Situaci ve světovém autoprůmyslu mapuje server Autoforum.cz. Ten píše, že německý koncern Volkswagen chce do konce týdne zavřít všechny továrny v Evropě, což se týká i Škody Auto. Ta měla výrobu zastavit ve středu 18. března.
Dále se tam uvádí: „Jako první odstávky montážních linek oznámil Fiat, přičemž původně šlo pouze o čtyři továrny v zemi. Nyní však automobilka stop-stav rozšířila i na podniky v Srbsku a Polsku… Dále bylo mimo hru postaveno Lamborghini a jako vůbec poslední italská automobilka Ferrari, která ještě minulý týden v pátek jela téměř na plný provoz. O víkendu však přišlo omezení, které souviselo i s tím, že značce stejně jako mnoha ostatním chybí komponenty vyráběné v Číně.“
Ve Španělsku Seat poslal na dovolenou 7000 zaměstnanců továrny v Martorellu, kde se vyrábí hlavně modely Ibiza a Leon. „Šéf značky Matias Carnero uvedl, že továrna může být mimo provoz šest týdnů. V Itálii se zatím počítá s dvoutýdenním uzavřením.“
„Ve španělské Valencii má továrnu Ford, jehož tři místní zaměstnanci byli pozitivně testováni na COVID-19. To je pro automobilku obrovská rána, neboť tento podnik je pro značku největší mimo USA a ročně zde vzniká 450 tisíc aut. (…) Ve Španělsku má své továrny rovněž koncern PSA, který uzavřel úplně všechny podniky v Evropě – tedy ve Francii, Německu, Polsku a Velké Británii, stejně jako na Slovensku. Zástupci Peugeotu a Citroënu přitom ani nenaznačují, kdy by mohlo dojít k jejich opětovnému otevření.“
Na Slovensku Volkswagen zastavil výrobu v bratislavské továrně. Renault zavřel všech dvanáct evropských továren. „Pozoruhodná situace pak nastala u Mercedesu, který ve španělské Vitorii nahnal do práce všech 5000 zaměstnanců. Ti se ovšem posadili na konec montážní linky a nakonec si odstávku vymohli.“
Osamocenou dílčí dobrou zprávou je, že japonští výrobci se snaží nahradit nedostatek komponentů z Číny. „Mazda již oslovila dodavatele v Mexiku, přičemž veškeré vyrobené díly bude značka letecky dopravovat do Japonska.“
Co bude s lidmi?
To jsou čísla týkající se továren a zaměstnanců, za tím vším je ale problém týkající se ekonomiky. Pro mnoho zemí je autoprůmysl jedním z tažných koní a znamená práci i pro zaměstnance subdodavatelů.
„Pokles prodeje aut v Číně, tedy na největším automobilovém trhu světa, hrozí ztrátami v automobilovém průmyslu. Prodej automobilů v Číně se v únoru meziročně propadl o 79 procent, a zaznamenal tak nejprudší pokles v historii. Většina čínských továren předních světových automobilek byla v lednu a únoru zavřena. Nových případů nákazy už ale v Číně ubývá a mnoho firem začíná aktivity postupně obnovovat. To se týká například i největšího světového výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto. Volkswagen v Číně vyrábí a prodává téměř 40 procent svých vozů. Ve Spojených státech, tedy na druhém největším automobilovém trhu světa, podle analýzy americké investiční banky Morgan Stanley klesne letos odbyt aut v porovnání s předchozím rokem o devět procent.“ (Novinky.cz)
Problémy by ale nastaly i tehdy, kdyby z Číny žádný koronavirus nedorazil. Byl tu patrný pokles, jak píše server Kurzy.cz:
„Podle nejnovějších výsledků se automobilový trh v zemích EU v prvních dvou měsících roku – a tedy před rozvinutím koronavirové nákazy – meziročně propadl o 7,4 procenta. (…) Už před koronavirem bylo zřejmé, že rok 2020 bude pro evropský automobilový průmysl těžký. Musel se vyrovnávat s poklesem poptávky na domácích trzích, stejně jako těch mimoevropských, na které směřuje třetinu své produkce. Vedle toho stál před úkolem výrazně srazit emise nových vozů, aby se vyhnul citelným pokutám, a tím pádem i přimět spotřebitele, aby konečně začali nakupovat například elektromobily. Nyní jej spíš čeká to, že spotřebitelé nějaký čas zřejmě nebudou kupovat téměř nic.“
„Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl vytváří přímo více než pět procent HDP, spolu s navázanými obory zhruba deset procent, bude dopad odstávek na výkon ekonomiky citelný. Asi nemá smysl v tuto chvíli říkat, že se i kvůli omezení produkce aut ekonomika propadne ve druhém kvartále o dvě, tři, pět či více procent, protože na inventarizaci dopadů koronaviru je vzhledem k přicházejícím zprávám zatím příliš brzy.“
Německý automobilový průmysl v roce 2018 zaměstnával zhruba 834 tisíc lidí a už před pandemií se čekalo snižování počtu pracovníků. Nově zaváděné elektromobily mají méně součástek a k jejich výrobě není potřeba tolik pracovních sil. V Česku v autoprůmyslu pracuje přes 170 tisíc lidí.
Ekonomové soudí, že vzhledem k charakteru současné krize (náhlý výskyt nemoci) může zotavení přijít rychle, až pandemie poleví. Je samozřejmě otázka, co s trhy udělá případné zchudnutí obyvatel a jestli přežijí subdodavatelé. Prostě jak zásadní dopad bude mít na ekonomiku dominový efekt.