Není běžnou praxí zveřejňovat novinářské dotazy, ale to, co mi teď přišlo z časopisu Rytmus života, je tak za hranou, že mi to prostě nedá, napsal na sociální síti mluvčí vlády Václav Smolka. Ke svému příspěvku přiložil deset otázek na premiéra Petra Fialu (ODS), které se týkají jeho červencové návštěvy festivalu Colours of Ostrava. Smolka v odpovědích redaktorovi lifestylového časopisu Rytmus života, který patří mediální skupině Mafra expremiéra Andreje Babiše, připomněl nekritické až obdivné informování o aktivitách bývalého předsedy vlády.
„V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím se prostřednictvím kanceláře tiskového mluvčího vlády ČR obracím na pana premiéra Petra Fialu s následujícími dotazy a žádostí o jejich zodpovězení,“ napsal podle Smolky v úvodu e-mailu redaktor Babišova časopisu, jehož jméno ani přesnou pracovní pozici mluvčí vlády nezveřejnil. Ve své odpovědi ho však nazývá vedoucím.
Zaslané otázky se týkaly návštěvy premiéra Petra Fialy na festivalu Colours of Ostrava, který pravidelně navštěvuje řada českých politiků. „Pane premiére Fialo, proč jste jel na nejdražší a nejbohatší festival u nás, Colours of Ostrava?“ položil první dotaz redaktor. Podle Smolky předseda vlády navštěvuje celou řadu kulturních akcí, na které ho pořadatelé zvou, pokud mu to umožní jeho další program.
Redaktor Rytmu života se ministerského předsedu následně snažil obvinit z vazeb na společnost Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. Jeho investiční skupina se totiž v loňském roce stala strategickým investorem festivalu. „Patří Rockaway Capital, případně Jakub Havrlant mezi vaše finanční či jiné podporovatele?“ pokračoval v otázkách redaktor. Něco takového však mluvčí Fialova kabinetu odmítl.
Kousek těsta potřený česnekem
„Na Colours of Ostrava jezdí především teenageři, tedy nevýdělečné dospívající děti,“ napsal následně v otázka redaktor, který tak zřejmě na ostravském festivalu nikdy nebyl. „Co říkáte, pane premiére, na ceny, které pořadatelé na festivalu měli, kdy langoš, tedy kousek těsta potřený česnekem, stál 170 korun?“ pokračoval redaktor. Zda se podobně staral i o cenu langoše, kterým se chlubil šéf hnutí ANO na sociálních sítích při své návštěvě festivalu Benátská noc letos v červenci, jasné není.
„Nezdají se vám takové ceny nemravné?“ doplnil otázku novinář z bulvárního časopisu. Smolka ceny nekomentoval, podle něj se premiér Fiala na ostravském festivalu nestravoval, a proto nemůže tuto věc hodnotit.
„Je možné vyčíslit částku, kolik daňové poplatníky váš výjezd na komerční festival Colours of Ostrava stál?“ zeptal se dále redaktor premiéra na jeho návštěvu festivalu, kterého se ještě jako vicepremiér a ministr financí zúčastnil také Andrej Babiš. Podle mluvčího vlády nenesla Fialova cesta do Ostravy žádné nestandardní náklady.
Vystoupení premiéra na přednášce v rámci festivalu pak redaktor přirovnal k festivalu Politické písně v Sokolově za bývalého režimu. Ani tam však podle něj nevystupovali politici a představitelé vlády. „Kvalitu jednotlivých bodů programu posuzují ve svobodné společnosti především návštěvníci, na debatu předsedy vlády s předními českými podnikateli byl sál obsazen do posledního místa,“ vzkázal mluvčí vlády v odpovědi.
Překvapuje mě tón vašich dotazů
K odpovědím následně mluvčí kabinetu Petra Fialy připojil vzkaz. „Na závěr mi dovolte podotknout, vzhledem k tomu, jak nekriticky až obdivně vámi vedená média informovala o aktivitách bývalého předsedy vlády (a shodou okolností koncového příjemce výhod svěřenského fondu, kam Rytmus života patří), mě překvapuje tón vašich dotazů, ze kterých je zřejmá snaha vykreslit neformální setkávání předsedy vlády ČR s občany ČR jako něco opovrženíhodného a téměř až klientelistického ve vztahu předsedy vlády a majitele společnosti Rockaway Capital,“ připojil Smolka.
Podle něj premiér Fiala navštěvoval Colours of Ostrava ještě předtím, než do něj Jakub Havrlant majetkově vstoupil. „Věřím, že s takto nabytými informacemi naložíte v souladu se všemi etickými pravidly novinářské práce,“ vzkázal redaktorovi mluvčí vlády.
Závěrem ještě Smolka novináře z Rytmu života upozornil na pravidla při žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. „Rozhodně nestačí poslat e-mail na tiskové oddělení, přesto jsem vám v rámci dobrých vztahů s vydavatelstvím Mafra vyhověl, propříště si ale prosím nastudujte postup na webu Úřadu vlády, abychom se vyhnuli možným nedorozuměním,“ vpálil redaktorovi mluvčí Fialova kabinetu.
Babišovy ženské magazíny v akci
Na nekritické články o aktivitách Andreje Babiše v jeho lifestylových časopisech upozornil na konci loňského roku server Hlídací pes. Mají mu pomáhat budovat pozitivní image u potenciálních voličů, či spíše hlavně voliček. Bylo to tak před posledními parlamentními volbami i v prezidentské kampani.
Již zmíněný časopis Rytmus života z portfolia vydavatelství Mafra si loni ze svého majitele udělal téměř stálou rubriku. Na titulní stranu dostal magazín Babišovo jméno hned ve dvou po sobě jdoucích vydáních. Před Vánoci se čtenářky například dozvěděly, že „Andrej chodí tajně na cukroví!“.
Jiné číslo zase přineslo velký rozhovor s Babišovou ženou Monikou, mimo jiné s dotazy, jak se chystá na roli první dámy v případě Babišova prezidentského vítězství. Časopis přitom šel daleko za hranice servility: „Pomáhat manželovi nést břímě, postarat se o rodinu i děti, a přitom nepřijít o ženský půvab a šarm. To vše se Monice Babišové podařilo.“
Třístránkovým „exkluzivním rozhovorem“ s manželi Babišovými se tehdy pochlubil i další z magazínů šéfa hnutí ANO Čas pro hvězdy. Do zdánlivě nepolitického povídání o vánoční idylce, cukroví a rodině však nápadně nezapadá fotka z Babišova setkání s bývalým americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Právě zahraniční kontakty Babiš tehdy ve své kampani na Hrad voličům opakovaně zdůrazňoval jako svou přednost.
Už loni v listopadu, během začínající fáze horké prezidentské kampaně, také několik Babišových lifestylových časopisů přineslo zprávu o tom, že se Babiš nechal ostříhat. „Krátký sestřih dodá muži pocit smělosti a odvahy, se kterou lze dokázat všechno na světě,“ stálo u jedné z doprovodných Babišových fotografií.
Taktiku napasovat osobní marketing mezi recepty a „lehké čtení pro ženy“, na něž tato část titulů Mafry cílí především, nepoužil Babiš zdaleka poprvé. Předloni těsně před volbami Rytmus života Babiše v rozhovoru vykreslil jako dobráka, který má rád svíčkovou a „nepotřebuje se opíjet mocí“.