Poté, co Andrej Babiš prodal Karlu Pražákovi vydavatelství Mafra, objevil se dobrý vtip: Pan Pražák přijde do Agrofertu a povídá: „Dobrý den, koupil bych si jednu chemičku. A zabalte mi ji do novin.“ Těžko posoudíme podstatu operace, při níž byly dva kdysi kvalitní liberální deníky přibaleny k nákupu pardubické chemičky Synthesia. Dobře to ale ukazuje na zcela nedůstojnou pozici těchto médií, která kdysi hrála klíčovou roli při prosazení demokratické transformace i při obraně veřejnosti před zneužíváním moci.
Zatímco pardubická chemička má tržby kolem čtyř miliard ročně a vydělávala v posledních letech stovky milionů, vydavatelství Mafra má stamilionové ztráty. Druhým důvodem k prodeji může být pro Andreje Babiše přísnější zákon o konfliktu zájmů. Nedělejme si ovšem zbytečné iluze, že by se z MF DNES a Lidových novin staly opět respektované tituly. To by se musel stát zázrak. Stačilo by ovšem, kdyby už tyto listy alespoň přestaly veřejnosti škodit svým podlézáním oligarchovi.
Kdo koupil Mafru?
Proč ta skepse? Vydavatelství s desítkami médií včetně silných zpravodajských webů a nejsilnější soukromou rozhlasovou stanicí si bohužel nekoupil profesionální mediální dům. Koupil si je někdo, kdo chtěl získat chemičku v Pardubicích. A toto spojení tak odlehlých oblastí je vskutku bizarní.
Nabízí se řada možných vysvětlení. Je otázka, zda má pan Pražák, při vší úctě, dostatečnou sílu mobilizovat prostředky v řádu osmi či deseti miliard na celý objem tohoto obchodu. Nemusí tu být jeden transparentní kupec, pan Pražák v tom možná není sám. A je podstatné, zda tuto operaci dělá na bázi Kellnerovy PPF, v jejímž rámci dlouho manažersky fungoval, nebo zda koupil Mafru pro někoho jiného. Kromě PPF spolupracuje také s Pentou Marka Dospivy.
Společnost PPF Renáty Kellnerové vlastní TV NOVA a spojení s Mafrou by na reklamním trhu dokázalo snížit ztráty vydavatelství bezkonkurenční nabídkou efektivního dosahu reklamy. PPF by se přitom mohla u přímého nákupu obávat antimonopolního úřadu. Toto spojení by tedy dávalo smysl. Podobné je to ohledně Penty, která vlastní síť regionálních deníků.
Jenže… upřímně řečeno, o tak zásadní věci, jako je prodej významného mediálního domu, vlastně nevíme…
Přečetli jste úryvek článku Týdeníku FORUM
Tento článek byl publikován pouze ve zkrácené formě. Kompletní verzi si mohou přečíst předplatitelé FORUM 24+ přihlášením do čtenářské zóny na webu Týdeníku FORUM.