
Premiér Andrej Babiš FOTO: ČTK
FOTO: ČTK

Vláda hnutí ANO je jako „rodinná firma“ a Andrej Babiš je „hlavou rodiny“, jak sám tvrdí. Do cesty se mu nyní staví služební zákon, který sám odhlasoval. Vadí mu, že nelze jednoduše vyměnit šéfy na ministerstvech v čele s náměstky, což brzdí hlubší invazi „rodiny“ a jejích spojenců do státní správy.
[ctete postid=“183949″ title=“Vrcholný populismus vlády ANO. Zvyšuje penze o 900 korun, dříve je brzdilo“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/02/Němcová-Babiš-385×230.jpeg“ excerpt=“Vláda hnutí ANO předvádí populismus, za který by se nemuseli stydět ani komunisté. “ permalink=“http://forum24.cz/vrcholny-populismus-vlady-ano-zvysuje-penze-o-900-korun-drive-je-brzdilo/“]183949[/ctete]
Služební zákon se stal před několika lety klíčovou mantrou různých protikorupčních bojovníků. Byl líčen jako téměř univerzální všelék odstraňující korupci a vliv lobbistických skupin ze státní správy, kterou prý odpolitizuje a zprofesionalizuje. Všelék od samého počátku do jisté míry iluzorní, o čemž mimo jiné svědčí stoupající zisky z veřejných penězovodů holdingu současného premiéra.
Odpolitizování a stabilita
Zastánci služebního zákona argumentovali i Damoklovým mečem Evropské unie, která jeho přijetím podmiňovala čerpání stovek miliard korun z evropských fondů. To je sice pravda, nicméně konečná podoba zákona zůstávala v rukou domácí politické scény. Ani v Evropě neexistuje jediný možný mustr, použitelný do všech detailů.
Základním smyslem nové normy bylo podle jejích přívrženců přinést do státní správy stabilitu, jelikož každá změna vlády vyvolávala výměnu stovek náměstků, ředitelů i vedoucích oddělení ve vládních resortech. Se zdůvodněním, že každý ministr má právo přivést svůj tým. Změny často zabíhaly až příliš hluboko, což se stávalo předmětem kritiky. Na druhou stranu byly vždy limitovány horizontem nejbližších voleb.
Služební zákon sehrál jednu z klíčových rolí při formování vlády Bohuslava Sobotky. Jeho přijetím podmiňoval její jmenování i prezident Miloš Zeman, i když později napadal vznik pozic tzv. politických náměstků. Uzákonil mimo jiné, že na členy vlády se nevztahuje lustrační zákon.
Posílení státní byrokracie
Nový zákon sice zavedenou praxi odstranil, ale některé jeho přínosy jsou sporné. Státní úředníci sice už nejsou tak snadno odvolatelní, a dokonce získali navíc některé benefity. Posílení moci stále bující státní byrokracie však neznamená viditelný přínos ani pro občany, ani pro podnikání. Naopak. Ani s původně avizovaným odpolitizováním státní správy to není tak slavné, protože v ní zakonzervoval řadu exponentů bývalé vládní koalice, ovšem včetně hnutí ANO.
V rozhovoru pro Právo (20. 2. 2018) premiér Andrej Babiš naznačil, že bude usilovat o hlubší změny zákona o státní službě, než bylo původně avizováno. Už dříve kritizoval jeho nepružnost při zaměstnávání expertů zvnějšku státní správy, nyní však jde mnohem dál.
Nejprve se ohradil proti tomu, že jeho ministři bez důvěry provádějí personální čistky, což je v rozporu s realitou. Asi měl na mysli, že dosud šlo jen o slabý odvar a začátek mnohem hlubších personálních manévrů, ve kterých mu zatím brání legislativa.
Zrušit, vyjmout ze státní služby
„Ve vládě budeme projednávat nový zákon o státní službě a jednou z možností by bylo úplně zrušit politické náměstky a odborné náměstky vyjmout ze státní služby. Je to varianta, o které chceme diskutovat ve sněmovně,“ nastínil svoji představu Babiš. Rozdíl mezi politickými a odbornými náměstky spočívá právě v zákonné ochraně, kdy ti druzí jsou odvolatelní pouze s využitím zdlouhavé a složité administrativní procedury.
Na námitku, že právě kvůli tomu, aby se neustále neměnilo vedení resortů, byl přijat služební zákon, premiér odpověděl: „Není normální, aby hlavní úředník byl víc než vláda a státní tajemník víc než ministr. Není normální, že když přijde ministr, tak si ani nemůže vybrat své přímé podřízené.“ To nevěděl dřív, když pro zákon s celým svým hnutím hlasoval?
V témže rozhovoru si protiřečí, když současně nevylučuje pro něj maximálně výhodný návrh prezidenta Miloše Zemana. Přistoupil by na jeho myšlenku, kdyby ČSSD nominovala na ministerstva vedená hnutím ANO vlastní politické náměstky. Sociální demokraté by ale museli být úplní blázni, kdyby na tuto nerovnou a kapitulační roli přistoupili.
Premiér v demisi však svá slova myslí vážně, když i na sociálních sítích uvádí, že „státní tajemníci a náměstci jsou těžko odvolatelní, i když někteří na ty funkce profesně nemají, a státní tajemníci mají de facto větší pravomoci než ministr“.
Snadnější odvolávání (nejen) náměstků
Výsledkem jsou návrhy změn zákona, které by novým systémem služebních hodnocení usnadňovaly výměnu vedoucích pracovníků na ministerstvech, v čele s odbornými náměstky. Podle kritiků jde o návrat zpět, hrozbu destabilizace státní správy, a popření původního smyslu zákona. U těchto změn navíc neproběhla širší diskuse, což rovněž zapadá do nové firemní kultury vládnutí.
Ačkoli jsou některé výhrady vůči služebnímu zákonu oprávněné, je zapotřebí mít se na pozoru, pokud dnes zákon torpéduje současný premiér Andrej Babiš. Už tradičně předvádí schopnost důrazně popřít vše, co dříve v jiné atmosféře podporoval. A tento názorový veletoč prezentovat svým voličům jako jasný, logický a nevyhnutelný krok.
Šance i pro „odborníky“ KSČM, SPD a Hradu
Na podzim roku 2014, kdy byl služební zákon přijímán, by si šéf antisystémového hnutí ANO nedovolil jeho principy zpochybňovat. Jeho přijetí tehdy zdůvodňoval populárním sloganem nutnosti rozbít „korupční systém tradičních stran“ na státních úřadech.
[ctete postid=“183785″ title=“Jak Zeman prodával ČSSD Babišovi. Výsledkem je chaos na pokračování“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/02/Zeman-ČSSD-sjezd-385×230.jpeg“ excerpt=“Prezident Miloš Zeman se na sjezdu ČSSD předvedl jako obchodní agent Agrofertu “ permalink=“http://forum24.cz/jak-zeman-prodaval-cssd-babisovi-vysledkem-je-chaos-na-pokracovani/“]183785[/ctete]
V únoru 2018 už tento podle jeho slov „v praxi velice zlý, špatný zákon“ nepotřebuje. Naopak potřebuje z vedoucích míst ve státní správě odstranit všechny zaměstnance, kteří nezapadají do schématu jeho „rodiny“, a nahradit je odborníky vlády Agrofertu a jeho spojenců.
Bylo by na místě, aby Andrej Babiš nemlžil, a řekl na rovinu, že před čtyřmi lety sehrál před veřejností nevážně myšlenou taškařici. Tehdy se vezl na protikorupční vlně a využil k tomu řadu užitečných pomocníků typu Rekonstrukce státu a Karla Janečka z Nadačního fondu proti korupci. Ti jsou ostatně už dávno pod jeho rozlišovací schopností, ačkoli se k němu tu a tam stále přivinují.
Vůbec by nepřekvapilo, kdyby tyto změny podpořili komunisté a okamurovci, nejbližší faktičtí Babišovi spojenci. Také přece mají řadu „odborníků“, čekajících na své uplatnění, stejně jako hradní kavalerie klíčového firemního společníka Miloše Zemana.