Předseda zdravotního výboru Rostislav Vyzula předložil novelu zákona, kterou nekonzultoval s ministerstvem zdravotnictví ani pojišťovnami. Podle materiálu, který se snažil výborem protlačit, by zdravotní pojišťovny musely platit vyšší úhrady za léky, a tím by se obohatily farmaceutické firmy. Právě od nich měl Vyzula podklady dostat.
Novela zákona pozměňující cenotvorbu léků je údajně dílem České asociace farmaceutických firem a bez jakéhokoliv zásahu ji předložil právě předseda zdravotního výboru Vyzula. Na nestandardní postup při tvorbě tohoto materiálu upozornil Zdravotnický deník. Poslanec za hnutí ANO totiž „svůj“ návrh nekonzultoval s ministerstvem zdravotnictví ani se zdravotními pojišťovnami, kterých se bezprostředně týká. „Pozměňovací návrh číslo 2 je poněkud zajímavá a komplikovaná záležitost, která se mi dostala na stůl přes Českou asociaci farmaceutických firem,“ uvedl Vyzula při předkládání materiálů.
O neznalosti celé problematiky přesvědčil hned vzápětí. „Musím říci, že problematika cenotvorby léčivých přípravků není vůbec jednoduchá, že jsem byl informován o tom, že celý tento pozměňovací návrh byl důkladně konzultován po dobu dvou let jednak s ministerstvem zdravotnictví a jednak se SÚKL – tak jsem to dostal – a jak jsem dostal, tak prodávám,“ řekl před výborem.
Jak upozorňuje Zdravotnický deník, Vyzula tím všechny překvapil. Předkládal návrh, jemuž sám pořádně nerozuměl a který mu poskytly farmaceutické firmy, od nichž ho „dostal na stůl“. Prosazoval ho, aniž by si ověřil, zda na něm panuje širší odborná shoda a zda nezatíží veřejné rozpočty. Poslanec ANO totiž předložil odlišný materiál, než na kterém se již delší dobu pracuje a jež hledá společné řešení připravovaných změn.
Z návrhu byl udiven i ředitel Státního ústavu pro kontrolu léčiv Zdeněk Blahuta. „Byli jsme uvedeni v omyl, protože dle sdělení externího advokáta České asociace farmaceutických firem to byl takzvaně divoký návrh, nebyl to tedy odsouhlasený konsenzuální materiál,“ řekl Zdravotnickému deníku. „To znamená, že jak ministerstvo zdravotnictví, tak zdravotní pojišťovny ho neměly vydiskutovaný a uzavřený. Jako ředitel SÚKL jsem žil v domnění, že byla celá záležitost uzavřena tak, jak bylo původně dohodnuto,“ dodal.
Kritiku si předložený návrh vysloužil i od Ministestva zdravotnictví, které k němu narychlo začalo vypracovávat pozměňující návrhy. Zdravotní pojišťovny prý návrh vůbec nedostaly k vyjádření.