Evropská komise plánuje posílit spolupráci univerzit v Evropské unii, a tak navrhla vznik dobrovolného evropského diplomu. Ten má zvýšit uplatnitelnost studentů, reagovat na požadavky pracovních trhů a také přilákat studenty ze třetích zemí do Evropy. Česká republika je pro, vzkázal ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN).
Evropská komise v březnu předložila tři iniciativy na podporu nadnárodní spolupráce mezi vysokoškolskými institucemi, jejichž konečným cílem je vytvoření evropského diplomu, který bude automaticky uznáván v celé EU.
„Jedná se o iniciativu, která by měla zvýšit atraktivitu evropských univerzit a usnadnit spolupráci mezi nimi. Evropský diplom by měl například odstranit překážky, které univerzitám brání vytvářet společné vzdělávací programy. Cílem je i zvýšit atraktivitu absolventů na trhu práce,“ shrnul novinku ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) s tím, že Česká republika iniciativu podporuje.
Zavedení evropského diplomu by tedy podpořilo vzdělávací mobilitu v rámci Evropské unie a posílilo průřezové dovednosti studentů. Pomohlo by ke zlepšení uspokojení poptávky na trhu práce a zvýšilo atraktivitu absolventů pro budoucí zaměstnavatele. To by pak lákalo studenty z celého světa, což by dále posilovalo evropskou konkurenceschopnost.
Přípravná evropská značka
Komise navrhuje dva možné startovací body, jak se k zavedení evropského diplomu přiblížit. V prvním případě se jedná o zavedení tzv. přípravné evropské značky. Ta by byla poskytována programům společného diplomu, které splní navrhovaná evropská kritéria. Studenti by pak společně se svým absolventským diplomem získávali také certifikát značky evropského diplomu.
Samotný evropský diplom jako nový typ kvalifikace by pak měl být zakotven ve vnitrostátních právních předpisech, přičemž by vycházel ze společných kritérií. Mělo by ho udělovat několik univerzit z různých zemí nebo případně evropský právní subjekt, který univerzity zřídí.
„V roce 2025 hodlá Komise v rámci programu Erasmus+ zahájit projekty „cest k evropskému diplomu“, které členským státům a jejich akreditačním agenturám a agenturám pro zajišťování kvality, univerzitám, studentům a ekonomickým a sociálním partnerům poskytnou finanční pobídky k tomu, aby se vydaly na cestu k evropskému diplomu,“ je popsáno v tiskové zprávě.
Plán pro evropský diplom připravuje půdu pro nový typ společného programu, který bude poskytován dobrovolně na národní, regionální nebo institucionální úrovni a na základě společných kritérií dohodnutých na evropské úrovni. Návrhy počítají s institucionální autonomií univerzit a zakládají si na akademické svobodě, přičemž plně respektují kompetence členských států a regionálních samospráv v oblasti vysokoškolského vzdělávání.
Tři iniciativy jsou zaměřeny na snižování byrokracie, což by vysokým školám a univerzitám z různých zemí umožnilo bez překážek spolupracovat přes hranice. Řeší odstraňování právních a administrativních bariér, které na partnerských univerzitách dosud bránily zřízení konkurenceschopných společných studijních programů na bakalářské, magisterské nebo doktorandské úrovni.
Tento balíček v příštích měsících projedná Rada Evropské unie společně s klíčovými aktéry v oblasti vysokoškolského vzdělávání. Komise nyní vyzývá Radu, členské státy, univerzity, studenty i ekonomické a sociální partnery, aby společně na realizaci evropského diplomu pracovali.