb (EET) spustilo ministerstvo financí v roce 2017. Jejím smyslem měla být motivace zákazníků k přebírání účtenek. Za celou dobu fungování Účtenkovky se do hry zapojilo 1,1 milionu lidí, kteří zaregistrovali přes 463 milionů účtenek.
Ročně stát vynaložil na provoz účtenkové loterie více než 12 milionů korun, dalších 60 milionů šlo pak každý rok na výhry. Téměř 6 milionů utratilo v roce 2017 ministerstvo financí za propagaci Účtenkovky, o rok později to bylo 1,6 milionu korun. Peníze šly například také na tvorbu loga, zasílání SMS zpráv a další služby. Loterie tak celkem stát vyšla za celou dobu své existence na více než 220 milionů korun.
Kvůli šíření koronaviru a změnám v prioritách státního rozpočtu rozhodlo v březnu ministerstvo financí o zrušení loterie. Poslední slosování účtenek pak proběhlo ve středu 15. dubna letošního roku. I přesto stát platí provozovateli Účtenkovky i v těchto dnech.
„V souvislosti se zrušením účtenkové loterie došlo k okamžitému vypovězení smlouvy s jejím provozovatelem, společností Diebold Nixdorf. Tato smlouva byla uzavřena na dobu neurčitou. Ze strany ministerstva financí byla vypovězena k 31. březnu 2020 a bude ukončena po uplynutí výpovědní lhůty v délce jednoho roku, tedy k 31. březnu příštího roku,“ potvrdil deníku FORUM 24 mluvčí resortu financí Jakub Vintrlík.
Se samotným vypovězením smlouvy není podle něj spojena žádná finanční kompenzace či sankce. Vintrlík však potvrdil, že ministerstvo za dobu výpovědní lhůty zaplatí provozovateli za 12 měsíců dalších zhruba 12 milionů korun.
Firma Diebold Nixdorf musí až do úplného ukončení smlouvy zajišťovat účastníkům odpovídající servis, který kromě vyplacení výher z posledního slosování spočívá v poskytování informací, zodpovídání dotazů nebo přijímání případných reklamací pracovníky call centra.
„Provozovatel je zároveň povinen plnit další požadavky vyplývající ze smlouvy nebo z právních předpisů, ať už jde o zabezpečení dat, či ochranu osobních údajů v souladu se všeobecně uznávanými bezpečnostními standardy, nebo předání dat a zdrojových kódů aplikace Účtenkovky ministerstvu financí. V neposlední řadě je také nutné udržovat databázi pro připojení ministerstva financí na statistiky účtenkové loterie a zajišťovat nezbytnou infrastrukturu v datovém centru,“ dodal Vintrlík.