Věčná naděje v podobě čtvrtého operátora nevyhasíná ani po letech, je však zcela lichá. Česká republika má i nadále jedny z nejdražších dat v Evropě a podle nejnovější analýzy Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) mobilní trh nutně potřebuje regulaci, jinak ke změně nedojde ani za pět let. Ještě nedávno předseda vlády Andrej Babiš změny sliboval, navzdory komplikované situaci. Dnes už ale o čemkoli takovém zarytě mlčí.
„Věřte mi, že skutečně je priorita hnutí ANO a moje priorita, abych něco s těmi předraženými mobilními daty a mobilními operátory udělal,“ sliboval premiér Andrej Babiš ještě v roce 2019 ve svém marketingovém videu na facebooku. Jindy zase řekl, že chce operátory dotlačit k výhodným cenovým podmínkám. „A stejně je to o tom, aby čtvrtý operátor skutečně přišel a nebyl závislý na stávajícím kartelu,“ řekl.
Tehdy téma drahých dat sám otevíral a působil, že pro nezbytnou změnu má zájem skutečně něco udělat. Od té doby se však nestalo vůbec nic. Česká republika stále patří mezi nejdražší co do nabídky mobilních služeb. Horší cenu má v Evropské unii už jen Řecko.
Cena základních tarifů se zlepšuje velmi pomalu a záleží na každém zákazníkovi, aby si vymohl lepší cenu na zákaznické lince. Operátoři po kolečku výhrůžek o odchodu ke konkurenci mají pro své zákazníky připraveny speciální „podpultové“ nabídky, nelze však tvrdit, že by šlo o důstojnou hru.
Situace na tuzemském trhu je totiž dlouhodobě mimořádně složitá. Operátoři jako takoví se na českém trhu od roku 2000 (kromě odlišných názvů a proměn vlastnických struktur) nijak zásadně neproměnili, kromě operátorů tzv. virtuálních, jejichž cenová politika podléhá nabídce trojlístku operátorů hlavních – tedy O2, Vodafonu a T-Mobilu.
Tihle hráči si diktují ceny na trhu, jak jenom chtějí. Naději na změnu představoval onen vstup čtvrtého operátora, který je ale pro další zájemce, nezávislé na dosavadních firmách, téměř nemožný. Do nové sítě by museli investovat miliardy, přijít se zásadní cenovou nabídkou a odlišit se tak, aby na trhu vyvolali dostatečně silnou reakci zákazníků. Což je těžké. Zákazníky v Česku lze už jen přetahovat od konkurence a nové není kde brát.
Ani reakce státu nebyla v této věci příliš shovívavá. Když se čtenáři na serveru Aktuálně.cz ptali Lubomíra Bokštefla, tehdejšího náměstka ministra průmyslu zodpovědného za elektronické komunikace, z jakého důvodu nejsou v Česku mobilní data stejně levná jako v Polsku, odpověděl toto: „Drzá odpověď z mé strany, za kterou se omlouvám: Chcete služby jako v Polsku? Odjeďte do Polska.“
Bokštefla do čtrnácti dnů od tohoto výroku odvolali, na zprávě, kterou tímto vyslal, to však nic nezměnilo. A situace přetrvává dodnes. Od Andreje Babiše mezitím šlo o populistický výrok, který však nedokázal nijak naplnit.
Selhání mobilního trhu vykazujícího charakter oligopolu, píše analýza ČTÚ
Podle nejnovější analýzy Českého telekomunikačního úřadu (k dispozici zde) je tuzemský mobilní trh mimořádně pokřivený a vyžaduje „preventivní regulaci“, tzv. ex ante. „Identifikovaná selhání jsou dlouhodobého a strukturálního rázu a vyžadují efektivní a včasné uplatnění povinností přístupu a cenové regulace a následného trvalého regulačního dohledu a k tomu potřebných povinností v oblasti nákladového účetnictví,“ stojí v analýze ČTU.
„S ohledem na popsané bariéry vstupu na trh a dlouhodobá selhání na velkoobchodním trhu mobilních služeb se s ohledem na výše uvedené jeví uplatnění nástrojů ex ante regulace jako nezbytné,“ doplňuje text.
Společná dominance mobilních operátorů na trhu podle úřadu vykazuje charakter oligopolu. Virtuální operátoři dostávají od hlavní trojice velkoobchodní ceny dat za 1 přenesený MB a od této ceny pak teprve mohou vytvářet nabídky pro své vlastní zákazníky. Tyto ceny jsou však dle zprávy nevýhodné.
„V období 2015–2020 byla velkoobchodní cena vždy vyšší nebo minimálně rovna ceně maloobchodní. V roce 2020 dosáhla průměrná maloobchodní cena 1 MB přenesených dat úroveň přibližně 0,05 Kč bez DPH a průměrná velkoobchodní cena úroveň 0,09 Kč bez DPH. Velkoobchodní cena tedy činila téměř dvojnásobek maloobchodní ceny,“ píše se v analýze.
Zároveň přináší ne zcela pozitivní predikci do budoucna. „Významné zvýšení konkurence na maloobchodním i velkoobchodním trhu není možné očekávat dříve než v horizontu 5 let,“ konstatuje zpráva. Nelze také podle ní očekávat, že by „bez uložení nápravných opatření došlo k zásadní změně na trhu, která by vedla k podstatnému zvýšení míry hospodářské soutěže a úpravě podmínek velkoobchodních vztahů tak, aby umožňovaly virtuálním operátorům ziskově působit na maloobchodním trhu.“
Jedním z řešení by podle ČTÚ mohla být změna pro stávající hlavní operátory O2, T-Mobile a Vodafone. Měli by mít povinnost umožnit přístup k velkoobchodním mobilním službám virtuálním operátorům za lepší cenu, která by jim umožnila vytvořit skutečně konkurenční prostředí. Žádnou regulaci však současný trojlístek nechce připustit.