Jeden z nejsledovanějších českých youtuberů Karel Kovář neboli Kovy shrnul důvody své kritiky propagačních videí objednaných vládním aparátem. A shrnul je tak pádnými argumenty, že by se měly obrazně řečeno tesat do kamene. Nebo spíš by si je měli všichni čeští influenceři, kteří mají nutkání spolupracovat s Babišovým kabinetem, zapsat za uši. Nikdo, kdo natáčí videa pod hlavičkou úřadu vlády, se nemůže divit tomu, že je jeho konání spojováno s politikou, a navíc i s konkrétní vládní garniturou.
Určitě znáte ten pocit, když se někdo, komu to vůbec nepřejete, nešťastně zamotá do trapné situace. A pak, když se snaží z té kaše vybabrat řečmi o dobru, tak je to všechno jenom ještě horší. Pohled na obhajobu influencerů Anny Šulcové a Jakuba Gulaba v pondělním pořadu 90´ na ČT 24 vzbuzoval směsici lítosti a pocitu absurdity.
Tito dva mladí lidé si prý vůbec neuvědomili, do čeho lezou, když uzavřeli kontrakt s vládními úředníky. Nyní nám dětinsky vysvětlují, že propagační video ze sídla vlády, kde se jakoby náhodou vedle Masaryka mihne fotka Babiše, nemá podle jejich nejlepšího vědomí a svědomí vůbec nic společného s politikou. Máme jistě také věřit tomu, že umístění videí této autorské dvojice na čínské sociální síti TikTok, kterou sleduje nejmladší publikum uživatelů internetu, nemá účelový, natož politický charakter. Dozvěděli jsme se, že to mladí točili pro mladé. Svým způsobem jde o urážku těch mnoha mladých lidí, kteří mají samostatné myšlení a vůbec je nefascinuje palác, kde sedí premiér.
Jednalo se spíše o žánr naivní točí pro naivní. To je ideální rámec pro manipulativní techniky zadavatele, kterým byl v tomto případě marketingový tým premiéra Babiše v čele se šéfem vládní komunikace Vladimírem Vořechovským a jeho souputníkem Markem Prchalem, jehož rukopis z celé té hlouposti s TikTokem vysloveně čiší. On je totiž premiérovým guru přes sociální sítě. Těmto lidem nepřijde nic divného na tom, když pošlou statisíce korun z veřejného rozpočtu do čínské firmy, která doma okázale slouží vládnoucí komunistické straně a jejíž sociální síť řada demokratických zemí považuje za zdroj cílených dezinformací. Kromě toho, že uživatelé TikToku se značně míjejí s ohroženými skupinami v současné pandemii a v očkování přijdou na řadu tak zhruba za rok.
Z videa o Strakově akademii, které prý vůbec nemělo být součástí objednané kampaně a které se podle Anny Šulcové ocitlo v jejich sérii videí o covidu jen špatným načasováním, slyšíme infantilní výkřiky: „Podívejte se, jaký je odtud výhled! A vidíte ten lustr? Tahle zahrada už bude brzy otevřená pro veřejnost! A támhle má okna pan premiér!“ Autoři videa jsou prý nestraničtí a chtěli jen ukázat, jak to vypadá tam, kde vláda sídlí. Svoji kampaň by prý udělali v koronakrizi pro každou vládu.
Kovy k tomu zformuloval v pořadu ČT 24 pádné argumenty, kterými chabou obhajobu dvojice influencerů značně zdrtil a ukázal na pravé motivy vlády. Tak především je podle Kovyho absurdní, když influenceři mají potřebu se spojit se současnou vládní garniturou, která ztratila důvěru veřejnosti. Přidanou hodnotou influencera je přece jeho vlastní schopnost nezávisle komunikovat s veřejností po své vlastní ose. Influencer s obrovským organickým dosahem nepotřebuje pro šíření svých sdělení 500 tisíc korun z veřejných peněz. Na tuto částku totiž uzavřela agentura Jakuba Gulaba smlouvu s úřadem vlády. Influenceři prostě nepotřebují k šíření společensky potřebných informací vládu a ani veřejné peníze. Je to naopak. Vládní garnitura nutně potřebuje, aby jí influenceři pomohli s její pokaženou reputací, a neváhá při tom utrácet peníze daňových poplatníků. O to tu šlo. Jestli to Anna a Jakub tušili, či ne, to ať si vyřídí sami se sebou. Kovy jim účelové chování nepodsouval. Nelze se ale divit, když je někdo skeptičtější.
Série propagačních videí na podporu očkování a boje s koronavirem by byla podle Kovyho mnohem důvěryhodnější, kdyby neměla nic společného s hlavičkou „Strakovka“. Když autoři videí tvrdí, že to od začátku chtěli dělat pro vládu zadarmo, tak to vzbuzuje ironický úsměv. Když někdo točí zadarmo oslavné video na toto vládní sídlo a přitom neukáže policejní zátarasy, za nimiž se vláda ve strachu před vlastními občany schází, tak se zřejmě musel do té budovy zamilovat. Neviděl šmouhy na kráse. Kritické příspěvky Jakuba Gulaba přitom ukazují, že on sám se nijak nezamiloval do vlády, která v té budově sedí.
Klíčové je především toto Kovyho sdělení: „Sám jsem byl osloven vládou o spolupráci, konkrétně ministerstvem zdravotnictví, bylo to pár dní po tom, co jsem vydal video »Druhá vlna«. Sám jsem zvažoval klady a zápory toho jít do spolupráce s vládou, ale bohužel při současném složení vlády a při tom, jak vláda nakládá s těmi, kteří chtějí pomoct a podat pomocnou ruku, tak jsem se rozhodl do toho nejít, protože této vládě jde v první, v druhé, třetí, čtvrté a páté řadě o pí ár, ať už premiéra nebo samotného kabinetu. Ačkoli si to můžete myslet a můžou vám to tvrdit, tak šíření nějakého dobra není primární zájem.“
Youtuber Kovy také připomněl, že měl otevřený konflikt s premiérem Babišem, který o něm lhal. Stejně tak nyní Babiš lhal, že se snažil autorům kampaně rozmluvit úvodní oslavné video o sídle vlády. Možná si toho Anna a Jakub nevšimli, možná je to až moc nedůstojné, ale Babiš na ně cynicky hodil vinu za tuto ostudu. Jakmile jde o jeho image, nezná bratra.
Když tuto trapnou aféru shrneme, tak jádro je v tom, že milí mladí influenceři se vydali na tenký led, který pod tíhou jejich vyzdvihovaných dobrých úmyslů praskl, a oni si nezahráli ani tak v příběhu, jehož tématem měl být boj se zlým virem, nýbrž v docela jiném příběhu, v němž Rychlé šípy uzavírají smlouvu s Bratrstvem kočičí pracky.
Aby to tedy bylo zcela jasné. Pan Vořechovský, který smlouvu s influencery uzavřel, nemá v popisu práce boj s virem, nýbrž starost o image vlády a premiéra. Úřad vlády není vůbec ta správná instituce, která by měla zadávat propagační kampaně na podporu očkování. Takovou veřejnou autoritu bychom měli hledat v rezortu zdravotnictví, případně mezi institucemi lékařů či hygieniků. A když to přesto úřad vlády dělá, tak mu opravdu nejde o to, co říká. Jde mu o to, že budou volby a že to s provládní většinou v poslanecké sněmovně je silně nahnuté.
Babišova vláda je jistě nemravná a neschopná zároveň. To už ví hodně lidí. Možná ale stojí za zvážení jedna otázka, v níž bych se osobně s Kovym neshodl. On říká, že by možná zvažoval zakázku od jiné vlády. Mám dojem, že sebevědomý influencer nepotřebuje vůbec žádnou vládu, tedy ani hypoteticky vládu dobrou. Má to hned dvě roviny. Jednak „Strakovka“ nebyla nikdy moc dobrou adresou pro spolupráci s lidmi, kteří mají vyjadřovat jiné než vládní názory a šířit kvalitní informace pro obecné dobro. Stačí si vzpomenout, co se tam všechno dělo. Ten úřad je prostě zakleté místo. Jde tu doslova o moc, a to nevzbuzuje důvěru. Politická moc a šíření důvěryhodných informací musí být v demokratické společnosti na sobě nezávislé. A právě zde bývá toto pravidlo porušováno.
Pak je tu druhé a neméně důležité hledisko: Influencer, který se spojuje s mocí, je pouhý přenašeč sdělení jiných influencerů, kteří své ovlivňování potřebují zamaskovat. Vlastně pak nejde o influencera, ale o propagandistu. To je jiné řemeslo a nemělo by se to zaměňovat.
Nejlepší by ovšem bylo, kdyby byl každý z nás svým vlastním influencerem a věděl sám od sebe, jak se má chovat. K tomu vůbec nepotřebujeme vládu. Natož někoho, kdo porušuje základní pravidla demokracie a ve svých rukou kumuluje politickou, ekonomickou a mediální moc. Proto žádný slušný člověk nemůže této garnituře dělat propagaci. Ani pod dojmem obecného dobra.