Prezident Miloš Zeman, který se jinak k významným záležitostem vyjadřuje s velkým zpožděním, si našel čas na rozebírání dopravní situace v Praze. V podstatě se tak zapojil do volební kampaně a je zcela zjevné, že na straně ANO Andreje Babiše.
Zeman píše: „Vážený pane primátore, v politice se řídím několika zásadami, mezi které patří i určitá míra shovívavosti vůči politickým nováčkům. Doba hájení nicméně uplynula a já již nehodlám skrývat rozčarování nad Vašimi přešlapy.“
Po tomto úvodu, kde se sám obsadil do role shovívavého otce, se Zeman pokusil Hřiba zesměšnit:
„Nijak nesnižuji seznam Vašich politických úspěchů z období jara a léta roku 2021, mezi které soudě dle Vašich mediálních výstupů patří například vyjednání slevy na vstupné v Muzeu vidlí či nabídka bezplatných výpůjček růžových sdílených kol.“
Načež přešel k tématu, které většinou hlavy států neřeší, totiž k dopravní situaci v hlavním městě. Nejspíš proto, že se tam sporadicky vyskytuje, když se neoddává dlouhým dnům pasivity a mlčení v Lánech.
„Důsledkem naprosto amatérského přístupu k plánování a dohledu nad opravami pražských silnic, či dokonce zcela záměrného diletantství směřovaného vůči pražským i mimopražským řidičům, je hlavní město naprosto dopravně paralyzované, což již zdaleka není jen tématem pražským, ale vzhledem k významu metropole i tématem celonárodním.“ (Celý dopis ZDE.)
Zeman, nebo snad někdo, kdo za něj dopis napsal, vyzývá primátora k pokorné omluvě a doporučuje mu zvážit rezignaci.
Primátor Zdeněk Hřib pak napsal v úterý večer na svém facebooku reakci, kde mimo jiné uvádí:
„Za poslední roky, co si pamatuji, pan prezident o Pražany neprojevil žádný zájem. V rámci svých výjezdů za občany se Praze vyhýbal a ani nikdy nenavštívil ve své funkci magistrát. Výzvu k rezignaci tak vnímám jako pouhé zapojení pana prezidenta do předvolební kampaně a doufám, že si jej pan Babiš i vykáže ve své kampani, která už dávno přesáhla hranice slušnosti i vkusu.
Stejně tak bych mohl i já v duchu tohoto folklóru vyzvat pana prezidenta ke zvážení jeho rezignace. Třeba kvůli hájení zájmů jiných mocností namísto České republiky v kauze ruských agentů a výbuchu ve Vrběticích, jeho neustálé snaze rozeštvávat společnost nebo kvůli neschopnosti dodat národu sílu v době koronavirové krize.
Když už ale nejvíc ze všeho záleží prezidentovi naší země na stavu silnic, předpokládám, že zítra pan prezident vyzve k rezignaci i ministra dopravy. Vždyť i na D1 jsou kvůli opravám uzavírky a zácpy. Mimochodem o žalostné dopravní situaci na této klíčové dopravní tepně svědčí i to, že pan prezident do Brna raději letěl 1. září letadlem, než aby jel autem po D1. Tato prezidentova cesta mimochodem stála po započítání amortizace letadla cca 450 tisíc korun. Kolik by za to asi bylo obědů pro školáky, o kterých mluvil ve svém projevu, nechávám k zamyšlení.“
Pak se primátor věnuje konkrétní situaci v Praze:
„My silnice v Praze opravujeme proto, že jsme je převzali v neutěšeném stavu po předchozím vedení magistrátu pod vlajkou ANO. Dluh na opravách silnic byl neuvěřitelných 30 miliard Kč, jak vyčíslil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (PRAHA SOBĚ). Zásadních oprav je proto letos víc než dříve. Všechny opravy jsou maximálně koordinované k tomu určeným koordinátorem. Na jednom místě tak probíhá v rámci jedné akce pokládka nového povrchu vozovky, a zároveň k tomu obnova inženýrských sítí nebo tramvajové trati. V důsledku to znamená, že se na jednom místě nebude kopat stále dokola, ale že se to udělá pořádně najednou. Je také nutné zmínit, že za posledních 10 let počet osobních aut v Praze vzrostl o třetinu, a tak se doprava zahušťuje a silnice čelí stále větší zátěži.“
Protože dopis z Hradu vedení města vyčítá pohrdání automobilisty a píše se tam, že všichni nemohou jezdit MHD, Hřib připomíná, že „situaci také nepřispěla populistická vyjádření některých politiků, například premiéra Babiše, o MHD v době vrcholící koronakrize“. „Přestože bezpečnost MHD potvrdily vědecké studie, tak celou řadu lidí přimělo toto strašení k přesednutí do aut. Já nicméně jezdím MHD do práce ze sídliště na Jižním Městě po prakticky celou dobu koronakrize a nenakazil jsem se.“
Končí slovy: „Závěrem zvu pana prezidenta k návštěvě podhradí a setkání s Pražany, na které zatím nenašel ve svém programu čas.“
Tolik primátor. Pokud jde o věc samu, jezdit po Praze v těchto dnech autem je skutečně poněkud dobrodružná záležitost. Zeman je ale ten poslední, kdo by ze sebe měl dělat obhájce obyvatel hlavního města. Řečeno stručně, Zeman Pražáky nemá rád, nikdy nepatřili k jeho stoupencům a on to ví. Pro něj je to „pražská kavárna“, kterou na pokračování uráží, a protože už na to energeticky zřejmě nestačí (byť to není náročná činnost), opatřil si na to tragikomickou postavičku Jiřího Ovčáčka. Z „dolních deseti milionů“ mu milion obyvatel Prahy nějak vypadl, stejně jako několik milionů těch, co ho nevolili a o kterých on soudí, že teď mají sklapnout. Své pohrdání lidmi dal najevo nejdřív nesmyslnými bezpečnostními kontrolami před Hradem a pak uzavřením hradních prostranství pod záminkou opatření proti koronaviru. Se stejnou logikou by musel žádat uzavření Václavského náměstí, jakéhokoli náměstí a nakonec celého města.
To hlavní ale je, že Zeman potřebuje, aby po volbách byly co nejsilnější ty politické síly, kterými může nějak manipulovat. Proto teď on, pán všech hradních uzavírek, najednou procitl a má zájem o o pražské silnice.