Aktivisté v Praze dlouhodobě protestují proti automobilové dopravě a požadují snížení maximální rychlosti na 30 km v hodině. Ani po jednání se zastupiteli minulý týden se situace nevyřešila a blokády silnic stále pokračují. Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) je tedy jakákoliv debata bezpředmětná.
Spolek Poslední generace a zastupitelé hlavního města minulý týden jednali o dopravní situaci. Aktivisté dlouhodobě požadují snížení rychlosti v Praze na 30 km v hodině, primátorovi po jednání také zaslali dopis s konkrétními požadavky.
„Jako podmínku pro další jednání jsme zcela zřetelně uvedli, že musí přestat blokády silnic – či pochody nebo shromáždění, jak jim aktivisté říkají. Neboli je bezpodmínečně nutné, abychom debatu přenesli z ulic k jednacím stolům,“ uvedl pro deník FORUM 24 Svoboda. Dodal, že o plynulou a bezpečnou dopravu v Praze jde i jemu, proto se zastupiteli navrhli zřízení postu zmocněnce pro zklidnění dopravy, na čemž dle prvních reakcí panuje v koalici elementární shoda.
„Není přeci možné, aby se zároveň jednalo a zároveň pokračovalo v nátlakových metodách, jimiž se komplikuje už tak komplikovaná doprava v Praze, a z většiny obyvatel metropole se stávají rukojmí menšinové iniciativy, která chce tímto způsobem prosazovat své vlastní představy,“ myslí si Svoboda.
Spolek Poslední generace podle svých slov „pořádá ohlášená shromáždění, která automobilovou dopravu mírně omezují, ale rozhodně ji neblokují“. Tvrdí, že podmínku zastupitelů tím splňují. Svoboda ale nesouhlasí, a odmítá tak pokračovat v jednání. „Bez ukončení blokád je ovšem jakákoliv další debata bezpředmětná. Proto jsem ve své reakci zástupcům iniciativy Poslední generace zopakoval – podruhé a naposledy – že další jednání je možné teprve tehdy, pokud blokád a dalších nátlakových akcí zanechají. Jinak jen plýtváme časem a energií,“ uvedl pro deník FORUM 24.
Podle Svobody je potřeba se zamyslet nad skutečnými cíli této iniciativy. „Poslední generace ve svém dopise o automobilové dopravě píše, že je ze své podstaty ,nebezpečná, způsobuje dnes mnoho lidského utrpení a také obrovské náklady ve zdravotnictví‘. Zde bych rád připomenul, že snížení rychlosti na 30 km/h by na hlavních tazích nejen způsobilo ještě větší dopravní problémy, ale i zvýšilo objem zplodin vypouštěných do vzduchu. Což by zdraví obyvatel Prahy určitě neprospělo, na tom se myslím shodneme,“ uvedl. Doufá, že aktivisté od blokád ustoupí. „Jinak se cesta k dalším jednáním neodblokuje,“ dodává.
Nic zatím nenasvědčuje tomu, že by spolek Poslední generace blokády ukončil. Na svých sociálních sítích má naplánované další pochody v Praze, jen do konce června jich bude minimálně devět. Na začátek května plánuje také pochod v Brně.