Někdejší kandidátka na prezidentku Danuše Nerudová okomentovala na sociální síti X schválení aktuální podoby normy Euro 7. Připomněla v této souvislosti roli předsedy hnutí ANO Andreje Babiše – a okamžitě se do ní pustil jeho europoslanec Ondřej Knotek, a vzápětí i aktivní Babišův obhájce na sociálních sítích Martin Kolovratník.
„Hlasování časti europoslanců hnutí ANO v otázce normy Euro 7 ukazuje přístup Andreje Babiše k Evropě. Doma mnoho povyku a v Bruselu pro české zájmy nic. Naopak gratuluji všem českým ministrům, europoslancům i úředníkům k dnešnímu úspěchu, který je důkaz, že v EU je náš hlas slyšet. Musíme ale chtít, přinášet své návrhy a nebát se,“ napsala Nerudová s odkazem na to, že pro normu hlasovyla jen dvě europoslankyně ANO – Dita Charanzová a Martina Dlabajová. S těmi se už ale pro příští volby nepočítá, protože hnutí naprosto změnilo soji rétoriku směrem k Evropské unii.
Nerudová naštvala europoslance Knotka, který sice zatím stále patří do nejliberálnější frakce Renew Europe, ale názory změnil. „Prosím vás, paní Nerudová, návrh Evropského parlamentu k Euro 7 sice není tak šílený jako původní návrh Evropské komise. Ale pořád je dost špatný na to, abychom ho mohli s klidným svědomím podpořit. Evropa nepotřebuje normu Euro 7, a proto jsme hlasovali PROTI. Hnutí ANO dnes dokonce podpořilo návrh na odmítnutí Euro 7. Na to europoslanci pětikoalice neměli odvahu… tak nepište nesmysly,“ vzkázal. „Tak všichni víme, že vaše hnutí se v Evropě bude nově jmenovat NE. ANO říkáte jen zájmům pana Babiše a jeho firem,“ odpověděla mu bývalá rektorka.
Kolovratník šel ještě dál a Nerudovou označil za lhářku. „Lhářka Danuše Nerudová společně s neviditelnou europoslankyní Veronikou Vrecionovou v přímém přenosu. Totálně selhaly při českém předsednictví, totálně selhávají i dnes. Jejich řešení? Lhát, vymlouvat se a pomlouvat oponenty. Euro 7 je, milé dámy, vaše prohra. Rozumný politik je proti,“ myslí si. Na dotaz novináře Jindřicha Šídla, v čem Nerudová lhala, konkrétně neodpověděl.
Narážku si nenechala líbit ani europoslankyně Vrecionová. „Pane poslanče, jestli jsem podle vás neviditelná, proč máte potřebu o mně psát zhruba tak 3x denně? A co se týče Euro 7, tak místo toho abyste ocenil, že se nám původní navrh Komise povedlo usměrnit, se snažíte jen kopat. Nevím, jestli tomu prostě nerozumíte nebo si chcete něco dokázat,“ uvedla.
Normu Euro 7 podpořilo 329 europoslanců, 230 jich bylo proti a 41 se zdrželo. Nové nařízení aktualizuje limity pro emise výfukových plynů, jako jsou například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak, a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií.
Jaká bude konečná verze nařízení, ukážou až příští týdny. Nyní budou následovat jednání zástupců Evropského parlamentu, Evropské komise a španělského předsednictví Rady EU. Europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je zpravodajem návrhu v EP, už dříve uvedl, že doufá, že se konečné dohody podaří dosáhnout do konce letošního roku.
Podle návrhu, který již 25. září schválili ministři členských zemí EU zodpovědní za konkurenceschopnost, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel oproti původnímu plánu méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Konkrétně emisní limity pro osobní a užitková vozidla by měly zůstat na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Pokud jde o nákladní automobily, tyto limity by měly být o něco přísnější.
„Já podporuji cíl komise, abychom měli čistší auta a abychom zlepšovali kvalitu ovzduší, ale zároveň musíme být velice opatrní. Nejenom proto, že toto odvětví představuje více než devět procent HDP, 26 procent zpracovatelského průmyslu a více než 20 procent exportu v zemi, kterou nejlépe znám,“ řekl ve středu večer během rozpravy v parlamentu člen frakce evropských konzervativců Vondra.