Samořízené vozidlo Toyota se sotva pohybovalo, přesto se mu na paralympijských hrách podařilo srazit se zrakově postiženým sportovcem, což vyvolává potenciální obavy ohledně omezení technologie autonomního řízení.
Podle zprávy CNN.com se generální ředitel společnosti Toyota v pátek na videu zveřejněném na youtube za incident omluvil. Jedno ze samořízených vozidel společnosti narazilo do sportovce při jízdě rychlostí 1 až 2 kilometry za hodinu poblíž olympijské vesnice v Tokiu.
Automatizovaná vozidla byla navržena tak, aby se pohybovala nízkou rychlostí, což však japonskému paralympijskému sportovci v judu Arimitsu Kitazonovi nepomohlo. Podle zprávy japonské zpravodajské organizace Asahi Shimbun Kitazono přecházel přes přechod ve vesnici sportovců, když vůz e-Palette odbočoval doprava a ve velmi nízké rychlosti do muže narazil. Vozidlo bylo v té době řízeno ručně obsluhou. Řidič policii sdělil, že „si byl vědom, že je tam člověk, ale myslel si, že si uvědomí, že přijíždí autobus, a přestane přecházet“.
„Aby byla zachována maximální úroveň bezpečnosti, přestože jsou vozidla řízena autonomně, Toyota trvala na tom, aby na palubě neustále jezdili dva ‚dozorčí‘, kteří pomáhají vozíčkářům a dalším paralympionikům nastupovat a vystupovat a řídí pohyb vozidla. Jeden z těchto dozorců zřejmě právě stiskl tlačítko pro opětovné spuštění e-Palette v domnění, že sportovec blížící se k přechodu zastaví a počká na přecházení, protože vozidlo právě opustilo zastávku a odbočovalo doprava. Dozorce si však neuvědomil rozsah sportovcova zrakového postižení a to, že sportovec autobus vůbec neviděl. Autobus byl v tu chvíli na nejkratší okamžik pod ručním řízením. Z těchto informací se tedy zdá, že příčinou nehody byla lidská chyba.“ (Forbes.com)
„Vozidlo je silnější než člověk, takže jsem se samozřejmě obával, jak na tom jsou,“ řekl podle agentury Reuters generální ředitel Akio Toyoda na videu.
Sportovec si poranil hlavu a nohy a byl ošetřen v atletické vesnici. Kitazonův trenér sdělil, že sportovec přijde o zápas v judu, v němž měl startovat v sobotu.
„Ukazuje se, že autonomní vozidla ještě nejsou pro běžné silnice reálná,“ řekl podle agentury Reuters ředitel Akio Toyoda.
Používání vozidel na paralympiádě bylo po dobu vyšetřování incidentu policií a společností zastaveno.
Toyota poskytovala speciálně navrženou verzi svých automatizovaných vozidel „e-Palette“ na baterie pro přepravu sportovců a personálu během olympijských a nyní paralympijských her v Tokiu, které začaly na začátku tohoto týdne. Toyota při vývoji vozidel, jež obsahují „madla a sedadla, která se snadno používají bez ohledu na výšku“, a elektrické rampy pro jezdce na invalidních vozících, spolupracovala s paralympijskými sportovci.