Peníze z našich daní v Babišových médiích? Běžná praxe ministerstev i státních firem

ČTK

Premiér Andrej Babiš | FOTO: ČTK

Velkou pozornost vzbudila zpráva Deníku N, že Evropská komise neproplatí peníze na rozhlasovou kampaň projektu ministerstva práce a sociálních věcí Život jako každý jiný. Proč? Protože měly putovat do Rádia Impuls premiéra Andreje Babiše – a jak známo, evropským institucím střet zájmů tak nějak dlouhodobě vadí. Holding Agrofert, do něhož rádio patří, ale o peníze nepřijde, zaplatí jej čeští daňoví poplatníci. A nutno dodat, že se v žádném případě nejedná o ojedinělou praxi. Do vydavatelství Mafra a do Babišových médií obecně putují veřejné peníze až příliš často.

Zmiňovaný projekt je určen na pomoc začleňování handicapovaných. Ministerstvo Jany Maláčové na něj čerpalo třicet milionů korun. Kampaň na Impulsu měla stát 2 169 308 bez DPH, nakonec podle Deníku N díky slevě šlo asi o třetinovou částku.

archiv

„Administrativním ověřením bylo zjištěno, že příjemce nárokoval v rámci žádosti o platbu k proplacení výdaj ve výši 716.233 korun, který byl posouzen jako nezpůsobilý. Při zpětné kontrole výdajů a uzavřených smluv byl identifikován střet zájmů u subjektu Londa, spol. s. r. o., který je součástí holdingu Agrofert vloženého do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše,“ cituje deník ředitelku ministerského odboru kontroly evropských programů Moniku Barnetovou. Peníze byly tedy vyplaceny z českého státního rozpočtu.

Rádio Impuls se zařadilo k dalším firmám z holdingu Agrofert, kterým všichni přispíváme na provoz. Taková společnost Penam by mohla vyprávět – ta dostala z českého rozpočtu sto milionů korun na linku na toastový chléb, který je prý inovativní.

A pokud jde o veřejné peníze, které platíme Babišovým médiím, připomeňme si i další příklady. Vzpomínáte si ještě na superúspěšnou soutěž Účtenkovka? Tehdy také inkasovalo Rádio Impuls. Spolu s rádiem Kiss v roce 2019 dostalo od ministerstva financí Aleny Schillerové více než šest a půl milionu korun, jak informoval deník FORUM 24.

Schillerová, ČEZ i České dráhy

V březnu 2020 si ministerstvo financí opět zaplatilo u Babiše inzerci, tentokrát v Lidových novinách. Jednalo se o celostránkovou prezentaci „Liberačního balíčku daňových opatření kvůli koronaviru“. Inzerce stála více než milion korun. (psali jsme zde)

ČTK

To není zdaleka všechno. V denících vydavatelství Mafra dlouhodobě inzerují České dráhy. Jak v květnu informoval server iRozhlas.cz, právě Babišovo vydavatelství získalo od státního železničního dopravce od roku 2015 daleko nejvíce peněz, přes 112 milionů korun. Od té doby ale vyšly i další inzeráty, takže praxe pokračuje.

K Babišovi ale proudí i další peníze, například od polostátní firmy ČEZ. Jeho zástupci deníku FORUM 24 potvrdili, že Mafra patří do balíku médií, v nichž inzeruje, cenu ovšem říci odmítli. „Omlouváme se, ale tento typ obchodních dat nesdělujeme, ztížilo by nám to obchodní jednání s vydavatelskými domy a poškodilo tak zájmy firmy. Jen můžeme potvrdit, že v tomto období ČEZ měl inzerci i v řadě dalších médií včetně televizí a rádií,“ napsal již v červnu 2020 deníku FORUM mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Aby toho nebylo málo, ani veřejnoprávní média se nebojí něco poslat na Babišovy účty. Konkrétně jsme zde během roku 2020 mohli najít kampaň Českého rozhlasu Plus.

Také už tušíte, kam poputují peníze na kampaň týkající se očkování proti covidu-19?

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner