Převzato s laskavým svolením redakce serveru HlídacíPes.org.
Zatavíme zdražování. Hlavní tahák předvolební kampaně SPD vzal na komunální úrovni za své přesně ve chvíli, kdy se Okamurovi lidé vlivem různých okolností dostali do vedení radnic. Příklady najdeme na severu Čech, třeba v Ústí nad Labem nebo v Děčíně, kde SPD vládne spolu s hnutím ANO. Nejenže zdražování nezastavila, ale hned první kroky naopak vedly ke zdražení dopravy, odpadů nebo vstupenek do zoologické zahrady.
„Hnutí SPD bude na úrovni samosprávy města Ústí nad Labem v první řadě prosazovat zájmy svých občanů,“ sliboval lídr ústecké SPD Bohumil Ježek na předvolebních letácích. Po volbách k tomu přibyly ještě zájmy přeběhlíků, kteří umožnili vznik koalice s hnutím ANO, a jejich kamarádů. Obsadili křesla radních, výbory a komise a odměnili přeběhlíky Věru Nechybovou a Pavla Tošovského placenými funkcemi náměstkyně a radního.
A jak už to v politické realitě chodí, opustili svůj program a zahájili zdražování na mnoha frontách.
Od 1. ledna budou Ústečané za svoz odpadu platit 720 korun, senioři polovic. Dosud byl systém bezplatný. Městské zastupitelstvo to na konci listopadu schválilo hlasy ANO, SPD a právě dvou zmíněných přeběhlíků. Když se podíváme do předvolebního programu SPD, najdeme tam úplně jiné sliby:
„Zachováme bezplatný svoz komunálního odpadu, zřídíme městskou organizaci na úklid města.“ Když došlo na vysvětlování, ukázala SPD – ne úplně překvapivě – na Fialovu vládu.
„Náš původní plán, kdy jsme šli v létě do voleb s jasným požadavkem pro zachování svozu odpadů zdarma, vzal z níže uvedených důvodů za své a pro zachování finanční stability města jsme byli nuceni uvedenou vyhlášku podpořit a platby za odpady opět zavést. Nikdo z nás neočekával, že nás v tom současná pětikoaliční vláda nechá samotné a neudělá zhola NIC pro zmírnění dopadu na občany i obce,“ uvedlo hnutí na svých sociálních sítích.
Vzápětí zdražila také ústecká MHD, která je plně v rukou města a rada vykonává v dopravním podniku funkci valné hromady. Se zvýšením jízdného souhlasila hned na svém prvním povolebním jednání 14. listopadu, přirozeně už za účasti zástupců SPD. Nově budou cestující platit za základní jízdenku 24 korun, což představuje zhruba dvacetiprocentní zdražení.
I zde město ukázalo na jiného viníka, v tomto případě na kraj a jeho integrovaný dopravní systém. „Krajští radní navýšili ceny jednotlivých jízdenek o čtyřiadvacet procent. Díky rozhodnutí představenstva dopravního podniku a souhlasu rady města ale ceny v ústecké MHD nevzrostou tak dramaticky,“ uklidnila obyvatele města mluvčí dopravního podniku Jana Dvořáková.
V programu SPD ale najdeme i sliby do budoucna, které se týkají zadlužování města. Přesněji řečeno jeho nezadlužování: „U města a jeho obvodů prosadíme vyrovnaný rozpočet bez dluhů.“
O rozpočtu jednala poslední městská rada na svém posledním zasedání 28. listopadu a prosincovému zastupitelstvu ho předkládá se schodkem 285 milionů korun. Ten ale bude pokryt z přebytků hospodaření města v předchozích letech, čili prakticky je možné mluvit o rozpočtu, který budoucí generace nezadlužuje, jen „projídá“ přebytky z minula.
To už ale neplatí o dalším návrhu, který vládnoucí hnutí ANO a SPD vymyslela. Město hodlají zadlužit úvěrem ve výši 300 milionů korun a žádají o souhlas zastupitelstvo. Kouzlo úvěru spočívá v tom, že by byl čerpán v letech 2023 až 2026, tedy stávajícím vedením města, ale splácet by Ústí nad Labem začalo až v roce 2027, tedy po příštích komunálních volbách. Splacen by měl být dokonce až v roce 2033.
Za všechno může Fiala
S heslem o zastavení zdražování šla do voleb i SPD v sousedním Děčíně. I zde vznikla po volbách koalice s hnutím ANO a i tady zahájili zdražováním.
Jak napsal Děčínský deník, nová městská rada odsouhlasila zvýšení vstupného do zoologické zahrady o 30 korun pro dospělého a 20 korun pro dítě. A uvažuje se i o zvýšení ceny jízdného v MHD a poplatku za svoz odpadu.
A i v Děčíně může za odklon od předvolebních slibů vláda Petra Fialy. Aspoň podle náměstka primátora za SPD Jaroslava Foldyny. „Byli jsme připraveni bojovat s drahotou velmi razantně, ale nelze to dělat ve chvíli, kdy Fialova vláda přistoupila na Green Deal, na emisní povolenky, na jakási embarga,“ řekl Foldyna. Přistoupení ke Green Dealu ovšem odsouhlasila už vláda Andreje Babiše, emisní povolenky jsou ještě staršího data, podotýká Děčínský deník.
Co se zadlužování týče, i v Děčíně prý uvažují o úvěru v řádu nižších stovek milionů korun.