Strany zřejmě budou mít od příštího roku zákonem omezeny výdaje na volební kampaně. V případě voleb do Sněmovny budou moci utratit maximálně 90 milionů korun. U dalších typů voleb s výjimkou komunálních bude tento strop nižší. Zavést to mají novely volebních zákonů, které dnes schválila Sněmovna. Změny ještě musí potvrdit Senát. Přesto už dnes je zřejmé, že tento zákon bude možné obejít. Stejně jako to udělal před lety Andrej Babiš, když natočil reklamu na Vodňanské kuře s Jaromírem Jágrem.
Ministr financí v roce 2013 před parlamentními volbami pravidla porušil tím, že měsíc před nimi prezentoval reklamu na Vodňanské kuře. Přitom v tomto období před volbami je striktně politická reklama zakázána. Protože ovšem firma na drůbeží výrobky spadá pod Agrofert, nebyla tato prezentace brána jako politická. Na tuto nedokonalost předkládané novely zákona upozornil ve Sněmovně poslanec Martin Plíšek z TOP 09. „Novela to například reklamu na Vodňanské kuře. Kampaň politiků v soukromých reklamách omezená nebude. Je to proto jen formální,“ myslí si Plíšek.
Novely počítají také s povinným zřízením transparentních volebních účtů a podřízením kontroly financování stran chystanému Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. K této instituci měli výhrady zástupci KSČM i ODS.
V případě krajských voleb má být limit stanoven na sedm milionů korun na kraj. Kandidáti na senátora by podle návrhu nesměli dát za kampaň více než 2,5 milionu korun. Padesátimilionový strop by nadále měli dodržovat i kandidáti na prezidenta. Zavedení limitů se nemá týkat voleb do zastupitelstva hlavního města, byť plní roli krajského zastupitelstva.
Norma má také zvýšit stranám pro sněmovní a evropské volby volební kauci, tedy příspěvek politických stran státu na volební náklady, a to z 15.000 na 19.000 korun. Ministerstvo vnitra to zdůvodnilo inflací.
Poslanci vládní předlohu doplnili o omezení kampaně, kterou by ve prospěch konkrétní strany či kandidáta prováděli nekandidující jednotlivci, firmy nebo spolky. Museli by se u úřadu pod hrozbou sankce zaregistrovat a do kampaně by nesměli investovat více než 1,8 milionu korun v případě voleb do Sněmovny.