Babišova vláda protlačila ve Sněmovně rekordní schodek státního rozpočtu 500 miliard korun do dalšího kola projednávání v rozpočtovém výboru. Čelí kritice za chaotický postup a předkládá chimérické plány prostavět ještě letos 200 miliard jen v dopravní infrastruktuře.
Koronavirová krize přišla vládě Andreje Babiše nesmírně vhod. Už při loňském schvalování státního rozpočtu na rok 2020 bylo jasné, že plánovaný schodek 40 miliard je z důvodu zpomalující ekonomiky jen powerpointové číslo, které nemá nic společného s realitou. K jeho zřetelnému propadu by došlo tak jako tak.
O tom svědčil průběžný vývoj rozpočtu za první dva měsíce letošního roku, signalizující nejhorší bilanci od vzniku České republiky. Proto se dnes populistické vládě nesmírně hodí kamuflovat rozpočtovou politiku odkazy na krizi. To je jen část pravdy, ale i proto, že ji v zásadní míře ovlivnila restriktivní vládní nařízení a nedostatečná a pozdní pomoc poškozené ekonomice.
Rozpočtový mejdan pokračuje
Pokud by někdo očekával, že se v době hrozícího dramatického zadlužování státu projeví snaha o úspory v provozu rozbujelého státního aparátu, byl by rychle vyveden z omylu. Pravý opak je pravdou. Vláda hodlá v rozpočtovém mejdanu pokračovat s takovou razancí, že nebezpečně hazarduje s budoucností střední a mladší generace.
Před půlbilionovým schodkem varovala Národní rozpočtová rada složená z expertů s nezávislým pohledem na rozpočtovou politiku. Navýšení deficitu v této výši považuje za předčasné a neodůvodněné tvrdými daty, která budou známa na přelomu července a srpna.
Ministryně financí Alena Schillerová v aktuálním navýšení schodku o 200 miliard korun vyčíslila, že 63 miliard bude činit další propad příjmů kvůli horšímu než do té doby očekávanému vývoji ekonomiky. Zbylých 137 miliard korun připadá na výdaje, které měly jít původně do rozpočtové rezervy, a nebylo předem jasné, na co budou využity.
To je prvopočátek festivalu absurdit, které Babišova vláda navršila při prosazování obřího deficitu, dokonce s původním arogantním záměrem zrychleného projednání v legislativní nouzi.
Babišova vata
Podobnou argumentaci používaly opoziční strany, které varovaly před zneužitím současné situace a netransparentním mrháním penězi daňových poplatníků na volební dárečky. O nedůvěryhodném chování vlády svědčí i její reakce na kritiku neúměrně vysoké rozpočtové „vaty“.
Ještě týden před projednáváním návrhu na už třetí navýšení schodku letošního rozpočtu ve Sněmovně se ministryně Schillerová dušovala, že nedokáže oněch 137 miliard nových výdajů specifikovat na konkrétní položky.
Den poté spatřil světlo světa pozměňující návrh premiéra Andreje Babiše, který zhruba 101 miliard z této částky rozepsal do sedmi rozpočtových kapitol. I tak je „vata“ 36 miliard v rozpočtové rezervě příliš vysoká, ale rozum zůstává stát nad způsobem, jak neprofesionálně k tomuto závažnému problému vláda přistupuje.
Parlamentní historie nepamatuje, že by takto závažný pozměňovací návrh podával předseda vlády, navíc za extrémně nestandardních okolností. Kdo tady utváří nejzávažnější vládní normu – koaliční ministři, nebo doslova přes noc premiérovi poradci? Nebo si jen Schillerová ze všech utahuje?
Nad tímto postupem vyslovil údiv i ministr kultury Lubomír Zaorálek, ale sociální demokraté se potom nemohou divit, že ve vládě působí jen jako stafáž a veškeré zásluhy si připisuje premiér.
Chimérických 200 miliard
Ještě absurdnější jsou výroky Aleny Schillerové v Radiožurnálu (23. 6. 2020), kde popisovala, kolik peněz z půlbilionového schodku půjde ještě letos na dopravní stavby.
„Je to součástí toho komplexního pozměňovacího návrhu, který připravil pan premiér v roli poslance. Především navýšíme na 200 miliard investice do dopravní infrastruktury, do železnic, do nádraží, do autobusových zastávek, na historicky největší číslo vůbec v historii, protože se tou krizí musíme proinvestovat,“ řekla doslova.
Schillerová tak vytváří stejnou marketingovou báchorku jako s údajnou pomocí ekonomice 1,2 bilionu korun, kterou v této výši nikdo nikdy neuvidí. Představa, že vláda dokáže během půl roku proinvestovat v dopravě více peněz než za poslední tři roky, je vědomá lež.
Ani stachanovci
Takto na pokyn ze Strakovy akademie ekonomika nefunguje a hnutí ANO už mělo šest let na to prokázat, že investovat do dopravních staveb neumí. To by nedokázali ani stachanovci ve Stalinově éře, kteří mnohonásobně překračovali plán, ovšem s velkými otazníky. Navíc hrozí, že mnoho miliard bude proinvestováno za každou cenu bez ohledu na koncepčnost a efektivitu vynaložených peněz.
Nevládní ekonomové varují před tím, že letošní rozpočtový schodek vytvoří základ pro rizikový vývoj veřejného zadlužení do budoucna. Plánovaný skokový nárůst státního dluhu z 30 na 40 procent HDP je historicky bezprecedentní a ještě mnohem nebezpečnější je apetit vlády pokračovat v deficitech řádově stovek miliard korun i v následujících letech.
Špidla překonán
To vše při naprosté rezignaci na nezbytné reformy veřejných financí, které jsou po celou dobu vlády ANO a ČSSD odsouvány do pozadí. Avizované zeštíhlení a zlevnění státní byrokracie se nekonalo, naopak nakynula do mamutích rozměrů.
Důvodem je ovšem něco jiného než epidemie: zatajování reality a neochota pouštět se do nepopulárních kroků, které by vládě mohly ubrat politické body. Například důchodovou „reformu“ si představovala jako nalévání dalších peněz do systému bez ohledu na to, kde je vezme.
Vláda nemá žádný plán, jak zvýšené výdaje zaplatit, a překonává bývalého premiéra Vladimíra Špidlu (ČSSD), který prohlašoval, že „zdroje jsou“. Nejsou a nebudou jinde než na dluh, a pochopitelně zase jen v kapsách daňových poplatníků.