ROZHOVOR / Covid nás vrátil trochu na začátek. Sice je akce výrazně rozsáhlejší a silnější, ale je to, jak kdybychom pořádali druhý ročník. Navazujeme zpět postupně vztahy s partnery a klienty, kteří akci využívají, říká David Gaydečka o festivalu Metronome Prague, který se koná příští týden na Výstavišti Praha. V rozhovoru pro deník FORUM 24 mluvil o tom, jak bude vypadat letošní šestý ročník, a jak se vůbec hudební festival pořádá.
V čem je letošní Metronome jiný než v předchozích letech?
Letošní ročník přinese spousty novinek. Bude to největší metropolitní hudební událost v ČR. Namísto loňských 40 účinkujících představujeme letos 80 vystoupení kapel, hudebních projektů, speciálů a dj’s. V Praze vystoupí celá řada mezinárodně uznávaných hudebních hvězd, jako jsou např. Jamiroquai, ZAZ, M83, Aurora, Moderat, Tove Lo, Editors, White Lies, J.I.D., Kelvyn Colt. Chystáme výjimečné koncertní sety jen pro publikum Metronome Prague se Zrní, Jamesem Harriesem, Janou Kirschner a skupinou Para, s Midi Lidi originální coververze songů Mekyho Žbirky. Nově máme komplet rap scénu s kultovními jmény i těmi nejmladšími. Vystoupí tam PSH s Live bandem, Supercroo, Pio Squad, Frosti z Polska, i objevy jako třeba Baby G. či Sawsane.
Vyladili jsme zas o kus lépe komfort a služby pro diváky, skvělé gastrozóny, bary včetně výběru sortimentu kvalitních piv, vín, nealko nápojů. Nově přidáváme scénu taneční muziky ve spolupráci s největší událostí na poli taneční muziky u nás, která se jmenuje Beats for Metronome powered by Evropa 2. Poprvé také uvedeme komplexní nehudební program pod hlavičkou Metronome Fair. Letos ho spojuje téma odvaha. Diskuze, workshopy, prezentace neziskových organizací a speciální úniková celofestivalová hra budou nedílnou součástí. Proběhne mezi jednotlivými koncerty i minifestival českých oblíbených podcastů, které budou natáčeny na Metronome Prague s publikem naživo.
V loňském roce jste říkal, že byl festival ztrátový kvůli covidové odmlce. Jak to je letos? „Zaplatí se“ festival sám, nebo budete opět ve ztrátě?
Předpokládáme, že letošní rok bude také ve ztrátě. Covid nás vrátil trochu na začátek. Sice je akce výrazně rozsáhlejší a silnější, ale je to, jak kdybychom pořádali druhý ročník. Navazujeme zpět postupně vztahy s partnery a klienty, kteří akci využívají. Publikum a jeho zájem o Metronome roste, ale stejně tak i náklady akce.
Když jste s Metronomem začínal, překvapilo vás něco na té organizaci?
Že ten začátek bude náročný časově, energií i finančně, to jsme čekali. Na jedné straně jsme nečekali, že se tak rychle Metronome Prague u publika i účinkujících zavede. Hned na druhý ročník dorazil Sting. Letos je to celá řada světových jmen jako např. Jamiroquai nebo M83. Na druhé straně jsme možná čekali větší zájem různých stran ke spolupráci, ale ta se postupně rozjela. No a ta pandemie vše dost zdržela, z toho si neseme následky ještě i teď, ale je to výzva, to vše překonat.
Jak se vůbec shánějí umělci na hudební festival?
Na jedné straně si za první roky získal Metronome dobré jméno u umělců u nás i v zahraničí, tak aktuálně již jednáme s celou řadou umělců pro program ročníku 2024. Na druhé straně nejsme jediní, kteří pořádají takovou hudební akci, v kontextu evropské festivalové scény jsme jedni z dalších několika set akcí, které tu v letních měsících probíhají. Tak se musíme snažit, aby Metronome Prague byl tou akcí, kde chtějí umělci vystupovat prioritně.
Máte nějaká pravidla a podmínky, podle kterých je vybíráte?
Publikum Metronome zajímá současná kvalitní muzika. Jsme vícegenerační akce, takže na programu jsou kultovní jména jako např. Jamiroquai, dnes již i Zaz, hudební speciály, které si přichystali letos Jana Kirschner, James Harries nebo třeba Midi Lidi, kteří přehrajou originální cover verze songů Mekyho Žbirky. Skvělé kytarové kapely z Anglie zastupují letos Editors nebo třeba White Lies. Máme ale i silnou část programu zaměřenou na to, co vzniká právě teď. Těšíme se na Moderat, Auroru, Biig Piig, M83. Z těch nejmladších jmen je to pak třeba Tove Lo, Annet X, Karin Ann a přidali jsme rap scénu, která bude fungovat každý den, včetně vystoupení světoznámé hvězdy žánru J.I.D. v sobotu na hlavní scéně.
Festivaly a kulturní akce pořádáte už několik let, jak se ta scéna za tu dobu proměnila?
Živé hudební zážitky jsou to nejvzácnější, co tu máme. Myslím, že donedávna zájem o ně rostl. Přibylo ale mnoho možností, jak se k muzice dostat online. Jsem zvědavý, jestli to bude dál tak, jak si myslíme my z Metronome Prague, že nadále nejvzácnější bude sdílení, možnost si s přáteli užít muziku v té nejautentičtější podobě naživo.
Na tiskové konferenci k představení doprovodného programu jste vtipkoval, že je to možná poslední ročník, kdy festival pořádají lidé a ne umělá inteligence. Dokážete si představit, že něco takového v budoucnosti nastane? Používá někdo třeba už teď k nějaké organizaci umělou inteligenci?
Tak určitě umělá inteligence bude moct vyřešit to, co nevyžaduje individuální přístup, lidský kontakt, to může být psaní pozvánek, vytváření plakátů s programem akce. Umělecká díla, za kterými bude silný příběh, živou muziku, to si určitě dost počkáme. Ale určitě zažijeme muziku online, kde na první poslech nepoznáme, jestli za tím stojí člověk, či nějaký software. Ta hranice bude tenká. Naživo to zatím bez lidí jednoduše nepůjde. A pak, umělá inteligence si nebude kupovat vstupenky na festivaly, takže publikum nám nemůže nahradit, a pro publikum my ty akce organizujeme.