Česko by do budoucna mělo více regulovat mediální trh, aby se nestalo, že ho celý bude ovládat jen jeden dominantní hráč, řekl ve středu Bohuslav Sobotka. Mediální vliv a moc ministra financí Andreje Babiše, majitele mediálního domu Mafra, však podle premiéra není tak velký, aby někomu vadil. Limity by podle premiéra Sobotky mohly být stanoveny například procentuálním podílem na mediálním trhu a do nich by se prý Babiš zřejmě vešel. Řekl to ve středu večer novinářům po jednání se členy Evropské vysílací unie, která sdružuje evropská veřejnoprávní média.
Nesmí dojít k vytvoření monopolu, ale Babiš může být v klidu
„To, co asi do budoucna budeme muset řešit z hlediska naší mediální legislativy, je otázka určitého křížení vlastnictví, tak abychom tady v České republice neumožnili vytvoření nějakého monopolu na vlastnictví médií. A tady je potřeba, abychom se inspirovali ve vyspělých zemích a zavedli do naší legislativy určité pojistky,“ je přesvědčen ministerský předseda. Babišovy tendence monopol získat si však předseda vlády nevšiml. „Já myslím, že dva celostátní deníky se do toho ještě vejdou,“ poznamenal Sobotka. Předseda vlády však zapomněl na to, že Babiš vlastní i nejposlouchanější rádio Impuls a je veřejným tajemstvím, že ovládá vysílání komerční FTV Prima.
Jde o systém, ne o konkrétní osoby
Jak si myslí Sobotka, nejde v první řadě o konkrétního majitele, ale o udržení různorodosti na trhu. O možných návrzích se podle něj nyní vede debata na ministerstvu kultury. Jako příklad řešení situace uvedl Sobotka regulaci hospodářské soutěže, kde se jinak pohlíží na subjekt, který má pět procent na trhu, a jinak na subjekt, který ovládá 60 procent. „Takže, já si myslím, že bychom obdobné regulace mohli zavést i v mediální oblasti. To znamená, aby tady byla jistá bariéra, která by bránila tomu, aby například jedna firma nebo dvě firmy totálně ovládly mediální prostředí v České republice,“ uvedl Sobotka.