Tisíce lidí zemřely v poválečném období hladem a zimou, když bylo třeba položit koleje přes pusté oblasti severní Sibiře. Teď ruský ministr obrany Sergej Šojgu naznačuje, že je připraven o obnově tohoto projektu uvažovat.
Byl to jeden z mnoha monstrózních plánů, které zahájil J. V. Stalin. Železniční trať měla být tažena přes bažiny a mokřady severní Sibiře od západních břehů řeky Ob k břehům řeky Jenisej.
Stavební práce začaly v roce 1947 a pokračovaly až do smrti sovětského vůdce v roce 1953. Jednalo se o ohromnou vzdálenost, bylo to celých 1300 kilometrů.
Není známo, kolik lidí zahynulo při stavebních pracích, ale lze je počítat v tisících. Téměř všichni byli vězni, kteří byli z politických důvodů zatčeni po válce.
Pro výstavbu byla zřízena dvě hlavní zařízení Gulagu: železnice 501 začínající na řece Ob a železnice 503 začínající na řece Jenisej.
Předpokládá se, že v období šesti let pracovalo na nové infrastruktuře 80 000 až 120 000 lidí. Trase se říkalo Transpolární hlavní linie, ale mnozí o ní mluvili jako o Stalinově cestě smrti.
Byly postaveny stovky kilometrů, ale projekt nebyl nikdy dokončen. Zbývalo postavit ještě asi 600 km, když noví vládci v Moskvě projekt v roce 1953 nechali padnout. Krom toho byla značná část již postavené trati záhy brzy zničena mrazem a chybami konstrukce.
Trasa mezi Nadym a Novyj Urengoj ale byla později plně uvedena do provozu, stejně jako nejzápadnější úsek Labytnangi – Čum a fungují dodnes.
Na setkání v Ruské geografické společnosti tento týden, kde byl přítomen i prezident Putin, ministr Šojgu řekl, že je připraven se na projekt znova podívat.
Je známo, že pro Putina je rozvoj arktické oblasti prioritou. Geografická společnost a ministerstvo obrany hodlají do oblasti vyslat expedici.
Železniční projekty se objevují vedle dalších snah budovat v Arktidě infrastrukturu, například se uvažuje o ropovodu ze severní Sibiře, který by spojoval bohatá ropná pole v oblasti Vankoru s arktickým pobřežím a přispěl by tak k posílení lodní dopravy na severní mořské trase.
Doufejme, že pokud se na Stalinův ambiciozní plán naváže, bude realizován za lepších pracovních podmínek.
(Za použití materiálu z The Moscow Times.)