V uplynulých letech jsme byli svědky nástupu mnohých trendů v automobilovém průmyslu. Ať už se jedná o postupný přechod k elektromobilitě, či prudký vývoj souvisejících technologií, všechny mají jednoho společného jmenovatele: Teslu. Příznivý pro ni byl rovněž nástup amerického prezidenta Joea Bidena, který slibuje velkolepé investice do „zelených“ technologií.
Obrovského budoucího potenciálu si brzy všimli také investoři a nyní oceňují Teslu na zhruba 600 miliard dolarů, přestože čistý zisk firmy za rok 2020 nepřekonal ani hranici jedné miliardy. Většina čistého zisku navíc nepocházela z prodeje aut, nýbrž z emisních povolenek a Bitcoinu. Nebýt jich, byla by firma stále ve ztrátě.
Na poměry automobilového odvětví je ale růst Tesly vskutku výjimečný. Během prvního letošního čtvrtletí dodala zákazníkům 184 800 vozidel, což představuje více než stoprocentní meziroční růst. K historicky nejlepšímu výsledku přispěl především Model 3, který zůstává jedním z nejprodávanějších elektromobilů na světě. Za celý rok 2021 očekává Tesla padesátiprocentní nárůst dodaných vozidel oproti loňskému roku.
Evropský vítěz
Na první pohled by se tak mohlo zdát, že konkurence zaspala a je v elektromobilitě za Teslou roky pozadu. Opak je však pravdou. V Evropě se rýsuje velký konkurent: koncern Volkswagen. Skandál Dieselgate společně s přísnými emisními nařízeními EU v podstatě určil jeho směřování k elektromobilitě. A jeho masivní investice do vývoje se nyní začínají vyplácet.
Čistě elektrické modely jako Audi e-tron, Volkswagen ID.3 nebo Porsche Taycan patří na evropském kontinentu mezi nejprodávanější. Koncern VW díky nim získal na zdejším trhu dominantní tržní podíl a v příštích letech by měl od Tesly převzít i celosvětové prvenství. V Evropě jeho výhoda spočívá v už zavedených výrobních kapacitách a silné tradici značky, která je pro konzervativnější zákazníky lákavější než Tesla.
USA
Tesla to nebude mít jednoduché ani ve Spojených státech. Zdejší tradiční automobilky se pomalu, ale jistě vydávají cestou elektromobility. Například Ford připravuje elektrickou verzi svého nejpopulárnějšího pickupu F-150, který bude přímo konkurovat futuristickému Cybertrucku od Tesly.
Největší hrozba ovšem nemusí pocházet z řad zavedených automobilek. O oblast elektromobility se totiž zajímá také společnost Apple. Té v roce 2017 Elon Musk dokonce nabídl Teslu, která se v té době potýkala s velkými finančními problémy a pohybovala se na pokraji krachu, odkoupit. CEO Applu Tim Cook ale nabídku získat Teslu za desetinu dnešní ceny odmítl. Objevují se však zprávy, že Apple začal pracovat na vývoji vlastního automobilu. Pokud dovede projekt „Apple Car“ ke zdárnému konci, budou se zákazníci moci těšit na autonomní řízení či propracovanou integraci s mobilním systémem iOS.
To by pro Teslu bylo problematické ze dvou důvodů. Jednak se dá očekávat, že automobil Applu bude po softwarové a technologické stránce takřka bezchybný, čímž by Tesle sebral její hlavní konkurenční výhodu. Navíc je také pravděpodobné, že by byl populární především mezi hlavní zákaznickou základnou Tesly – technologickými nadšenci, kteří nemají hluboko do kapsy. Mohl by tak Teslu připravit o nemalý podíl zákazníků. Naštěstí pro Teslu by však dle dostupných informací výroba neměla začít dříve než v roce 2024. Tesla tak má stále poměrně dost času pokusit se na tuto hrozbu připravit.
Esa v rukávu
Bohužel pro Teslu se i sektor elektromobility, podobně jako většina ostatních perspektivních oborů, vyznačuje tvrdou konkurencí. Fanoušci a investoři Tesly však doufají, že Elon Musk vytáhne další eso z rukávu, které by Tesle pomohlo udržet svou konkurenční výhodu. Tím by mohl být loni přestavený Cybertruck, na který Tesla již obdržela přes milion objednávek. Výhodu by mohl poskytnout i elektrický nákladní tahač Tesla Semi, vybavený částečně autonomním řízením.
Právě softwarovou výbavu a plně autonomní řízení označují experti za největší konkurenční výhodu Tesly do budoucna. Je však otázkou, jak rychle se podaří vyvinout funkční systém, který už nebude vyžadovat opravdu žádný zásah řidiče. Překážkou je zatím také legislativa, bránící v mnoha zemích nejen nasazení, ale i testování podobných technologií ve skutečném provozu. Čím déle tento proces potrvá, tím hůře pro Teslu a její akcionáře. Každá prodleva totiž poskytuje čas konkurentům tento náskok smazat.
* * *
Deník FORUM 24 dává prostor mladým ekonomům a nadaným studentům, aby se zapojili do veřejné debaty o současné krizové situaci v souvislosti s koronavirem, jeho ekonomických dopadech, veřejných financích a ekonomice jako takové. Ve spolupráci s Institutem ekonomického vzdělávání (INEV) proto pravidelně zveřejňujeme jejich texty. INEV vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda – největší ekonomická soutěž v České republice. Institut je možné podpořit zde.