Francouzský prezident Emmanuel Macron v rozhovoru s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským potvrdil, že Francie dodá ukrajinské armádě obrněná vozidla AMX-10RC, jimž se někdy říká tanky na kolech.
Zatím ještě nebylo oznámeno, kolik strojů Francie dodá. AMX-10RC je bojové vozidlo určené převážně pro průzkum v nebezpečných podmínkách a také pro palebnou podporu útočících jednotek, protože je vybaveno mnohem výkonnějším kanonem než většina podobných bojových vozidel pěchoty. AMX-10RC je totiž vyzbrojen kanónem ráže 105mm.
Konstrukce této zbraně pochází ze 70. let. A ve výzbroji francouzské armády se první kusy objevily na počátku 80. let. Od té doby prošlo vozidlo celou řadou modernizací, zvláště motoru, ale také výzbroje a pancéřování. Zatím poslední modernizace proběhla v roce 2010, kdy byly dodány zejména aktivní systém sebeobrany využívající infračervené střely, systém řízení bojiště, odpalovače kouřových granátů, převodovka či komunikační systém, ale došlo také k vylepšení odpružení podvozku.
Svoji kvalitu AMX-10RC prokázaly již v řadě konfliktů, například ve válce v Západní Sahaře, kde se účastnily bojů v řadách marocké armády, která je od Francie nakoupila. Bojovaly i v Perském zálivu proti irácké armádě, v Afghánistánu nebo při zásahu francouzské armády v Mali a v dalších zahraničních operacích francouzské armády.
Výkonný 105 mm kanón je namontován ve svařované věži z hliníkové slitiny. K zaměřování slouží systém řízení palby COTAC. Kromě toho může být palba naváděna ještě dalšími dvěma režimy navádění: prostřednictvím tankového laserového zaměřovače či souřadnicové sítě. K dispozici je 38 nábojů, z nichž 12 je připraveno k okamžité palbě a zbylé jsou uloženy v zásobníku vedle řidiče. Lze používat různé typy munice, z nichž ta nejlepší dokáže prorazit pancíř až o tloušťce 365 mm.
Podvozek je vybaven šesticí kol 6×6 s hydropneumatickým systémem odpružení s proměnnou světlou výškou i náklonem. Každé kolo je řiditelné, což umožňuje dobrou manévrovatelnost v terénu.
Vozidlo má hmotnost přibližně 17 tun, na délku měří 9,15 metru (i s hlavní kanónu), na šířku 2,78 metru a na výšku 2,56 metru. Čelní pancíř dokáže odolat přímému zásahu střelou ráže 23 mm ze vzdálenosti 300 metrů. Po silnici dokáže vůz ujet až 800 kilometrů při nejvyšší rychlosti 85 km/hod. V terénu je rychlost přibližně poloviční.
Kromě kanónu je ve výzbroji ještě tankový kulomet ráže 7,62 mm a protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm. Posádku tvoří čtyři muži.
Ukrajina doufá, že dodávka těchto francouzských lehkých „tanků“ otevře možnosti dodávek tanků i z jiných zemí, zvláště z USA a Německa. Ukrajina by měla zájem zvláště o americké Abramsy a německé Leopardy. „To je to, co dává jasný signál všem našim partnerům. Nyní neexistuje žádný racionální důvod, proč by tanky západního typu nemohly být dodány na Ukrajinu. A to je velmi důležité pro obnovení bezpečnosti pro všechny Ukrajince a míru pro všechny Evropany,“ řekl Volodymyr Zelenskyj po rozhovoru se svým francouzským protějškem.
Провів тривалу й детальну розмову з Президентом Франції @EmmanuelMacron щодо поточної ситуації. Подякував за рішення передати Україні легкі танки та Bastion, а також за активізацію роботи з партнерами в цьому ж напрямку. 1/2
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) January 4, 2023
„Musíme letos ukončit ruskou agresi a neodkládat žádnou z obranných schopností, které mohou urychlit porážku teroristického státu. Moderní západní obrněná vozidla a tanky západního typu jsou jednou z takových klíčových schopností,“ dodal Zelenskyj.