
Xindl X FOTO: Pavel Hofman
FOTO: Pavel Hofman

Ondřej Ládek, veřejnosti spíše známý jako Xindl X, vydává novou desku. Jak sám doufá, měla by být jiná než všechny ostatní. Každopádně by však neměla potlačovat hudebníkovy názory, které jsou pro něj důležitou součástí jeho tvorby. V rozhovoru pro Revue FORUM Ládek vysvětluje, jak deska vznikala, proč má v jednom ze svých klipů čápa, nebo popisuje, jak moc ho děsí návrat komunistů k moci.
Ondřeji, jaký máte pocit ze své nové desky Sexy Exity?
Jako u každé nové desky mám pocit, že je to ta nejlepší. Pokud by to tak nebylo, je to znamení, že jsem něco udělal blbě. Mám pocit, že je to docela rozmanité. Před rokem jsme dali dohromady novou sestavu kapely a chtěli jsme si natočit i nějaké nové věci, abychom se neprezentovali jenom těmi starými, zděděnými. Obsáhli jsme věci, co jsou živě hratelné. Je tam třeba písnička se symfoňákem, věc udělaná s gospelovým sborem nebo lehké country. Ale některé elektroničtější věci jsem natočil bez kapely s různými producenty. Třeba písničku Pouze jednou, která je asi nejtanečnější věcí, kterou jsem do té doby měl.
V písničkách Dřevo a Alenka se zabýváte problematikou sociálních sítí a internetu. Trápí vás tohle téma?
Docela ano, protože si říkám, že už spolu lidé dneska daleko víc komunikují po sociálních sítích než ve skutečnosti. Tím pádem taky daleko častěji vstupujeme do komunikace s lidmi, kteří nám nejsou tolik blízcí, a naše mínění pak mohou ovlivňovat různí trollové. Vůbec mi připadá, že je daleko opravdovější, co si řekne člověk tváří v tvář. Na Facebooku může být každý za hrdinu a dělat na ostatní lidi ramena, protože ví, že se mu to nevrátí. Nepřijde mi to jako plnohodnotný svět. V tom světě tady bychom měli být a neutíkat z něj. Mám dojem, že se to generaci od generace stupňuje a trochu se bojím, co potom budou dělat moje děti a děti mých dětí.
Pro vás jsou však sociální sítě hodně podstatné, ne?
Jako pro muzikanta ani ne, ale jako pro veřejnou osobu ano. Dneska už je daleko větší důraz kladen na to, že muzikant by neměl být jenom muzikant, ale vlastně i nějaký svůj mluvčí. Mně imponovala ta dřívější doba, kdy rockové hvězdy chodily jen na koncerty, s nikým se nebavily a všechny posílaly do háje. K člověku promlouvaly jen skrz svoje písničky a lidi si mohli domýšlet, co za tím je. Toto poetično sociální sítě sebraly, protože najednou dneska každý čeká, že muzikant bude s fanoušky komunikovat na sociálních sítích, a kdyby to nedělal, tak to berou v podstatě jako urážku nebo nějakou namyšlenost.
V písničce Já nic, já muzikant zpíváte, že je lepší neříkat nic než pro rozdílné názory ztratit fanoušky. Je to opravdu lepší?
Myslím si, že to lepší není, ale hodně lidí, včetně rodičů, mi říká: „Nemůžeš jim tohle říkat, vždyť tím spoustu lidí urazíš a odradíš je od toho, co děláš.“ Ale já si trvám na tom, že je to můj názor. Lidé, kteří mě poslouchají, to dělají proto, že je baví moje texty a mají rádi nějaké moje názory. Bohužel je taky pravda, že lidé často mají rádi některé moje názory jenom v momentě, kdy se shodují s těmi jejich. Nechtěl bych začít měnit svoje názory kvůli tomu, abych neztrácel fanoušky. Připadá mi, že se mnoha muzikantům vyčítá, že píší o politice. Vždycky když jsem měl nějakou třeba jen lehce politickou písničku, spousta lidí mi psala, abych se radši držel svého kopyta a dělal jenom muziku. To je ovšem nesmysl. Vždyť součást muziky jsou texty a součástí textů jsou názory. V momentě, kdy my tady na tu hru přistoupíme a nebudeme zpívat o politice, tak to za chvilku bude celé o nás bez nás. To by bylo špatné.
Zpíváte i o cenzuře, myslíte, že ji u nás máme?
Myslím, že nějakým způsobem určitě funguje. Taková opatrná. Třeba v rozhovorech jsem zatím nenarazil na to, že by někdo něco cenzuroval. Ale mám dojem, že články v médiích se vždycky dají postavit tak, aby vyznění bylo ve finále trochu jiné. Třeba aby hrálo do karet těm lidem, co daná média vlastní.
Vy se k politice jednou za čas vyjadřujete. Třeba v písničce Zdravíme vás, pane prasident, nebo když jste zpíval o EET. Nyní máte v klipu k písničce Byznys čápa. Je to ztělesnění nějakého politického názoru?
Písnička Byznys pro mě byla poměrně nepolitická. Je především o bývalých kamarádech, kteří přestanou zvedat telefony, když se jim nehodíte do krámu. Ondra Pfeiffer se ale v tom klipu lehce rozmáchl a začal to pojímat v trochu širším kontextu, což se mi líbí. Myslím, že v dnešní době je čáp symbolem lidí, kteří se domnívají, že si tady můžou všechny koupit.
Co si Xindl X s odstupem myslí o písni Čecháček?
Myslí si, že na umělce a jejich politické názory lidé víc slyší?
Jak dlouho vám trvá napsat desku?
Kdo je Xindlův nejpřísnější kritik?
Pojede na turné?
Tohle a mnohem víc se dozvíte v aktuálním vydání Revue FORUM. Předplaťte si ji ZDE!