Novinář a analytik Jakub Kalenský se v posledních měsících dostal do hledáčku všech myslitelných dezinformačních médií. Hovořil totiž v americkém kongresu právě o fake news a mj. o českém prezidentovi Miloši Zemanovi. V rozhovoru pro Revue FORUM jsme ale nemluvili jen o české hlavě státu, ale hlavně o tom, jak se dezinformacím bránit, do jakých mainstreamových médií pronikají anebo o tom, jak budou vypadat příští volby amerického prezidenta.
Začněme takovou jednoduchou otázkou – budete žalovat Jiřího Ovčáčka?
Asi s ním nakonec nebudu ztrácet čas, i když je pravda, že jsem o tom přemýšlel.
Stal jste se vděčným cílem naší dezinformační scény. Čekal jste takovouto reakci?
Celkem ano. Není to osobní, oni dostanou pokyn a jedou. Když Saša Mitrofanov napíše komentář na Novinky, má tam úplně stejné stádo. Když je víc vidět kolega Janda, dostává totéž. Pouštěli se například do Miloše Gregora, protože bude na ČT dělat pořad o dezinformacích. Elfové to schytávají také. Trollí scéna dostane příkazy a okamžitě je plní.
V jednom z rozhovorů jste mluvil o fenoménu dezinformačních e-mailů, které nedávno pochválil premiér Andrej Babiš. Jak si lze jejich sílu představit?
Přiznám se, že se snažím mít širší záběr, nejen na Česko, takže se nepovažuji za takového odborníka právě na tohle téma. Ale máme tady více než sedm milionů voličů, seniorů je asi milion a půl. Když budete chrlit 4–5 e-mailů denně, z nichž jeden může mít dosah až sto tisíc lidí, můžete celkem spolehlivě zasáhnout téměř celou jejich voličskou skupinu. Problém je v tom, že lidé, kteří organizují dezinformační kampaně, znají naše publika daleko lépe, než je známe my. Jako normální novinář budete v první řadě myslet na to, jestli vaše informace sedí. Jenže těmto lidem je jedno, jestli šíří lež nebo pravdu, jde jim jen o to pořádně nabudit svou cílovou skupinu. Když sledujete jen tento cíl, poznáváte ty lidi úplně jiným způsobem než normální novinář.
Dá se říci, kdy dezinformační válka začala?
Ano. Poměrně znatelným obratem byl rok 2008 a válka v Gruzii. Rusové si vyhodnotili, že vojensky tu zemi úplně přejeli, ale v informačním prostoru prohráli. Tehdy přehodnotili svůj přístup k informačnímu světu. Russia Today úplně změnila strategii. Do té doby jen pozitivně informovala o Rusku, ale náhle bylo důležité očerňovat Ameriku, Německo a tak dále. Pak jsme viděli přípravnou fázi: Aeronet měl klíčovou změnu vlastníka v roce 2011. A pak přišel druhý velký bod obratu – listopad 2013 a začátek Majdanu a rok 2014 a krádež Krymu a invaze na Ukrajinu. Po celé Evropě vyskákaly „alternativní“ weby, které šíří informace ruské státní televize a přitom tvrdí, že jsou proti mainstreamu.
A v Česku?
Prvním příkladem je určitě boj o americký radar, ale dennodenní kampaň také vidíme až od války na Ukrajině. Jsou tu konspirace, bojuje se proti České televizi, lidé, kteří šíří cokoli antiamerického.
Jak moc podle vás ruská propaganda ovlivňuje velká, manistreamová média?
Velmi špatně se to měří. Je ovšem velmi varovné, když MF DNES vydává rozhovory s někým, kdo říká, že sankce nefungují. Takový člověk lže, je to doložitelná lež. A to je problém.
Druhá věc je zvyk reportovat o tom, co říkají vysoce postavení politici, a moc to nezkoumat. Jenže tito politici občas šíří dezinformace. Taková je doba. Média by si s tím měly trochu lépe poradit. Když něco popře Vladimir Putin, měla by po tom následovat věta, že to říká člověk, který v době, kdy ruští vojáci byli na Krymu, tvrdil, že tam nejsou. Když Miloš Zeman povídal něco o tom, že válka na Ukrajině je jen taková chřipka, má se okamžitě napsat, že to odporuje faktům.
Je problém, když politici poskytují rozhovory různým takovým médiím? U Parlamentních listů je to běžné.
Ano. Kdy jsem naposledy viděl rozhovor šéfa protidrogové policie dávat rozhovor Sputniku, opravdu jsem nechápal, že ho ještě hájí ministr vnitra. Ten má ve svém rezortu CTHH, což je jedna z nejlepších protidezinformačních jednotek v Evropě. Jedná se přece o dezinformační zbraň ruské armády a je neomluvitelné to hájit.
Celý rozhovor čtěte v Revue FORUM. Elektronicky ZDE, předplatné objednávejte ZDE.