Tento týden se konalo poslední setkání studentů programu Lídr školy, který připravuje budoucí ředitele škol. Studenti toho pilotního ročníku mají nyní necelý měsíc přípravy na závěrečné zkoušky. Absolvování programu ale hodnotí velmi pozitivně. „Předčil moje očekávání,“ popsala jedna ze studentek.
Národní pedagogický institut (NPI) a organizace Učitel naživo spustily kvalifikační program pro vzdělávání ředitelů škol v září 2022 s finanční podporou ministerstva školství. Program má vedoucí pracovníky škol naučit, jak mohou podporovat pedagogy a zavádět do výuky inovace.
Lídr školy je dvouleté inovativní kvalifikační studium pro ředitele škol, které vzniká ve spolupráci MŠMT, NPI ČR a organizace Učitel naživo. Cílem projektu je podle jeho zřizovatelů mít v Česku takové ředitele, kteří trvale zařizují to, že se v jejich škole každý žák učí naplno a s radostí.
Studium je primárně určeno pro zájemce, kteří potřebují nebo chtějí získat kvalifikaci pro výkon funkce ředitele školy, ale také pro zástupce ředitele, členy vedení školy a učitele. Součástí je také praxe u zkušených ředitelů jiných škol.
Do pilotního ročníku se přihlásilo 210 uchazečů, přijato bylo 72. Z toho jde nyní 67 k závěrečným zkouškám, které se konají za necelý měsíc.
„Před třemi lety se zdálo, že tak velký a složitý projekt snad ani nerozjedeme. Teď se ale ohlížím za obrovským množstvím práce organizačního a lektorského týmu a nemůžu uvěřit tomu, jak kvalitní studium se nám podařilo odpilotovat,“ říká manažerka projektu Kristýna Sovinská. „Pevně věřím, že studenti opravdu budou posouvat své školy k lepšímu,“ dodává.
Náměstkyně ředitele NPI Klára Bezděková novinářům řekla, že doufá, že program zůstane v institutu trvale. Od 4. dubna už probíhá nábor do dalšího ročníku. „Specifikem programu je větší míra pozornosti, která je věnovaná leadershipu. Je to možné proto, že je tam větší časová dotace, než mají ostatní kvalifikační kurzy pro ředitele škol,“ popsala.
Právě schopnosti leadershipu jsou podle ní pro ředitele škol důležité. „Je velmi zřejmé, že dobrou školu dělá silná vize a dobré vedení školy. Záměrně říkám vedení, a ne řízení,“ podotkla.
Jedním ze studentů byl ředitel ZŠ a MŠ Loučovice Jan Vopátek. „Výborné bylo, že lektoři a organizační tým Lídra školy mnoho setkání plánovali v dobu, kdy jsme potřebovali využít některé tyto dovednosti. Byla tam například příprava na zápis a my jsme měli zápis potom za měsíc, takže jsem mohl použít ty informace, které jsme se dozvěděli,“ popsal na dotaz deníku FORUM 24.
Další studentka Dagmar Kubíčková hodnotí program velice pozitivně. Pomohl jí i při konkurzu na pozici ředitele, který minulý týden vyhrála. „Do konkurzu jsem šla s velkým očekáváním, co se bude dít, na co se budou ptát. Po studiu jsem byla nádherně připravená, měla jsem povědomí o všech oblastech, co je potřeba vědět,“ popsala pro FORUM 24. „Musím říct, že to předčilo mé očekávání,“ hodnotí svou zkušenost s programem.
Ředitelé škol jsou v Česku často zatížení administrativou a organizačními záležitostmi instituce, kvůli tomu nemají prostor věnovat se přímo výuce a vytvářet podmínky pro růst učitelů. I to je podle průzkumu agentury PAQ Research jeden z důvodů, proč české školství zaostává za těmi nejlepšími ve světě, jako je Estonsko, Finsko, Nizozemsko nebo Kanada.
Ředitelé mateřských, základních i středních škol jsou do funkce obsazováni vždy na šest let, poté se buď zúčastní výběrového řízení, nebo končí. V rámci výběrového řízení ale nemusí znovu uspět. Zájem o post ředitele ale není velký, ve školním roce 2021/2022 se podle dat České školní inspekce do 41 procent konkurzů přihlásil jediný uchazeč. V některých případech se dokonce nepřihlásil nikdo.