Ostravské Dolní Vítkovice se staly výstavními prostory architektury, designu, módy a filmu. Tedy alespoň na pár dní, když minulý týden první ročník Fest1valu vnesl do bývalých prostor ostravských železáren uměleckého ducha. Multižánrový festival představil po dobu pěti dní to nejlepší nejen z české aktuální tvorby od skla před fotku až po módní přehlídky.
Národní památka Dolní Vítkovice poskytla Fest1valu ideální prostory. Industriální architektura skvěle kontrastovala s moderní designérskou tvorbou. Slunné počasí prvního květnového týdne navíc přilákalo mnoho náhodných návštěvníků. Fest1val byl rozdělen na tři hlavní části. Architektura a design spadala pod PULSE, což je dlouhodobý projekt, jehož hlavním cílem je především propojování kreativců z Česka, Slovenska, Maďarska, Polska a Rakouska. International Film Festival Ostrava neboli IFFO představilo čtyři filmové předpremiéry a UNOS se zase věnoval módě.
Zahajovací vernisáž Fest1valu patřila Ronymu Pleslovi a Dominice Petrtýlové. Rony Plesl patří mezi nejvyhlášenější české sklářské designéry, který mimo jiné získal i ocenění Czech Grand Design v kategorii Designér roku. Jeho nejnovější objekty Uranium ROSE a Crystal ROSE inspirované knihou Nebe nezná vyvolených Ericha Mariy Remarquea umístil do podzemí ostravských železáren. Dominika Petrtýlová rozzářila temné podzemní chodby sklem s neony plnými mýtických postav. Pomocí ručně foukaného skla a malbou sklářskými barvami přenesla návštěvníky do fantazijního světa.
„Ostrava je bez nadsázky pulzující region, Dolní Vítkovice jsou navíc architektonicky i svou industriální estetikou zcela výjimečné,“ řekl zakladatel projektu PULSE Miloš Štěpař. Kromě nesčetných setkání a přednášek byl pro návštěvníky Fest1valu připraven doprovodný program v podobě několika výstav. Velká část z něj byla věnována architektovi českého původu Janu Kaplickému, který je u nás známý především kvůli návrhu Národní knihovny na Letenské pláni.
Návštěvníci měli jedinečnou příležitost ponořit se do realistické repliky londýnské pracovny Jana Kaplického s původním vybavením, včetně psacího stolu, knihovny a ikonické pohovky spolu s artefakty z jeho rodiště, vily na pražské Ořechovce, a také díly jeho otce Josefa Kaplického. Kromě toho byla k vidění i jeho sbírka kreseb. Neobvyklým prostředím pro výstavu byl dlouhý betonový tunel, který se stal domovem téměř tří tisíc architektonických a designových detailů zachycených Adamem Štěchem, kurátorem a architektonickým nadšencem. Výstava dorazila přímo z Milánského design weeku a zachycovala Adamovu vášeň pro interiéry i exteriéry.
Módní únos
Slovenská lifestylová platforma Virvar měla na starosti UNOS, kde v rámci programu „unesla“ status quo, publikum i narativ na ostravské území a ukázala to nelepší z módního řemesla. Mezi nejzajímavější prezentace patřila kolekce NANICHE od české návrhářky Natalie Dufkové, jejíž tvorbu inspirovala sklářská výtvarnice Vladimíra Klumpar. Návštěvníci tak mohli spatřit nejen vzdušné šaty s volány v modré, fialové či žluté, které jsou typické pro Nataliinu tvorbu, ale také skleněné plastiky v podobě asymetrických spirál. Sklo se stalo i součástí oblečení, kde například kabelky měly skleněná ucha.
Tereza Vu, absolventka London College of Fashion, je jediná designérka české módní scény věnující se tvorbě spodního prádla na úrovni vysoké krejčoviny. Svoji kolekci představila pomocí klasické přehlídky, kterou následovala designová instalace, takže si ji návštěvníci mohli prohlédnout zblízka i později. „Kolekce Temná duše je inspirována filmovými divami a jejich dvojím životem. Navenek sláva, opulentní večírky a pomyslný šťastný život, uvnitř temnota, vyhoření a narůstající deprese,“ popsala novou kolekci návrhářka.
Vyvrcholením sekce UNOS se stala přehlídka Borise Kráľe na zámku Vítkovice. Podobně jako Tereza i Boris je jedním z mála lokálních tvůrců věnujících se vysoké krejčovině. „Kolekce byla značně inspirovaná samotnou lokací a její historií. Výrazné střihové prvky vycházely z husarských sak a jejich zdobení. Zámek kdysi patřil rodině Rothschildů a při navrhování jsem si představil, co by asi madame Rotschild nosila na zahradní večírky, formální večeře a audience,“ popisuje Boris.
Přesně tak to bylo. Hostům sedícím na nádvoří zámečku představily modelky Borisův bezchybný krejčovský um. Husarská saka kombinoval se třpytivými krystaly české značky Preciosa. Večerní šaty doplňovaly rukavičky. Modelky se po projití mezi diváky zastavovaly na zámecké terase, kde až do konce přehlídky zůstaly jako sochy, které perfektně doplňovaly zámeckou atmosféru.
Mezinárodní filmový festival IFFO přinesl snímky jako Mikýřova hysteorie českých dějin, Přišla v noci, dokumentární film Django a Jedna noc. Kapela Chinaski zde také představila svůj dokument s názvem Každej ví kulový. Kromě filmových premiér bylo pro diváky také otevřeno letní kino.