Poněvadž se opět blíží orgie přímé volby prezidenta republiky, měli bychom už nyní vážně diskutovat o „odkouzlení“ Pražského hradu a českého prezidentství. Jejich automatická posvátnost se totiž zásadně dotýká kvality naší demokracie, a to negativně. Jak se vůbec přihodilo, že je Hrad vnímán nejen jako sídlo hlavy státu, ale též „svatý okrsek“? Proč tato sakralizace, tj. pseudonáboženský důraz na výjimečnost Hradu v národním a politickém životě, trvá i v časech, kdy je český stát republikou? Nečíhá zde nebezpečí pro českou demokracii?
Naši dávní předkové označovali horu, na níž stojí Pražský hrad, jako Sviní vrch. Uvědomovali si snad toxicitu tohoto místa? Původ názvu je prozaičtější. Už Kosmas píše, že se hora podobá skrčenému delfínovi, jemuž se ve staročeštině přezdívalo „mořská svině“. Delfín byl od antiky považován za dobré zvíře a v křesťanství symbolizoval naději, či dokonce samotného Krista. Jaké jsou kořeny sakralizace Pražského hradu?
Posvátné místo a panovnická rezidence
Areál Pražského hradu byl vymezen již v pohanských dobách, kdy zahrnoval posvátný okrsek s obětním žárovištěm zvaným „Žiži“. V jeho blízkosti stál kamenný stolec, na nějž shromáždění Čechů uvádělo nového knížete. Koncem 9. století zde kníže Bořivoj založil kostel Panny Marie, a tak začala christianizace posvátné lokality. Během 10. století vystavěla přemyslovská knížata i kostel sv. Jiří a rotundu sv. Víta, základ pozdějšího katedrálního chrámu. Opevněné místo s knížecím palácem se proměnilo v centrální české hradiště, zárodek Prahy, a souběžně fungovalo jako ohnisko panovnické a církevní moci. A poněvadž byla v Chrámu sv. Víta uložena těla českých patronů v čele se sv. Václavem a sv. Vojtěchem, stal se vznikající Pražský hrad nejposvátnějším místem českého státu.
Platilo to i v časech posledních Přemyslovců, kdy Přemysl Otakar II. a Vác-
lav II. usilovali o korunu římských císařů a minnesängři je opěvovali jako následníky králů Šalamouna, Alexandra Velikého a Artuše. Jenže na počátku 14. století byl Pražský hrad, označovaný jako Hrad sv. Václava, zpustlý a neobyvatelný. Teprve český…
Přečetli jste úryvek článku Týdeníku FORUM
Tento článek byl publikován pouze ve zkrácené formě. Kompletní verzi si mohou přečíst předplatitelé FORUM 24+ přihlášením do čtenářské zóny na webu Týdeníku FORUM.