Když se na sociálních sítích objevily billboardy SPD napodobující kampaň hnutí ANO Za Babiše bylo líp, mnoho lidí to pokládalo za pouhé fotovtipy na dané téma. Za dílo internetových žertéřů, kteří parodují Babiše a současně si dělají legraci z Tomia Okamury. A ono ne. Ona je to realita. Plakáty s heslem „Za Okamury bude ještě lépe“ myslí hnutí SPD vážně a skutečně si je nechalo vyrobit. Bude líp? Už bylo líp? Bude ještě líp? Naši milí populisté se nějak nemohou dohodnout, kdy že to bylo, je, bude lépe, a občan jen hledí v němém úžasu.
Jen co Babišovo ANO zaplavilo republiku mořem billboardů se sloganem „Za Babiše bylo líp“, přispěchala Okamurova SPD s velice podobnými plakáty, které nás jen pro změnu přesvědčují, že ještě líp teprve bude. Těžko se v tom ovšem vyznat.
Andrej Babiš dlouhé roky, přesně řečeno až do okamžiku prohraných voleb do sněmovny v říjnu 2021, svým volebním heslem všechny ujišťoval, že „ANO, bude líp!“ Načež jsme se – v aktuální kampani – poněkud překvapivě dozvěděli, že líp už bylo. Kdy přesně během uplynulých osmi let se tak stalo, kdy k tomu zásadnímu zlomu došlo nebo jak dlouho ono kýžené období mezi „bude a bylo“ trvalo, nikdo neví. Tomio Okamura však má jasno, že ať to bylo, kdy chtělo, za něho (samozřejmě míněno, dostane-li se do vlády) se to bude ještě vylepšovat.
A našlo by se i pár dalších drobných rozdílů mezi Babišovými a Okamurovými billboardy. Ty Babišovy zobrazují tváře údajně řadových občanů, kteří už byli v mnoha případech odhaleni coby přímo členové ANO nebo aspoň postavy s hnutím těsně provázané. Kritické výroky „studenta“, který nemá na jízdné, „penzisty“, kterému údajně nestačí důchod, atd. jsou tak vkládány do jejich úst. Zadavatelé z SPD oproti tomu vsadili pouze na portrét svého předsedy Tomia Okamury a hesla typu Jsme proti válce nebo Zastavíme zdražování se skví vedle jeho obličeje.
Babišovy billboardy jsou černobílé, Okamurovy modrobílé. A zatímco o pravosti Babišovy (ne)kampaně nikdo nepochybuje, hnutí SPD muselo novináře ujišťovat, že opravdu jde o jejich skutečné dílo, nikoli internetové fotomontáže. To oni prý parodují hnutí ANO, se kterým jsou ve sněmovně v opozici.
Podobnost naopak tkví v tvrzení obou subjektů, že ani jedna billboardová smršť rozhodně a ani náhodou není žádnou kampaní. Ale zatímco Andrej Babiš zkrátka prohlašuje, že nejde o začátek jeho prezidentské kampaně a tečka, v hnutí SPD to mají přece jenom složitější. Mluvčí SPD Barbora Šťastná například Hospodářským novinám potvrdila: „Dneškem začala oficiální billboardová červnová kampaň SPD, která je průběžná a nesměřuje k žádným volbám.“ Seznam Zprávám ale pro změnu sdělili, že o zahájení kampaně nejde. Hlásíme, že rozumíme – byla zahájena oficiální kampaň, která žádnou kampaní není. Tak hlavně že bylo líp a bude ještě úplně nejvíc nejlíp. Za Okamury, jak jinak.